Online12.09.2018

Goed georganiseerd verkoopt beter, maar hoe doe je dat?


De beste aanjager van sales is een betere organisatie

Als ondernemer of sales medewerker binnen een onderneming is één van je belangrijkste taken om te zorgen dat je klanten vindt, houdt en kunt blijven aantrekken in de toekomst. Spreekt vanzelf. Dan is het wel raar dat juist dit aspect van ondernemen niet bovenaan de prioriteitenlijst staat. De val is altijd dezelfde: het loopt lekker, er is veel te regelen om de bestaande klanten te voorzien van product of dienst en dan wordt het aantrekken van nieuwe klanten niet door iedereen als zo belangrijk geacht.

Een effect dat dan kan optreden is dat er allerlei processen in een bedrijf zijn die het aantrekken van nieuwe klanten niet makkelijker maar juist moeilijker maken. Dan hebben we het niet alleen over een effectievere aanpak van marketing (al is dat vaak ook een struikelblok) maar ook over de aanpak van de huidige klanten. Tevreden klanten zijn je primaire word-of-mouth marketeers en die zijn dus extreem belangrijk. Iedereen praat graag over de klant voorop zetten, maar doe je dat ook echt als bedrijf? Als het lastig is om nieuwe klanten aan te trekken is het vaak verstandig om te kijken hoe happy je bestaande klanten zijn en vooral ook te kijken hoe je hun ‘customer experience‘ beter kunt maken.

Goed georganiseerd verkoopt écht beter

Dat heeft vaak met service te maken, maar ook met organisatie. Als de verschillende onderdelen van je klanten-apparaat niet goed samenwerken krijgen klanten al snel het idee dat ze nummers zijn en voelen ze zich niet serieus genomen. Niets zo irritant dan gebeld hebben met een bedrijf voor een issue en drie dagen later doodleuk opgebeld worden om te kijken wat ze nog voor je kunnen doen, om maar een voorbeeld te noemen.

Dat soort blunders zijn makkelijk te voorkomen door je klantcontact goed te organiseren. Een duidelijke workflow in een CRM (Customer Relationship Management) tool helpt daarbij, want het zorgt dat er in elk geval een duidelijk log is van wie met wie heeft gecommuniceerd en waarover. Dat verlaagt het risico dat je een ongemakkelijk gesprek of mailwisseling hebt met ongeveer 95 procent. Niet alleen maakt het communiceren met je klanten makkelijker, de sales meetings worden ook een stuk prettiger en sneller. Als iedereen weet wat ‘de status’ is van projecten, acties en campagnes verspil je niemand’s tijd en kan sales doen waar ze goed in zijn.

\

Minder rompslomp

Over tijd verspillen gesproken: in een klein bedrijf is de administratie ook vaak moordend voor de productiviteit. Offertes, facturen, het zijn allemaal dingen die belangrijk zijn maar die maar al te vaak vanuit een standaard Word-template worden gemaakt. Dat gaat een keer copy/paste fouten opleveren met alle ellende van dien, om nog maar te zwijgen van het aanpassen van zaken als algemene voorwaarden in alle versies. Het is gedoe, en dat is met een goed softwarepakket allemaal automatisch gedaan. Je wil een koppeling tussen klant, offerte, opdracht, afhandeling en uiteindelijk factuur die alle gegevens uit dezelfde bron haalt. Dat gaat niet alleen sneller, het levert ook minder verloren tijd op aan het herstellen van fouten.

Dat klinkt allemaal fantastisch, maar het is niks waard als het pakket dat je kiest onhandig in het gebruik is. Zeker als klein bedrijf moet je snel aan de slag zijn. Idealiter kun je een pakket in gebruik nemen zonder de helft van het personeel een week op cursus te moeten laten gaan. Er is geen tijd om alles uit te zoeken en als er geen technische kennis is wil je dat er allemaal niet bij hebben. Als een CRM-pakket zijn werk goed doet worden alle processen in een bedrijf makkelijker, zonder dat het extra tijd kost. Overleg, coördinatie, overdracht: het kost allemaal minder tijd en er is minder kans op fouten. Dat is wat je wilt en dat is wat een goed CRM-pakket je zou moeten geven. Hoogste tijd dus om te gaan investeren, want de geldende wijsheid is dat een goed gekozen pakket je voor elke euro die je uitgeeft meer dan het achtvoudige terugverdient!

Als je benieuwd bent naar wat er komt kijken bij het integreren van een CRM-pakket in de workflow bij jouw bedrijf, check dan deze gratis trial van Teamleader en kijk of het bij je past.

[Afbeeldingen © Pexels]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over App

Dyson wil je met AR-app laten zien welke plekjes je bent vergeten

Dyson komt met een app om je te wijzen op de plekjes waar je hebt vergeten te stofzuigen. Heel confronterend, maar er zijn nog vragen.

Technology12.04.2024

Dyson wil je met AR-app laten zien welke plekjes je bent vergeten

Uber nu ook beschikbaar in Zwolle

Taxichauffeurs uit Zwolle kunnen sinds een week de Uber app gebruiken om passagiers te vinden die op zoek zijn naar een rit.

Online10.04.2024

Uber nu ook beschikbaar in Zwolle

​Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen

Sommige spelletjes of apps begin je mee, maar laat je na een paar dagen al links liggen. Anderen doe je elke dag, alsof het een religie is. Helemaal als de klok bijna 12 uur slaat ‘s nachts, dan breekt het zweet je uit...

Mobile18.03.2024

​Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen

Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp mag zich binnenkort dan openstellen voor meer ander appverkeer, er zijn nog steeds altnernatieven voor de app die flink in opkomst zijn. Zo schijnt Signal het in Nederland enorm goed te doen: er zijn 1 miljoen N...

Online07.02.2024

Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp-alternatief boert goed
​Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren

WhatsApp heeft het sinds kort mogelijk gemaakt om een kanaal te volgen. En je kunt nu ook zelf een kanaal starten. Op die manier kun je als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt, of een fanclub runt, je klanten of medefans op...

Social Media26.01.2024

​Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren

CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app

Door het scannen van een speciale bewegende digitale code op de CES in Las Vegas kon Constantijn van Oranje als eerste een bestand volledig offline ontvangen op zijn telefoon. De technologie voor deze offline manier van...

Startups11.01.2024

CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

De populariteit van "stuur je ff een Tikkie" is ook in 2023 verder toegenomen. In totaal is dit jaar al voor ruim 6,6 miljard euro aan Tikkies verrekend. Het record van vorig jaar - 5,5 miljard euro - is dus opnieuw verb...

Mobile28.12.2023

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

​Nieuw jaarrecord
Gepersonaliseerde waarschuwingen voor spookrijders krijgen via app

Uit onderzoek in 2022 kwam naar buiten dat de Nederlandse politie jaarlijks te maken krijgt met zo'n 375 spookrij-incidenten. Nieuws en updates over eventuele spookrijders hoor je vaak via de radio. Maar met apps als Spo...

Automotive13.12.2023

Gepersonaliseerde waarschuwingen voor spookrijders krijgen via app

Vlaanderen pioniert!

Verder lezen over Online Marketing

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s