Mobile27.03.2019

Spotify gaat nog meer voor personalisatie


Spotify staat er om bekend dat zij één van de meest gepersonaliseerde afspeellijsten in de muziekindustrie aanbieden. Deze afspeellijsten zijn samengesteld op basis van welke muziek de luisteraar houdt. De streamingdienst kiest er nu voor om deze afspeellijsten nog meer te personaliseren.

Nog een stapje verder

De Discover weekly is een playlist die speciaal voor de luisteraar is samengesteld op basis van eerder geluisterde nummers. Met die afspeellijst zorgt Spotify ervoor dat je als luisteraar nieuwe muziek hoort die je natuurlijk ook weer aan je eigen afspeellijst toe kan voegen. Spotify gaat nu ook andere afspeellijsten aanpassen, wanneer je een afspeellijst van je stemming op dat moment aanzet krijg je niet dezelfde nummers als je vrienden of je collega’s.

<em><strong><\/strong>Bron: Spotify<\/em>
Bron: Spotify

Spotify heeft hiermee als doel om de selectie aan muziek die de juiste luisteraar bereikt te verbreden. De streamingdienst hoopt er uiteindelijk op dat Spotify abonnees langer blijven luisteren, want hoe meer tijd je op Spotify besteedt, hoe meer voordelen dit uiteindelijk voor Spotify heeft. De streamingdienst kan op deze manier ook meer nummers op een afspeellijst plaatsen omdat de lijst volledig gepersonaliseerd is. Volgens Spotify stijgt het aantal artiesten in een afspeellijst met 30 procent, het aantal nummers stijgt met deze feature met 35 procent. Of muzieklabels dit een fijne oplossing gaan vinden is nog niet bekend, dit zou namelijk wel betekenen dat nummers voor sommige luisteraars verborgen blijven. Maar een voordeel hiervan is dat nummers in theorie wel geluisterd worden door luisteraars die echt naar deze muziek willen luisteren.

Spotify geeft aan dat zij de gepersonaliseerde feature momenteel aan het testen zijn, het is onbekend welke afspeellijsten de nieuwe feature momenteel bevatten.

[Afbeelding © Diego Cervo – Adobe Stock]

Verder lezen over Spotify

Apple stelt dat Spotify niet meer innoveert

Eén van die concurrenten is Apple en dat zegt nu ook: “Waar anderen met audioboeken en podcasts aan de slag gaan, zijn wij gericht op muziek met Apple Music.”

Online19.07.2024

Apple stelt dat Spotify niet meer innoveert

Spotify HiFi kost waarschijnlijk 4 tot 5 euro extra per maand

Het gerucht gaat dat Spotify Hi-Fi nog eens 4 of 5 euro extra zal kosten bovenop de Premium-prijs van 10,99 euro. Maar wanneer het komt, is nog een groot vraagteken.

Online13.06.2024

Spotify HiFi kost waarschijnlijk 4 tot 5 euro extra per maand

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Spotify komt met iets nieuws: My Spotify, en dat is eigenlijk een Wrapped die je elke dag kunt bekijken.

Entertainment11.06.2024

Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify

Spotify zegt dat mensen Car Thing moeten weggooien

Het stopte na 5 maanden met de productie ervan, maar nu zegt Spotify zelfs dat je het apparaat beter in de prullenbak kunt gooien: Car Thing.

Gadgets23.05.2024

Spotify zegt dat mensen Car Thing moeten weggooien

Spotify ziet er anders uit: dit is wat er is veranderd

Spotify ziet er binnenkort een tikkeltje anders uit. Betekent dat er verder ook veel is veranderd? Nee. De streamingdienst heeft eigenlijk maar één detail aangepast.

Mobile23.05.2024

Spotify ziet er anders uit: dit is wat er is veranderd

Spotify haalt populaire optie voor nachtegaaltjes uit de gratis versie

Spotify is leuk als je met vrienden een soort plotselinge karaoke-avond houdt. Echter ben je de songtekstoptie straks kwijt als je een gratis Spotify-gebruiker bent.

Online03.05.2024

Spotify haalt populaire optie voor nachtegaaltjes uit de gratis versie

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Je weet hoe veel AI-chatbots werken: je schrijft een opdracht, een prompt, stuurt die in en wacht dan tot de AI-chatbot er iets mee doet. Spotify wil dat je dat nu ook gaat inzetten om playlists te maken. Uiteraard komt...

Online08.04.2024

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify heeft sinds het begin van de app in 2006 nog nooit zijn prijzen verhoogd, tot het jaar 2023 aanbrak. Toen werd het duurder. En nu we net gewend zijn geraakt aan 2024, gaan ook dit jaar de prijzen van de streaming...

Online05.04.2024

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark