Online29.04.2012

Veel Nederlanders prefereren merk dat goed doel steunt


Sociale betrokkenheid en het doneren aan goede doelen zijn voor de Nederlander de afgelopen twee jaar belangrijker geworden. Niet alleen zijn we zelf meer betrokken bij maatschappelijke kwesties, ook worden bedrijven die goede doelen steunen of zich maatschappelijk inzetten meer vertrouwd. Maatschappelijke betrokkenheid blijkt zelfs een van de belangrijkste aankoopfactoren bij producten van gelijke prijs en kwaliteit geworden (60%) en is daarmee belangrijker voor consumenten dan ontwerp of innovatie (24%) of merkloyaliteit (15%). Dit blijkt uit de vijfde editie van het jaarlijkse Edelman goodpurpose onderzoek onder 8.000 consumenten uit 16 landen. 62% van de ondervraagden zou van merk veranderen als een ander gelijkwaardig product een goed doel steunt. Dit was slechts 40% in 2010.

We zien dat organisaties steeds meer van hard naar hart zijn gegaan. Het is niet meer de vraag of organisaties in actie komen, maar hoe“, aldus Annemieke Kievit, General Manager Edelman Nederland. “Purpose is de vijfde P in de marketingmix geworden en dat is een zeer goede ontwikkeling.

veel-nederlanders-prefereren-merk-dat-go.jpg
veel-nederlanders-prefereren-merk-dat-go.jpg

76% van de Nederlandse respondenten vindt de toenemende verantwoordelijkheid van bedrijven een goede ontwikkeling. Toch worden de huidige inspanningen van bedrijven op sociaal gebied maar door 22% als ‘goed’ of ‘uitstekend’ gekwalificeerd. Dit laat een duidelijk verschil zien tussen de verwachtingen van de consument en de perceptie van de daadwerkelijke aanpak. “De ‘bullshitradar’ van de Nederlanders is nog steeds actief, net als 2 jaar geleden. Succes hangt af van de match tussen het gekozen goede doel en het bedrijf. Alleen als het doel past bij het DNA van de organisatie of het product zal de consument hier positief op reageren,” aldus Annemieke Kievit.

Sociale betrokkenheid
Particulier initiatief en de inzet van bedrijven worden steeds belangrijker bij sociale betrokkenheid. Nu de overheid steeds minder geld besteedt aan maatschappelijke kwesties in binnen- en buitenland komen burgers hiervoor in actie. Daarnaast nemen bedrijven hun verantwoordelijkheid door zich te steeds meer te verbinden met maatschappelijke kwesties en goede doelen, bijvoorbeeld door nieuwe producten of diensten te ontwikkelen die helpen maatschappelijke problemen te verkleinen. Als het over belangrijke maatschappelijke onderwerpen gaat, staat het verbeteren van de kwaliteit van de gezondheidszorg bovenaan de lijst (85%), gevolgd door toegang tot veilig drinkwater (82%), het recht op onderwijs (81%) en het helpen bij rampen (81%). Deze cijfers liggen allen substantieel hoger dan in 2010.

Ondanks de toename van het particulier initiatief en de inzet van bedrijven, vindt  56% nog altijd dat de overheid dé voortrekker is in het aanpakken van maatschappelijke kwesties. Op de tweede plaats staat ‘iemand zoals ik’ (17%). Wereldwijd is de toenemende betrokkenheid van individuen en bedrijven een trend die al langer aan de gang is.

...

Verder lezen over Goede doel

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Op kerstavond is bekend gemaakt dat 3FM Serious Request dit jaar in totaal €7.502.981,- heeft opgebracht voor Stichting ALS Nederland. De drie NPO 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman kwame...

Media25.12.2023

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Je kan nu weer een plaat aanvragen voor 3FM Serious Request

Als de Sint het land verlaat, opent NPO 3FM traditiegetrouw de Vraag Een Plaat Aan voor 3FM Serious Request. Vanaf vandaag kan iedereen dus weer een plaat aanvragen via 3fm.nl/plaat. In ruil voor een donatie draaien de G...

Media06.12.2023

Je kan nu weer een plaat aanvragen voor 3FM Serious Request

ALS-ambassadeur René Froger vraagt eerste plaat aan
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
World Children’s Day: waarom sommige gebouwen vandaag blauw kleuren

Een kind kan de toekomst bepalen: wat een kind nu ziet, neemt hij mee in het scheppen van zijn eigen wereld. UNICEF vraagt daarom vandaag aandacht voor World Children's Day: omdat alle kinderen op de wereld rechten zoude...

Online20.11.2022

World Children’s Day: waarom sommige gebouwen vandaag blauw kleuren

Sea Shepherd toont ‘Catch Of The Day 2050’

Als overbevissing aanhoudt, zal er in 2050 meer zeeafval, zoals visnetten en ander visgerei, dan daadwerkelijke vis rondzwemmen in onze oceanen. Om dit bewustzijn te vergroten, en actie om de oceaan te redden te promote...

Advertising08.04.2022

Sea Shepherd toont ‘Catch Of The Day 2050’

Naar de andere kant van de Atlantische Oceaan in een roeiboot

De Atlantische Oceaan oversteken in een roeiboot is al een uitdaging op zich. Maar om dat nu midden in de winter te doen? Nou, dat is precies wat twee vrienden, Tristan Sim en Aidan Scherpbier uit Zwolle, vanaf 12 decemb...

Nieuws09.12.2021

Naar de andere kant van de Atlantische Oceaan in een roeiboot

One For The Sea zet zich in voor het behoud van zeebos
Ruim 4.000 kinderen op wachtlijst voor Sinterklaascadeau

1 op de 12 kinderen groeit op in armoede. Voor hen is pakjesavond vieren helemaal niet vanzelfsprekend. Nationaal Fonds Kinderhulp zorgt ervoor dat een groot deel van deze kinderen toch een cadeautje krijgt van de Sint....

Nieuws02.12.2021

Ruim 4.000 kinderen op wachtlijst voor Sinterklaascadeau

Nationaal Fonds Kinderhulp luidt de noodklok
​Muziek helpt Alzheimerpatiënten herinneren

Vandaag is het Wereld Alzheimer Dag, een dag om aandacht te vragen voor de ziekte van Alzheimer. 1 op de 5 mensen krijgt Alzheimer of een andere vorm van dementie en de impact hiervan op de patiënt, maar net zoveel op d...

Media21.09.2021

​Muziek helpt Alzheimerpatiënten herinneren

en een unieke Wasgij puzzel beschikbaar op bol.com

Verder lezen over Merken

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Verder lezen over Onderzoek

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?