Vliegtuigdetectie in drones, kan dat iets betekenen voor de regelgeving?

Vliegtuigdetectie in drones, kan dat iets betekenen voor de regelgeving?

Vorig artikel Volgend artikel

In Nederland is het ten strengste verboden om drones te gebruiken in of op een vliegveld. De apparaatjes kunnen een groot gevaar zijn voor de luchtvaart en kunnen voor spionage worden gebruikt. De uit China afkomstige dronemaker DJI heeft aangekondigd dat haar nieuwe drones detectie hebben voor vliegtuigen en helikopters. Kan dit invloed hebben op de wet- en regelgeving?

De sensoren op de drones kunnen Automatic Dependent Surveillance-Broadcast ontvangen, een communicatiesignaal dat komt vanuit vliegtuigen en helikopters. De bestuurder van de drone krijgt via de ontvanger door dat er een vliegtuig in de buurt is. De drone kan vervolgens zelf geen signaal naar het vliegtuig zenden. De enige manier om de drone veilig te stellen, is dan om hem zo snel mogelijk uit de lucht te halen.

AirSense-detectie

Het gaat niet zozeer om een speciale lijn die de detectie heeft, het gaat om alle drones die vanaf 2020 worden uitgegeven door DJI en die meer wegen dan 250 gram. Dit jaar worden er dus nog geen drones van dat merk met de zogenoemde AirSense-detectie verwacht. Wel bouwt DJI diverse andere hulpmiddelen in haar drones, die je ook nu al kunt ervaren. Denk aan een maximum aantal meters hoogte die de drone mag vliegen.

Het enige wat tot nu toe vreemd lijkt aan de toevoeging van de sensoren, dat is dat DJI er niet voor zorgt dat de drone zelf de daling inzet. De drones van DJI zijn uitgerust met anti-obstakelsoftware waardoor ze zelf zorgen dat ze langs obstakels scheren, waarom DJI de drones met sensoren dan niet zo bouwt dat deze zelf uit de lucht wegsnellen, dat is onduidelijk. DJI wil dat de keuze aan de drone-bestuurder is.

Weinig invloed

Jammer, want juist door de oplossing bij de bestuurder te laten, lijkt het erop dat deze handige snufjes (die volgens DJI al op kilometers afstand een vliegtuig of helikopter kunnen detecteren) de wet- en regelgeving niet gaan beïnvloeden. Op dit moment is de regel dat de onbemande luchtvaartuigen niet hoger vliegen dan 120 meter en dat ze niet boven menigten, havens, industriegebieden, wegen en aaneengesloten bebouwing mogen gaan. Qua vliegvelden is de regeling Modelvliegen heel helder: je moet op minstens 3 kilometer afstand blijven van kleine vliegvelden. Voor Schiphol en Eindhoven Airport geldt zelfs een afstand van 15 kilometer. Je moet bovendien je drone altijd kunnen blijven zien.

De toename van drones zorgt ervoor dat er meer behoefte is aan regels, zodat er meer duidelijkheid is voor de luchtvaart, voor de hobbyisten, voor professionele gebruikers en natuurlijk voor mensen die door zo’n apparaat worden gefilmd. Het lijkt er echter niet op dat het feit dat de nieuwe DJI-drones straks vliegtuigdetectie hebben, ook betekent dat je dichterbij vliegvelden mag komen. Mogelijk zelfs eerder het tegendeel, omdat je teveel kan gaan leunen op de software die je waarschuwt, waardoor je de situatie mogelijk verkeerd inschat. Zeker als de verbinding even wegvalt, iets dat ook met die van DJI wel eens gebeurt:

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies