De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Sociale betrokkenheid en het doneren aan goede doelen zijn voor de Nederlander de afgelopen twee jaar belangrijker geworden. Niet alleen zijn we zelf meer betrokken bij maatschappelijke kwesties, ook worden bedrijven die goede doelen steunen of zich maatschappelijk inzetten meer vertrouwd. Maatschappelijke betrokkenheid blijkt zelfs een van de belangrijkste aankoopfactoren bij producten van gelijke prijs en kwaliteit geworden (60%) en is daarmee belangrijker voor consumenten dan ontwerp of innovatie (24%) of merkloyaliteit (15%). Dit blijkt uit de vijfde editie van het jaarlijkse Edelman goodpurpose onderzoek onder 8.000 consumenten uit 16 landen. 62% van de ondervraagden zou van merk veranderen als een ander gelijkwaardig product een goed doel steunt. Dit was slechts 40% in 2010.
“We zien dat organisaties steeds meer van hard naar hart zijn gegaan. Het is niet meer de vraag of organisaties in actie komen, maar hoe“, aldus Annemieke Kievit, General Manager Edelman Nederland. “Purpose is de vijfde P in de marketingmix geworden en dat is een zeer goede ontwikkeling.“
76% van de Nederlandse respondenten vindt de toenemende verantwoordelijkheid van bedrijven een goede ontwikkeling. Toch worden de huidige inspanningen van bedrijven op sociaal gebied maar door 22% als ‘goed’ of ‘uitstekend’ gekwalificeerd. Dit laat een duidelijk verschil zien tussen de verwachtingen van de consument en de perceptie van de daadwerkelijke aanpak. “De ‘bullshitradar’ van de Nederlanders is nog steeds actief, net als 2 jaar geleden. Succes hangt af van de match tussen het gekozen goede doel en het bedrijf. Alleen als het doel past bij het DNA van de organisatie of het product zal de consument hier positief op reageren,” aldus Annemieke Kievit.
Sociale betrokkenheid
Particulier initiatief en de inzet van bedrijven worden steeds belangrijker bij sociale betrokkenheid. Nu de overheid steeds minder geld besteedt aan maatschappelijke kwesties in binnen- en buitenland komen burgers hiervoor in actie. Daarnaast nemen bedrijven hun verantwoordelijkheid door zich te steeds meer te verbinden met maatschappelijke kwesties en goede doelen, bijvoorbeeld door nieuwe producten of diensten te ontwikkelen die helpen maatschappelijke problemen te verkleinen. Als het over belangrijke maatschappelijke onderwerpen gaat, staat het verbeteren van de kwaliteit van de gezondheidszorg bovenaan de lijst (85%), gevolgd door toegang tot veilig drinkwater (82%), het recht op onderwijs (81%) en het helpen bij rampen (81%). Deze cijfers liggen allen substantieel hoger dan in 2010.
Ondanks de toename van het particulier initiatief en de inzet van bedrijven, vindt 56% nog altijd dat de overheid dé voortrekker is in het aanpakken van maatschappelijke kwesties. Op de tweede plaats staat ‘iemand zoals ik’ (17%). Wereldwijd is de toenemende betrokkenheid van individuen en bedrijven een trend die al langer aan de gang is.
Verder lezen over Goede doel
Media25.12.2023
3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland
Media06.12.2023
Je kan nu weer een plaat aanvragen voor 3FM Serious Request
ALS-ambassadeur René Froger vraagt eerste plaat aanOnline27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieOnline20.11.2022
World Children’s Day: waarom sommige gebouwen vandaag blauw kleuren
Advertising08.04.2022
Sea Shepherd toont ‘Catch Of The Day 2050’
Nieuws09.12.2021
Naar de andere kant van de Atlantische Oceaan in een roeiboot
One For The Sea zet zich in voor het behoud van zeebosNieuws02.12.2021
Ruim 4.000 kinderen op wachtlijst voor Sinterklaascadeau
Nationaal Fonds Kinderhulp luidt de noodklokMedia21.09.2021
Muziek helpt Alzheimerpatiënten herinneren
en een unieke Wasgij puzzel beschikbaar op bol.comVerder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Verder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024