Nieuws19.10.2019

PostNL doet nog maar 1 poging om pakket af te leveren


Niet thuis? Dan moet je naar het afhaalpunt

Wordt je bestelde pakket geleverd door PostNL? Dan moet je er rekening mee houden dat de bezorger nog maar 1 keer een poging doet het bij je thuis af te leveren. Ben je niet thuis? Dan gaat het pakket direct naar het dichtstbijzijnde PostNL-afhaalpunt.

Klachten over bezorging

95% van de pakketten wordt bij de eerste poging afgeleverd. Volgens het bedrijf is uit onderzoek onder klanten gebleken dat dit een wens is, zodat ze hun bestelling sneller in bezit hebben. Over de pakketbezorging van PostNL wordt nogal veel geklaagd. Pakketten verdwijnen, worden op een onvindbare plaats afgeleverd of ontvangers krijgen een ‘niet thuis briefje’ met onbeschofte boodschap. Er is zelfs een speciale Facebook-pagina voor opgericht. PostNL Klachten is een openbare pagina waarop mensen kunnen klagen en dat gebeurt dan ook massaal.

Vaak niet thuis bij tweede bezorgpoging

Het besluit van PostNL zal ongetwijfeld ook te maken hebben met de toename van het aantal pakketten. Er wordt nog steeds meer online besteld en dat zorgt duidelijk voor uitdagingen bij de bezorgers. De afgelopen jaren krijgen ontvangers steeds meer controle over de bezorging van hun pakket. Daardoor kan het grootste deel van de pakketten ook bij de eerste poging worden afgeleverd.

PostNL-locaties

Bij een groot deel van de ontvangers geldt dat wie bij de eerste poging niet thuis was, dat vaak de tweede keer ook niet is. Nu de pakjes sneller naar de PostNL-locaties worden gebracht, kunnen ze een dag eerder door de ontvanger worden opgehaald. Er zijn meer dan 3300 van deze afhaalpunten in Nederland. Bij deze punten kun je meestal ook terecht als je een pakketje retour wilt sturen.

Beter voor het milieu

Als bezorgers niet voor niets meer langskomen, scheelt dat onnodige kilometers en dus CO2-uitstoot. De ruimte in de bussen kan ook beter worden gebruikt. En dat komt de komende maanden vooral goed van pas, want de laatste twee maanden van het jaar is de drukste periode voor de pakketbezorging.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen