Consumentgerichte marketing maakt door de snel groeiende populariteit van blogging plaats voor consumentgegenereerde marketing. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek van Universal McCann.
Een potentieel zeer interessant fenomeen voor adverteerders, maar die moeten de rol van blogging en de early adopters ervan wel leren kennen.
Uit hetzelfde onderoek blijkt ook dat blogging bij jongeren tussen de 18 en 24 het populairst is. Terwijl slechts 1,9% van de volwassen Amerikanen wel eens een weblog heeft bijgehouden, is dat bij jongeren 5,2%. Dit is een aanwijzing dat een relatief kleine bevolkingsgroep een vergaande invloed gaat hebben op de denkpatronen van de meerderheid .
Bloggers als groep vertonen verder een niet bepaald gemiddeld mediagedrag. Zo brengen zij 62% meer tijd online door en e-mailen zij 38,6% meer. Ze zijn ook grootgebruikers van videogames en kijken iets meer televisie dan gemiddeld. Ook lezen ze iets meer tijdschriften. Ze luisteren echter minder dan gemiddeld naar de radio en lezen minder kranten.
De jongste volwassen bewoners van de blogosfeer, die tussen de 18 en 24 jaar, lezen minder dan de helft printed media dan gemiddeld, maar kijken veel meer televisie.
Bron : (Admap/Universal McCann)