Nederlandse scale-up Instant Magazine groeit hard - we praten met de CEO

Nederlandse scale-up Instant Magazine groeit hard - we praten met de CEO

Sponsored story

Vorig artikel Volgend artikel

Instant Magazine, een content marketing platform met Nederlandse roots, groeit hard en heeft onlangs een compleet nieuwe Drag & Drop-editor gelanceerd. Met deze nieuwe editor wordt het voor gebruikers nóg eenvoudiger om digitale Sales- en Marketingcommunicatiemiddelen te produceren, zonder hulp van developers of designers. We praten met CEO Daan Reijnders om het verhaal te horen dat schuilgaat achter de spectaculaire groei van Instant Magazine.

Begonnen met twee man is Instant Magazine nu een bedrijf met 50 werknemers en kantoren in Amsterdam, New York en Londen. Meer dan 1200 organisaties maken inmiddels gebruik van het platform. Denk aan grote merken als Disney, PwC, Volvo, Nestlé en gerenommeerde bureaus zoals Williams Lea Tag en DDB.

HTML5 als alternatief voor Flash

"Ik ben dit bedrijf begonnen omdat ik in 2012 met RAADHUIS, het reclamebureau waar ik toen partner was, een belofte had gedaan aan de Rabobank. Ze wilden een digitaal relatiemagazine met een optimale gebruikservaring op alle apparaten, waaronder iPads. Het magazine was gebouwd in Flash en aangezien dit niet meer werd ondersteund moesten we iets anders verzinnen. Het beste alternatief voor Flash was HTML5, alleen was daar nog geen software voor. Ik heb vervolgens, samen met onze CTO Joost Galama, besloten om dit zelf te gaan ontwikkelen."

Een gat in de markt

Het bleek een goede keuze. Daan was zo overtuigd van de mogelijkheden van het platform dat hij in 2013 besloot het reclamebureau te verlaten en fulltime te focussen op het doorontwikkelen van het platform.

Vanaf dat moment ging het hard: Instant Magazine was de enige software waarmee je sales- en marketingcommunicatiemiddelen zoals een relatiemagazine, brochure of rapportage kon opmaken met een perfecte lezerservaring op elk apparaat. Dit bleef niet onopgemerkt, al snel was Instant Magazine in contact met veel organisaties die de voordelen hiervan inzagen. "Natuurlijk hebben we op dit moment veel concurrentie en dat is ook goed. Dat houdt ons scherp."

De early adopters van Instant Magazine beseften dat er veel mogelijk was en de variëteit in pagina-templates groeide daardoor snel. "Elke keer als een klant iets nieuws wilde creëren keken we hoe dat mogelijk was en ontwikkelden we er een template voor. Vervolgens konden onze andere klanten dat ook gebruiken."

instant_magazine_dragdrop_extra

Veel creatieve vrijheid

Een platform waarin je snel en eenvoudig relatiemagazines, brochures en jaarverslagen kunt creëren op een manier die voor iedereen op elk apparaat tot een mooi eindresultaat leidt lijkt een hele makkelijke pitch. Het blijkt toch iets ingewikkelder, juist vanwege de vele mogelijke toepassingen waar je Instant Magazine voor kunt gebruiken. "We hebben zelf meer dan 15 mogelijke toepassingen gedefinieerd: Instant Magazine kan bijvoorbeeld worden ingezet voor e-books, whitepapers, personeelsbladen en nog veel meer."

Het risico van een universele oplossing is dat er op een gegeven moment een eenheidsworst ontstaat en dat mensen het wel gezien hebben, maar dat is eigenlijk helemaal geen issue, zo zegt Daan: "mede dankzij de nieuwe Drag & Drop-editor. Gebruikers van de nieuwe editor hebben nog grotere creatieve vrijheid en kunnen zodoende iedere denkbare toepassing creëren met Instant Magazine."

Optimale gebruikerservaring

Met de nieuwe Drag & Drop-editor kan een marketeer, zonder hulp van een designer of developer, een publicatie in elkaar zetten met veel mogelijkheden om huisstijl en content aan te passen. En je kunt previews bekijken voor desktop, tablet en smartphone.

Het helpt natuurlijk wel als je verstand hebt van design maar doordat je eerst een huisstijl opzet, voordat je aan de slag gaat, kun je het toch dichttimmeren. Aan de andere kant krijgen design agencies juist meer creative vrijheid omdat er zo veel mogelijk is.

Gepersonaliseerde content

De esthetische kant van het verhaal is slechts één van de voordelen van het gebruik van Instant Magazine. Personalisatie wordt in content marketing steeds belangrijker en daar speelt Instant Magazine goed op in. Zo geeft Daan het voorbeeld van een white paper waarin je inlogt met je LinkedIn-profiel, waarna de tekst in de white paper automatisch de juiste naam van de lezer en diens organisatie gebruikt. Op basis van data kun je er op lezersniveau voor kiezen om bepaalde delen van een white paper niet te laten zien, omdat die niet relevant zijn. "De content die je mensen voorschotelt moet relevant zijn. De mens heeft tegenwoordig de aandachtsspanne van een goudvis. We weten dat we met Instant Magazine al op het goede pad zitten omdat de impact van visuele content altijd groter is dan tekst, maar ook dan moet je gericht communiceren."

Snelheid voorop

Wat opvalt aan de publicaties die je via Instant Magazine kunt bekijken is dat ze zo snel laden, ondanks de vaak visueel zware layouts: achtergrondvideo's, animaties en veel foto's op hoge resolutie. Dat is geen toeval, zo zegt Reijnders: "we weten dat snelheid een heel belangrijke factor is. Niet alleen voor mensen die online content bekijken, maar ook voor bijvoorbeeld de vindbaarheid in Google. Instant Magazine wordt veel gebruikt door bedrijven om hun online platform aan te vullen en dan wil je ook dat de betreffende publicaties goed geïndexeerd worden." Om dat mogelijk te maken kiest het platform er voor om bij het bekijken van Instant Magazine-pagina's geen javascript te gebruiken. Dat is zwaar, dat vertraagt, en dat zorgt voor een lagere ranking én meer afhakers die al weg zijn voordat de pagina goed geladen is.

"We kiezen er voor om bij het publiceren een volledig statische pagina af te leveren, zodat er niet in een database gezocht moet worden naar content. Dat scheelt nogal in de snelheid. Als een pagina veel bekeken wordt vanuit bijvoorbeeld Japan, schuiven we de content voor die pagina na een bepaald aantal views ook gewoon fysiek naar een datacenter daar in de buurt, zodat je lokale snelheden krijgt. SEO-technisch helpt dat enorm."

Daan merkt dat organisaties het prettig vinden om met een SaaS-oplossing als Instant Magazine te werken. Zo hoeven zij zich niet druk te maken over wat ze moeten doen als de API van YouTube verandert, of als de nieuwe iOS-versie bugs oplevert - dat regelt Instant Magazine.

10% van de wereldbevolking bereiken

Verdere groei is dus onvermijdelijk en de BHAG (Big Hairy Audacious Goal) is dan ook om in 2030 10 procent van de wereldbevolking te bereiken via Instant Magazine. "We hebben onlangs de mijlpaal van 10 miljoen unieke lezers bereikt. Ja, we hebben nog een lange weg te gaan, maar als dat lukt, hebben we in Nederland een exportproduct om extreem trots op te zijn."

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies