Online03.05.2013

Online kennisdeling moet verankerd zijn in zakelijk sociaal DNA


online-kennisdeling-moet-verankerd-zijn-.jpg
online-kennisdeling-moet-verankerd-zijn-.jpg

Als bedrijf kun je anno 2013 niet meer om online kennisdeling en de bijbehorende sociale distributie heen. Niet alleen voor bedrijven die zich richten op de consument is dit van belang, juist ook als voor organisaties die zich richten op andere organisaties (B2B), is dit essentieel. Het is een stuk bewijsvoering naar bestaande en potentiele klanten toe over wat het bedrijf doet. Online afwezigheid roept vraagtekens op.

Voor optimaal ambassadeurschap is het een vereiste dat zoveel mogelijk medewerkers binnen een bedrijf online actief zijn en gecreëerde content zoveel mogelijk delen, ook via hun persoonlijke social media kanalen. Juist ook om het bedrijf een gezicht te geven, toegankelijker en transparanter te maken. Maar ook om de SEO-positie te verbeteren. Echter zit social media bij lang niet iedereen in zijn of haar DNA en vallen op dit vlak nog heel wat zieltjes te winnen. Aardig wat mensen zijn huiverig om zich op social media te uiten, zijn bang dat hun privacy wordt geschonden en moeten echt over een drempel heen alvorens ze online actief worden. Als ze er überhaupt overheen gaan.

Om hierbij te helpen, heeft Pride PR heeft bij een aantal B2B-bedrijven succesvol een blogtraject opgestart. Het idee hierachter is dat medewerkers van het betreffende bedrijf op regelmatige basis gaan bloggen over hetgeen zij doen binnen dat bedrijf, ieder met zijn eigen expertiseveld. Op deze manier krijgt het bedrijf online een gezicht en wordt er autoriteit geclaimd. Daarnaast worden medewerkers zo bekend met online actief zijn. Om de gecreëerde content zo veel zichtbaar mogelijk te maken, geldt dat hoe meer medewerkers de content online delen, hoe beter.

In de praktijk blijkt dat medewerkers in eerste instantie de kat uit de boom kijken als het gaat om het delen van de door hun collega’s gecreëerde content. Maar doordat de bloggers binnen het bedrijf zelf het voortouw nemen en hun teksten zoveel mogelijk delen, gaan de meer voorzichtige collega’s langzaam maar zeker overstag. Ook het zien van het aantal pageviews dat de opiniestukken oplevert werkt aanstekelijk. Men wil dit aantal zo hoog mogelijk krijgen en daarom geldt dat hoe meer het gedeeld wordt hoe meer views. Onder de bloggers zelf is dit zelfs een wedstrijd. Ook het feit dat het bloggen een sneeuwbaleffect heeft werkt enthousiasmerend. Men hoort en ziet dat de bloggers worden gevraagd om te spreken op events over hun expertise en door journalisten worden benaderd om hun visie te geven over hetgeen zij veel weten.

Geconcludeerd kan worden dat online actief zijn voor B2B-bedrijven meer dan de moeite waard is. Het resulteert in meer betrokkenheid van de medewerkers, autoriteit in het vakgebied en new business aanvragen. Dus B2B-bedrijf: verstop je niet langer maar maak je online kenbaar.

Deze blogpost is geschreven door Mirja van Baggem, PR adviseur bij Pride PR.

Verder lezen over B2B

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Maar liefst 44 procent realiseerde een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd verkeren veel b...

Nieuws26.10.2021

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Maar liefst negen op de tien Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 111 Nederlandse commercieel ma...

DC Business19.05.2021

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Verkoop je zakelijke producten en wil je deze in een B2B webshop aanbieden of heb je al een shop en zoek je naar manieren om hier meer resultaat mee te boeken? In dit artikel bespreken we de do’s en don’ts van een su...

Online21.12.2020

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

Op 1 september presenteerden Spotler en Beeckestijn Business School het B2B Marketing Trendrapport 2020. Alle trends, learnings en best practises in de B2B-marketing vind je terug in dit jaarlijkse onderzoek. En omdat he...

E-mail02.09.2020

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

Hoe behalen B2B-marketeers in Nederland hun doelen? Voor welke uitdagingen staan ze? Het B2B Marketing Trendrapport 2020 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Ne...

E-mail01.09.2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

advertorial
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Afspraken worden afgezegd en mensen werken massaal thuis, vooral binnen business to business organisaties. Hoe ga je om met je leadopvolging wanneer je de deur niet uit kunt? En hoe zorg je ervoor dat je sales niet volle...

Online18.03.2020

Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey

Voor de inrichting van de buyer’s journey heeft de B2B-marketeer al een behoorlijke online mindset. Je hoeft het alleen maar op te sommen: marketing automation, SEA-campagnes, koppelingen met CRM- en ESP-systemen, post...

E-mail21.06.2019

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey