Online04.05.2018

Case study: Instant Magazine en PwC


Sponsored story

Onlangs hebben we Daan Reijnders, CEO van Instant Magazine, geïnterviewd om het verhaal te horen achter de razendsnelle groei van deze scale-up. In dit artikel laten we Erik Poolman, Senior Communicatieadviseur bij PwC, aan het woord om te horen hoe hij het Instant Magazine platform ervaart en hoe het PwC helpt hun communicatiedoelstellingen te bereiken.

Innovatie als uitgangspunt

Je kunt als bedrijf nog wel op papier publiceren, maar dat heeft steeds minder impact en is minder goed te meten. Organisaties zoeken daarom naar alternatieven om content te digitaliseren. De tool van Instant Magazine blijkt een goede uitkomst. Deze Nederlandse scale-up heeft daar namelijk een meer dan gepaste oplossing voor: een schaalbaar content marketing platform met een perfecte lezerservaring op elk apparaat.

Digitale transformatie binnen PwC

PwC is een internationaal accountants- en belastingadvieskantoor. Het heeft alleen al in Nederland 5000 mensen in dienst, verspreid over twaalf vestigingen. PwC had behoefte aan een digitaal communicatiemiddel dat het zowel voor in- als externe communicatie kan gebruiken.

Het belang is duidelijk: PwC is een kennisorganisatie, heeft veel te delen en gebruikt daarvoor onder andere het relatiemagazine Inzake. Een papieren versie van dit relatiemagazine voldeed echter niet meer. Het is te kostbaar, geeft te weinig lezers inzicht en past vanuit het oogpunt van duurzaamheid niet meer in de bedrijfsfilosofie. Daarnaast verwachten de lezers een digitaal alternatief. Dat gold overigens niet alleen voor content bedoeld voor externe relaties, maar ook voor interne communicatie. Daarop ging Erik Poolman op zoek naar een externe partij en leidde dat al snel tot de samenwerking tussen de twee organisaties.

Met Instant Magazine is content op elk platform perfect vormgegeven.
Met Instant Magazine is content op elk platform perfect vormgegeven.

Instant gratification

PwC heeft uiteindelijk voor Instant Magazine gekozen vanwege de nieuwste techniek en het gemak van de tool. Met Instant Magazine kan PwC de publicaties qua vormgeving in eigen hand houden, en het supportteam van Instant Magazine staat indien nodig altijd klaar om eventuele struikelblokken weg te nemen.

De kracht van visualisatie

De samenwerking leidde tot een sneller creatieproces en zorgde ook voor experimentatie. Dankzij de intuïtieve interface kan men bij PwC snel en eenvoudig visueel aantrekkelijke, interactieve publicaties maken. De grootste lering die PwC heeft getrokken uit hun ervaring met het gebruik van Instant Magazine is dat de visuele kant van het verhaal net zo belangrijk is als de tekst die er in staat.

Inzicht in lezersgedrag

PwC is blij met de uitgebreide statistieken die de software van Instant Magazine biedt, want juist die data is zo belangrijk als je een idee wilt krijgen van hoe de boodschap aankomt. Je kunt zien hoeveel tijd een gemiddelde bezoeker in een magazine doorbrengt en welke pagina’s goed en minder goed worden gelezen. Deze inzichten kun je gebruiken in volgende publicaties en er zodoende voor zorgen dat deze nóg beter op de lezer toegespitst zijn.

Eindeloze mogelijkheden

PwC gebruikt Instant Magazine inmiddels voor het relatiemagazine Inzake, het recruitment magazine WerkenbijPwC, het personeelsblad en voor verschillende specials.

Een interactief responsive online magazine spreekt aan, heeft veel meer kans om gelezen te worden dan een geprinte variant en zou dus ook onderdeel moeten zijn van een hedendaagse digitale marketingstrategie. De distributiemogelijkheden van digitale publicaties zijn eindeloos en zorgt ervoor dat je boodschap wordt gezien en gelezen.

‘Ik kan kan iedere organisatie aanbevelen om de transitie van print naar digitaal te maken, en Instant Magazine blijkt hierin voor ons de perfecte partner.’ Aldus Erik Poolman.

Lees ook het interview met CEO Daan Reijnders over de razendsnelle groei van Instant Magazine.