Gaming04.05.2018

Yakuza 6: The Song Of Life is het slotwerk van Kiryu


The Dragon of Dojima laat nog even een keer zien wie de baas is

In een niet al te ver verleden behoorden de Yakuza-games nog tot een exclusieve reeks voor onze vrienden in het land van de rijzende zon. Gelukkig kwam daar vorig jaar verandering in met het verschijnen van de Yakuza 0 remakeYakuza 0 remake op de Playstation 4. SEGA zag gelukkig heil in het lokaliseren van de in Japan razend populaire reeks want inmiddels mogen we ook genieten van het alweer zesde deel van de reeks.

De game is heeft wel een dubbele lading aangezien dit de laatste game zal zijn met oude trouwe Kazuma Kiryu in de hoofdrol. Maar daarentegen is dit wel de eerste Yakuza game die gebruik maakt van een nieuwe engine zodat hij kan schitteren op de huidige generatie consoles. In essentie is het dus een soort halve reboot. Maar nieuw is niet altijd beter, of toch wel?

Een draak van een verhaal

Het verhaal draait net zoals voorgaande delen om Kazuma Kiryu, de zogenaamde Dragon Of Dojima heeft een tijdje moedwillig achter tralies gezeten en heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook maar meteen zijn Yakuza leven achter zich te laten. Na zijn vrijlating komt hij erachter dat zijn surrogaat dochter Haruka spoorloos verdwenen is en tijdens zijn zoektocht naar de dame in nood komt de oude vechtersbaas al vrij snel terecht in een heuse oorlog tussen verschillende clans.

Zonder teveel te verklappen is het met al de intriges en plottwist wel weer ouderwets smullen geblazen. Net zoals voorgaande delen is dit ook meteen wel het sterkste punt van de game, want je wilt als speler gewoon weten hoe het verhaal eindigt en dus blijf je spelen. Moet ik er wel bij vermelden dat je als nuchtere Nederlander eventjes moet wennen aan de absurditeiten die je soms voorgeschoteld krijgt, maar met een klein beetje begrip voor de Japanse cultuur is het makkelijk vertoeven in de wondere wereld van Yakuza 6.

Alhoewel dit deel het chronologische vervolg op deeltje vijf is hoef je als nieuwkomer jezelf niet teveel zorgen te maken. De nodige context wordt geboden in de proloog en Yakuza 6 kan prima als een standalone titel gespeeld worden doordat de game hoofdzakelijk nieuwe personages introduceert. Dat is enerzijds een sterk punt aangezien nieuwkomers dus makkelijk in kunnen stappen, maar anderzijds is het voor fans van de reeks wellicht een beetje jammer dat sommige karakters uit vorige delen hier geen opwachting maken. Mocht je toch willen weten wat er in de voorgaande delen allemaal gebeurd is – en dat is best veel – bevat de game ook een soort samenvatting van alle voorgaande titels.

Gameplay

De Yakuza-games zijn sublieme brawlers met hier en daar wat RPG-elementen die bovendien verwikkeld zijn in een tof verhaal. Dat gezegd hebbende is niet iedere iteratie hetzelfde, vaak verschilt de gameplay per deel en is de focus op bovengenoemde RPG-elementen bijvoorbeeld bij de ene game wat beter vertegenwoordigd dan bij de ander.

Alhoewel Yakuza 6 al twee jaar oud is voelt de game niet heel gedateerd aan. De nieuwe Dragon Engine doet het prima en dat merk je vooral terug in de heerlijke knokpartijen waar Kiryu keer op keer in belandt. De game speelt bijzonder soepel weg en met name de timing en zogenaamde heat moves voelen subliem aan. Ook gaan gevechten nu gewoon door als je toevallig een vijand een winkel in mept waardoor je ook episch kunt knokken in een Japanse supermarkt.

Wat ik daarentegen een beetje jammer vind is dat Kiryu in deze game maar beschikking heeft tot een vechtstijl. In Yakuza 0 had onze Japanse vriend bijvoorbeeld beschikking tot vier unieke stijlen wat ook iets meer tactiek in de mix bracht. De diepgang is echter terug te vinden in het upgrade menu waar je de hoofdrolspeler kunt voorzien van diverse nieuwe skills waardoor je een op maat gemaakte Kiryu krijgt. Ik moet toegeven dat er games zijn die dit vele malen beter en uitgebreider presenteren. Maar voor Yakuza 6 is prima zo. Ik investeerde bijvoorbeeld ontzettend veel punten in nieuwe Heat Moves waardoor de combo’s alleen maar gaver werden en gevechten niet als een herhalingsoefening aanvoelden.

Big in Japan

Net zoals de voorgaande delen bevat Yakuza 6 naast al het – soms onnodige maar o zo leuke – geweld en drama ook voldoende vertier. De game zit weer barstensvol gekke minigames waar je ook uurtjes zoet mee kunt zijn. Zelfs liefhebbers van oudere games kunnen hun lol op in arcades waar volledige versies van Out Run, Space Harrier en zelfs Virtua Fighter 5 speelbaar zijn. Het vreemde is dat deze content volledig optioneel is, als je dus alleen maar het hoofdverhaal speelt kan het zijn dat je deze minigames niet eens ontdekt. Het loont dus om op te letten als je rondloopt in virtueel Kamurocho of Onomichi.

Ook nieuw zijn de zogenaamde Clan Battles, dit is de enige ‘verplichte’ minigame aangezien er een verhaalmissie om verbonden is. Kiryu moet in deze modus andere vechtersbazen rekruteren en strategisch inzetten om een soort straatgevecht te winnen. Tijdens deze missies geef je commando’s aan jouw clan en zul je – indien nodig – ook sommige leden moeten healen. De strategische modus is een fijne break van het standaard geknok en wordt geleidelijk aan moeilijker waardoor er een mooie uitdaging in zit.

Alhoewel Yakuza 6 een ijzersterk verhaal heeft voelde het wel fijn om af en toe even een dipje te nemen in de Japanse cultuur die de game rijk is door een minigame te spelen. De game is met zijn intriges namelijk best zwaar en deze minigames bieden een leuke break van alle narigheid. Als je dan genoeg gespeeld hebt kun je weer doorpakken met het verhaal waardoor er een fijne afwisseling is die de boel fris houdt.

Wij zijn blij dat de Yakuza reeks eindelijk een beetje voet aan wal krijgt in ons koude kikkerlandje. Enige tijd geleden verscheen de remake van Yakuza 0 en niet veel later een vernieuwde versie van deeltje 1 met de naam Yakuza Kiwami. Blijkbaar hebben de games het – gelukkig – goed gedaan waardoor een gelokaliseerde versie van deel 6 nu ook een feit is. We hebben ook vernomen dat er ook een remake van deel 2 onderweg is, dus zijn we nog niet klaar met Kiryu en kornuiten.

In Japan zijn ze dat echter wel aangezien dit deel ook dient als afsluiter voor het behoorlijk lange verhaal van Kiryu. We gaan niet teveel in details treden maar we kunnen stellen dat Sega met deel 6 het verhaal waardig afsluit. We zijn heel benieuwd welke kant de reeks nu op gaat want er zijn in het Yakuza-universum gelukkig nog genoeg verhalen te vertellen.

Ben jij die gamer die nog nooit een Yakuza-game gespeeld heeft maar toch twijfelt om deeltje 6 in huis te halen? Dan kunnen we de game van harte aanbevelen, je kunt zonder voorkennis beginnen aan een gave game met een zeer goed verhaal en zeer sublieme gameplay. Voor de fans van de reeks is de aankoop van deze game een no brainer. Al het goede van de reeks zit er in en natuurlijk wil je weten hoe de verhaallijn van Kiryu tot een mooi einde komt.

Perry Rodenrijs

Perry Rodenrijs begon zijn gameverslaving met een NES op een zolderkamer en is er sindsdien nooit van genezen. Zijn andere passie is zijn metal band.