KLM werkt aan duurzame kerosine voor terugdringen CO2 uitstoot

KLM werkt aan duurzame kerosine voor terugdringen CO2 uitstoot

Vorig artikel Volgend artikel

KLM heeft zich voor een periode van 10 jaar vastgelegd aan de ontwikkeling en afname van 75.000 ton duurzame kerosine per jaar. Hiermee is het de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die op grote schaal investeert in duurzame vliegtuigbrandstof.

Duurzame kerosine

SkyNRG, wereldmarktleider op gebied van duurzame brandstof voor de luchtvaart, wil hiervoor de eerste duurzame kerosinefabriek van Europa bouwen. Deze fabriek zal in Delfzijl gebouwd worden en is specifiek toegelegd op de productie van duurzame vliegtuigbrandstof, propaan en nafta, waarbij voornamelijk regionale afval- en reststromen als grondstof worden gebruikt.

De fabriek is hiermee wereldwijd de eerste in zijn soort. Met de bouw van deze fabriek, die volgens planning in 2022 gereed zal zijn, wordt concreet invulling gegeven aan de duurzaamheidsambities van KLM en het sectorplan ‘Slim én Duurzaam’. SHV Energy, wereldleider in propaandistributie, investeert ook in de fabriek en zal het biopropaan afnemen.

Duurzame kerosine is een noodzakelijk alternatief voor de luchtvaart om op korte termijn haar CO2 – uitstoot significant te reduceren, naast vlootvernieuwing en een efficiëntere vliegoperatie. Op dit moment is er echter te weinig productie van duurzame kerosine. De nieuwe fabriek is een project van SkyNRG (genaamd DSL-01) en wordt speciaal gebouwd voor het fabriceren van duurzame vliegtuigbrandstof. Vanaf 2022 zal de fabriek 100.000 ton duurzame kerosine produceren en als bijproduct 15.000 ton duurzame propaan per jaar.

Een belangrijke zet in de oplossing voor het productietekort van duurzame kerosine. En dat moet daarnaast zorgen voor een jaarlijkse afname met zo’n 270.000 ton van de CO2-uitstoot in de luchtvaart.

85% minder CO2-uitstoot

Als grondstoffen worden alleen rest- en afvalstromen van hoofdzakelijk regionale industrieën ingezet zoals bijvoorbeeld gebruikt frituurvet. Daarnaast wordt gekozen voor een duurzame vorm van waterstof, gemaakt uit water en windenergie. Door deze keuzes zal de duurzame vliegtuigbrandstof een vermindering in CO2-uitstoot opleveren van meer dan 85% ten opzichte van het gebruik van fossiele brandstof. Duurzame kerosine en biopropaan dragen bovendien bij aan een significante verbetering van luchtkwaliteit door vermindering van (ultra)fijnstof en zwavelemissies. De bouw van deze fabriek draagt bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van KLM en is een belangrijke stap in de uitvoering van het sectorplan ‘Slim én Duurzaam’, dat is opgesteld door twintig toonaangevende transportorganisaties en kennisinstellingen. Luchthaven Schiphol investeert daarom ook in de ontwikkeling van de fabriek.

Ik ben er trots op dat KLM samen met SkyNRG en SHV Energy een project start om de eerste fabriek voor duurzame kerosine in Europa mogelijk te maken. De ontwikkeling van de luchtvaart heeft de wereld veel gebracht, het biedt ons namelijk de mogelijkheid mensen met elkaar te verbinden. Dit voorrecht komt met een grote verantwoordelijkheid voor onze planeet. KLM neemt dit zeer serieus en investeert daarom al jaren op verschillende niveaus in duurzaamheid. Door de handen ineen te slaan met verschillende partijen kunnen we met deze fabriek de ontwikkeling van duurzame kerosine versnellen. Vanaf 2022 zal de fabriek 100.000 ton duurzame vliegtuigbrandstof per jaar produceren, waarvan KLM jaarlijks 75.000 ton zal afnemen. Hiermee besparen we per jaar ruim 200.000 ton CO2-uitstoot, wat bijvoorbeeld gelijk staat aan het brandstofverbruik van 1000 KLM-vluchten tussen Amsterdam en Rio de Janeiro.
- Pieter Elbers, president-directeur KLM
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies