Nieuws06.08.2019

PostNL ziet omzet toenemen: 13% meer pakketten bezorgd


Markt voor e-commerce blijft groeien

Hoewel er veel geklaagd wordt over de bezorgservice van PostNL en dan vooral over de pakketbezorgers, groeit de omzet. In het tweede kwartaal van 2019 zijn er 13 procent meer pakketjes bezorgd dan in hetzelfde kwartaal in 2018. Bovendien groeide de omzet naar 681 miljoen euro, dat is 15 miljoen meer dan het tweede kwartaal van 2018. Het aantal geadresseerde poststukken (brievenbuspost) neemt in rap tempo af: dit daalde met 9% ten opzichte van een jaar geleden.

E-commerce markt blijft groeien

PostNL verwacht dat de markt voor e-commerce voorlopig nog sterk blijft groeien en daarmee ook het aantal pakketten. Om dat op een goede manier te blijven doen wil het bedrijf nog dit jaar 2 nieuwe sorteercentra openen. PostNL richt zich dan ook op dit groeipotentieel en minder op de postbezorging in de brievenbus. Het bedrijf bekijkt wel steeds hoe het de routes en verdeling van de post op een goede manier kan verdelen. Daarmee verdwijnt de ouderwetse postbode steeds meer uit het straatbeeld. Sinds een aantal jaar is PostNL al gestopt met het bezorgen van post op maandag. De focus van het bedrijf is de afgelopen 10 jaar behoorlijk verschoven: van traditionele postbezorger naar pakketbezorger.

Chatbot voor vragen over pakketjes

Half juli maakte PostNL bekend dat het zijn chatbot Daan een gezicht geeft. Het is de digitale klantenservice medewerker van het bedrijf en te raadplegen via de website, Google Assistent en Google Home speaker. Daan beantwoordt vragen over bijvoorbeeld het bezorgmoment van pakketjes. Dit lijkt een behoorlijke slimme zet te zijn van PostNL, want maandelijks worden maar liefst 160.000 vragen in behandeling genomen. Daan heeft inmiddels een herkenbaar eigen gezicht gekregen. Wie de chatbot op de site raadpleegt, maakt kennis met de digitale medewerker.

Overname Sandd en verkoop Postcom

Postcom, de Duitse dochteronderneming van PostNL, wordt verkocht aan Quantum Capital Partners. De ACM moet nog een vergunning afgeven voor de overname van Sandd. Wanneer dit gebeurt worden de bedrijven samengevoegd. De omzet van PostNL bedroeg in 2018 in totaal € 2,8 miljard, waarvan 48% afkomstig was uit e-commerce activiteiten.