Moeten we afscheid nemen van XS4All?

Moeten we afscheid nemen van XS4All?

Vorig artikel Volgend artikel

We schreven het een tijdje geleden al: KPN wil de komende jaren helemaal KPN zijn. Dat wil zeggen dat het de naam KPN overal wil gebruiken, waardoor Telfort, XS4ALL en Yes Telecom zullen sneuvelen. Niet dat de bedrijven stoppen, want de onderdelen worden dan deel van het ene grote KPN. Toch heeft dat niet bij alle bedrijven en klanten tot evenveel positieve reacties geleid. Toch zet KPN door.

Het nieuws eerder dit jaar dat KPN de merken wilden omvormen tot KPN, leidde vooral bij XS4All tot groot protest. De 250.000 klanten van XS4All zijn bang dat hun privacy op de tocht komt, maar ook dat de kwaliteit en service die KPN biedt niet zo goed zal zijn. Er werden 50.000 handtekening bij elkaar gesprokkeld en het idee werd gesmeed om een eigen provider te beginnen. Hierop zou KPN naar alternatieven kijken, maar dat is overduidelijk niet succesvol gebleken.

De ondernemingsraad van XS4All

De verandering betekent wat KPN betreft niet dat er mensen hun baan verliezen. Het geeft aan de medewerkers hard nodig te hebben, gezien de grote uitdaging die de migratie van de systemen biedt. De OR van XS4All zal echter ophouden te bestaan, wat het personeel bezorgd maakt over de toekomst. Bovendien was het diezelfde OR die juist naar de rechter was gestapt omdat het niet om advies was gevraagd over de opheffing. De groep heeft hard gewerkt aan een plan voor behoud van XS4All en de banen, maar desondanks gaat KPN door met zijn voorgenomen plannen.

Hoewel KPN namelijk beweert de mensen van XS4All hard nodig te hebben, geeft het ook aan dat het streeft naar een ‘maximaal behoud van werkgelegenheid’. Dit impliceert dat het niet vanzelfsprekend is dat iedereen zijn baan behoudt. En dat zou ook niet logisch zijn: KPN wil juist de merken integreren, wat betekent dat afdelingen als klantcontact en HR samengaan. In eerste instantie zal de samenvoeging inderdaad alle hens aan dek moeten zijn, maar het is de vraag hoe het met het personeelsbestand zit als het bedrijf weer in rustiger vaarwater komt.

Toch nog een eigen provider

De actiegroep, XS4All moet blijven, zal mogelijk nog steeds een eigen provider beginnen. Daar horen we waarschijnlijk later deze maand meer over. Het lijkt er vooralsnog op dat we toch echt afscheid gaan nemen van XS4All. Misschien blijft de organisatie nog bestaan in de vorm van een nieuwe provider, maar de naam, die eigendom is van KPN, mag dan waarschijnlijk niet meer worden gebruikt.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies