Mobile10.08.2020

Veilig genieten van de zon met KWF Zonadvies


Nu de coronamaatregelen worden versoepeld, zoekt Nederland weer massaal de zon op. In ons enthousiasme zouden we bijna vergeten dat zonlicht ook schadelijk kan zijn. KWF Kankerbestrijding heeft een app ontwikkeld waarmee je jezelf en je gezin hiertegen beschermt: KWF Zonadvies.

De lente van 2020 was de zonnigste ooit. Helaas konden we er door de uitbraak van het coronavirus nauwelijks van genieten. De achtertuin of een wandeling door de buurt was het maximaal haalbare. Maar nu wordt de intelligente lockdown langzaam opgeheven. De terrassen zijn weer geopend en we mogen op vakantie naar de zon. Ook in Nederland zijn de weersvoorspellingen gunstig: er komt deze week zelfs een hittegolf aan.

Een zonnig vooruitzicht. Toch kleven er ook nadelen aan zonlicht. Zo is een overmatige blootstelling aan uv-straling de belangrijkste oorzaak van huidkanker. Uit cijfers van het Integraal Kankercentrum Nederland blijkt dat er jaarlijks zo’n 70.000 huidkankerpatiënten bijkomen.

Insmeren gaat niet goed

Zonnebrandcrème is een van de wapens in de strijd tegen huidkanker. Wie zich goed en regelmatig insmeert met de juiste factor zonnebrandcrème, verkleint het risico op verbranding en daarmee uiteindelijk op huidkanker. In de praktijk blijkt echter dat het op dit punt vaak mis gaat. We smeren niet vaak genoeg, en dan ook nog eens te dun en met een te lage factor.

Persoonlijk zonadvies

De app geeft een persoonlijk zonadvies dat is gebaseerd op de actuele zonkracht op een bepaalde locatie en het huidtype van de gebruiker. KWF bedacht het idee in 2018. Tijdens een hackathon gaf IT-partner Proxcellence het idee verder vorm. Vervolgens werd in het Mobile Innovation Lab van SAP Nederland binnen drie dagen een werkende versie van de app ontwikkeld die toen de ‘KWF UV Radar’ ging heten. Buienradar stelt de weergegevens beschikbaar.

Sindsdien is de app uitgebreid met diverse functionaliteiten zoals een smeertimer (zodat mensen niet vergeten te smeren) en pushmeldingen op basis van de actualiteit. Het project is een succes: de apps voor Android en iOS zijn duizenden keren gedownload en staan hoog in de hitlijsten van de appstores. Onlangs heeft Proxcellence de app grondig vernieuwd. Daar hoort ook een nieuwe naam bij: KWF Zonadvies.

KWF Zonadvies is ontwikkeld met SAP-technologie. “Huidkanker is een ernstig maatschappelijk probleem”, zegt Rinse Tamsma, Managing Director van SAP Nederland. “Elke patiënt is er één te veel. Met KWF Zonadvies heeft iedereen toegang tot zonadvies op maat. We hopen dan ook dat iedere Nederlander de app gaat gebruiken. Ook als u deze zomer in eigen land blijft.”

Bescherm het hele gezin

Twee verbeteringen springen het meeste in het oog. Allereerst heeft Proxcellence ervoor gezorgd dat gebruikers nu meerdere profielen kunnen toevoegen, met bijbehorend advies op basis van het huidtype. Daardoor is het extra makkelijk om bijvoorbeeld een heel gezin van het juiste zonadvies te voorzien. “Je hoeft het maar één keer in te stellen voor alle gezinsleden”, licht Schipper toe.

Ook een andere verbetering zal met name ouders aanspreken. KWF Kankerbestrijding heeft een speciale informatiepagina toegevoegd over zonbescherming voor kinderen. “Kinderen zijn extra kwetsbaar voor de gevaren van de zon”, waarschuwt Schipper. “Als je tijdens je kinderjaren vaak bent verbrand, vergroot dit de kans op huidkanker op latere leeftijd. Daarom geven we ouders praktische tips om verbranding te voorkomen.”

SAP Cloud Platform software heeft het mogelijk gemaakt om de KWF Zonadvies app te ontwikkelen. Deze software stelt bedrijven in staat apps gemakkelijk te creëren en implementeren. KWF Zonadvies is gratis te downloaden voor Android en iOS.

insmeeralarm
insmeeralarm
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over KWF

Collectebus wordt QR-code

De coronapandemie heeft nog een ‘slachtoffer’ geeist: de collecebus. Na meer dan 70 jaar heeft het Koningin Wilhelmina Fonds voor de Nederlandse Kankerbestrijding, beter bekend als het KWF, besloten te stoppen met de...

Nieuws24.03.2022

Collectebus wordt QR-code

KWF stuurt de analoge collectebus met pensioen
Youtubers en KWF samen in actie tegen schelden met het k-woord #tegenKK

Helaas is kanker is al jaren één van de meest gebruikte scheldwoorden in Nederland. Met name online lijkt schelden sociaal geaccepteerd te zijn. Maar daar moet maar eens een eind aan komen. Daarom lanceert KWF samen...

Online08.10.2020

Youtubers en KWF samen in actie tegen schelden met het k-woord #tegenKK

Een lichtgevende Abarth ‘Scorpion Skin’ voor het KWF

In samenwerking met Pablo Lücker introduceerde Abarth vandaag de unieke ‘Scorpion Skin’ editie exclusief in Nederland. De schorpioen staat symbool voor het automerk vanwege de overeenkomsten met zijn bekende eigensc...

Automotive02.07.2018

Een lichtgevende Abarth ‘Scorpion Skin’ voor het KWF

Bankje uit The Fault in our Stars middelpunt in ‘Fight Cancer’ actie

Het Amsterdamse bankje waarop een van de indrukwekkendste scènes uit de filmhit The Fault in our Stars plaatsvond, heeft al veel media-aandacht gekregen. Honderden fans van de film bezochten het bankje aan de Leidsegra...

Online14.11.2014

Bankje uit The Fault in our Stars middelpunt in ‘Fight Cancer’ actie

KWF presenteert internationaal Dream Team

Eerder vandaag presenteerde KWF Kankerbestrijding, in samenwerking met de Amerikaanse kankerbestrijding (AACR) en Stand Up to Cancer, het eerste internationale Dream Team. Dit team van toponderzoekers uit verschillende d...

Online12.11.2013

KWF presenteert internationaal Dream Team

Don Diablo en Jan Kooijman op Facebook in actie voor KWF

KWF Kankerbestrijding lanceert vandaag een unieke campagne op Facebook. In de hoofdrol spelen DJ Don Diablo en acteur Jan Kooijman. Doel is om op een frisse, verrassende manier een nieuw publiek wakker te schudden. KWF...

Social Media19.11.2012

Don Diablo en Jan Kooijman op Facebook in actie voor KWF

‘Thank life for’… Het publiek componeert mee

Thank life for... Dat is het thema van de campagne van Fight cancer, het jonge actielabel van KWF Kankerbestrijding, dat eerder deze week van start is gegaan. Fight cancer roept op om via de website en de mobiele app...

Online22.04.2011

‘Thank life for’… Het publiek componeert mee

Laatste 10 kaarten voor MoMo geveild – opbrengst naar KWF

Dutchcowboys-blogger en Mobile Monday-teamlid Maarten Lens-FitzGerald is al weken in gevecht met kanker. Maarten noemt zijn tumor "Theo" en is inmiddels op 3/4 van zijn behandeling. Naast zijn strijd waarover hij via all...

Mobile17.08.2008

Laatste 10 kaarten voor MoMo geveild – opbrengst naar KWF

Verder lezen over SAP

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

SAP SE kondigt vandaag een meerjarige samenwerking aan met het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team. Als officiële partner werkt SAP vanaf 2024 samen met het Formule 1-team om de operationele efficiëntie te verhogen en nieuwe...

Technology22.11.2023

Nieuwe samenwerking tussen SAP en het Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team

Streven naar efficiëntie op en naast het circuit
Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen

Veel bedrijven hebben te maken met aanzienlijke belemmeringen voor het uitvoeren van duurzaamheidsinitiatieven. De problemen zijn onder meer een gebrek aan communicatie en betrokkenheid van leidinggevenden, ondoeltreffen...

Nieuws14.06.2022

Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen

​Zo zorgt data-analyse voor een revolutie in de e-sport

Data-analyse is niet meer weg te denken uit de sportwereld. Inmiddels breekt de technologie ook door in de e-sport. Het Dota 2-team van het ‘Nederlandse’ Team Liquid heeft de primeur. “Het analyseren van gamedata h...

Technology16.07.2021

​Zo zorgt data-analyse voor een revolutie in de e-sport

SAP Nederland benoemt Jeroen van der Lingen tot Managing Director

SAP heeft Jeroen van der Lingen benoemd tot Managing Director voor Nederland. Zijn voorganger Rinse Tamsma heeft na 3 jaar gekozen voor een andere uitdaging binnen SAP. Jeroen van der Lingen is sinds 1989 werkzaam bij S...

DC Business12.07.2021

SAP Nederland benoemt Jeroen van der Lingen tot Managing Director

SAP introduceert het grootste zakelijke netwerk ter wereld

SAP heeft tijdens zijn wereldwijde SAPPHIRE NOW-conferentie het SAP Business Network aangekondigd. Het SAP Business Network brengt het SAP Ariba Network, SAP Logistics Business Network en SAP Asset Intelligence Network s...

DC Business03.06.2021

SAP introduceert het grootste zakelijke netwerk ter wereld

Brouwer Habesha maakt Ethiopische droom waar met SAP Cloud for Customer

Biermerk Habesha veroverde in enkele jaren tijd de harten van Ethiopiërs. Het ‘Cold Gold’ groeide in recordtempo uit tot een van de grootste biermerken van het land. Om de kwaliteit en service op een hoog niveau te...

DC Business25.05.2021

Brouwer Habesha maakt Ethiopische droom waar met SAP Cloud for Customer

EY draagt bij aan een veilig Eurovisie Songfestival

Een daverende show voor 3500 man publiek; het lijkt bijna onwerkelijk in coronatijd. Het Eurovisie Songfestival 2021 toont aan dat het mogelijk is, mede dankzij slimme technologie onder regie van EY. Het Eurovisie Songf...

Technology20.05.2021

EY draagt bij aan een veilig Eurovisie Songfestival