Mobile30.11.2007

Helft wereldbevolking belt mobiel: kort een geschiedenis


-194.jpg
-194.jpg

Het lijkt zo vanzelfsprekend. Overal waar je bent gewoon bellen via een GSM-netwerk. Nieuwe netwerken zijn in de maak en mobiele spraak gaat anno 2007 steeds meer naar mobiele data. Kort de mobiele Cowboys op een rij.

Niet schrikken. De eerste mobiele telefoon was er al in 1937. De mobilofoon had in 1939 een productie van 150 stuks. Andere bronnen vermelden dat Magnus Ericsson(de grondlegger van..) in 1912 al een autotelefoon heeft uitgevonden om contact te houden met zijn familie thuis. De jonge Canadees Al Gross patenteerde in 1939 een Walkie Talkie. De basis voor de latere ‘mobiele telefoons’.

Het eerste veelvuldige gebruik van mobiel bellen was het bellen met een zogenaamde autotelefoon. Bekend van de autorijscholen.

In 1983 wist de PTT te definieren dat ‘een autotelefoon is een niet-plaatsgebonden telefoonaansluiting die bedoeld is voor gebruik in voer- of vaartuigen.’ De autotelefoon zorgde begin jaren tachtig voor het eerste draadloze, internationale consumentennetwerk.

Op 1 mei 1986 wordt voor het eerst een zend-ontvanger aangeboden die draagbaar is en ook buiten de auto te gebruiken is, de Carvox 2453(zie foto).

In 1989, bij de introductie van het derde autotelefoonnet duren voordat de toestellen een beetje handzaam en gemakkelijker in de bediening worden.

In 1990(tevens oprichting van www.w3c.org) verschijnen er toestellen die je mee kunt nemen. Toen nog genoemd: handhelds. In 1994 werd het GSM netwerk gelanceerd in Europa. De ontwikkelingen gingen vanaf toen zeer snel. Het Finse staatsbedrijf Nokia was succesvol met innovatie op gebied van mobiele telefonie en is nog steeds de grootste aanbieder van telefoons ter wereld.

Na de introductie van GSM werden de autotelefoonnetten op 1 oktober 1999 gesloten.

Per juli 2007 is ook de iPhone opgenomen het zogenaamde Museum voor Communicatie. Dit museum kende tevens in november 2007 een tentoonstelling met korte geschiedenis van de Webby Awards.

Met dank aan het Museum voor Communicatie, Zeestraat 80-82, 2518 AD Den Haag. Zeker een bezoek waard.

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.