Gaming27.11.2014

​Wat wil Escape from Dead Island zijn?


De developer weet het zelf ook niet

Dead Island verraste een paar jaar geleden vriend en vijand. Niet vanwege de geweldige kwaliteit, die viel tegen, maar het verkocht boven verwachting. Reden genoeg voor een vervolg en diverse spin-offs, dacht uitgever Deep Silver. Developer Fatshark laat het echter afweten.

Ik had het achteraf kunnen weten – niet dat ik veel hoop had. De bewierookte trailer van het eerste deel beloofde The Last Of Us, we kregen Boyz in the Zombie Hood. Dus toen Escape From Dead Island zichzelf introduceerde als een psychologische horror, had ik op alles moeten rekenen behalve dat.

Maar wat is het dan? Dat durf ik nog steeds niet te zeggen. Het zou Silent Hill, Resident Evil of Dead Island kunnen zijn. Misschien dacht Fatshark aan een stealth, action of een Metroidvania game. Of wellicht gaven ze het op, gooiden bovenstaande elementen bij elkaar en hoopten ze er maar het beste van.

Kortom, het is een rommeltje. Neem het verhaal bijvoorbeeld. Cliff vaart naar een eiland om een reportage over een zombieplaag te maken. Hij blijkt echter op het verkeerde archipel te zijn. Of juist niet. Het wordt nooit duidelijk waarom hij juist dát eiland kiest – over zijn motivaties in de rest van de game maar te zwijgen.

escape-from-dead-island
escape-from-dead-island

Waarom Cliff door hallucinaties wordt geplaagd, maakt de game ook nooit duidelijk, laat staan wat ze allemaal betekenen. Ik kreeg eerder de indruk dat de makers maar lukraak een aantal scènes bij elkaar hadden geschraapt om maar “diep” over te komen.

De techniek zit de game ook dwars. De schok van een plotselinge overgang naar een andere ruimte wordt teniet gedaan doordat Cliff een minuut lang in een soort witte stasis blijft hangen. Is dat expres gedaan of komt gewoon door een te lange laadtijd? Ik heb geen idee.

Überhaupt is de game grafisch niet al te best. De best mooie cellshading verhult veel, maar niet alles. Gras waait door rotsen heen, animaties van vijanden zien er schokkerig uit en de lichteffecten in Escape from Dead Island zijn de slechtste die ik ooit heb mogen aanschouwen.

Het originele Dead Island kende ook zijn (vele) problemen, maar werd uiteindelijk gered door de idiote wapens, submissies en uitgebreide skilltree. Escape From bevat niets van dit alles. Cliff krijgt een bijl, twee niet geweldige schietijzers, wat locaties om te fotograferen en dat is het.

escape-from-dead-island-fatshark
escape-from-dead-island-fatshark

Er zit te weinig diepgang in de game. Cliff kan sluipen, maar verder dan steeds dezelfde stealth-kill animatie gaat het niet. Er zijn plekken waar je alleen met een bepaald voorwerp binnenkomt, maar voordat je die items krijgt zit je al zo ver in de game dat het je niet eens meer interesseert.

Want erg uitdagend kunnen we de game niet noemen. Wel goedkoop. De zogenaamde “Spitters” kunnen je van grote afstand in twee zuurfluimen dood krijgen, “Butchers” blokken bijna alles en er zit irritante energiebalk in Escape From (want ‘Dark Souls is populair’) die je af en toe tegenwerkt.

Bovenal boeit deze game voor geen meter. De personages hebben de diepgang van een theezeefje, het vechten voelt lomp en onbevredigend en binnen acht a tien uur is hij al uitgespeeld. Alleen de enorme hoeveelheid achievements / trophies vallen op: ik had er twintig in drie uur verzameld.

Waar dachten de heren van Fatshark aan toen ze deze game maakten? Hun teaser hintte naar misschien een intelligente horror, maar in dat concept lijkt duidelijk flink gesneden. Wat overblijft is een zielloze, doelloze en hopeloze titel, waar zelfs Dead Island fans niet warm van worden. Vermijd. 

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Verder lezen over Game

Cozy Grove: Camp Spirit is de zomervakantiegame op Netflix Games

Zoek je een leuke game om je zomervakantie mee te vullen? Ook als je gewoon moet werken? Deze game is perfect om af en toe te spelen.

Gaming25.07.2024

Cozy Grove: Camp Spirit is de zomervakantiegame op Netflix Games

De lama van Fortnite is er nu als wannahave LEGO-set

LEGO Fortnite wordt uitgebreid met fysieke sets. Goed dat LEGO hierin investeert, want het waren wel heel veel grote bouwwerken de laatste tijd.

Gaming24.07.2024

De lama van Fortnite is er nu als wannahave LEGO-set

Nintendo biedt je straks een officiële Joy-Con-oplader

Het voelt een beetje als een ‘nu pas’, maar het is goed dat het er eindelijk is. Een oplader voor Joy-Cons die luistert naar de naam Two Way. 

Gaming18.07.2024

Nintendo biedt je straks een officiële Joy-Con-oplader

Microsofts nieuwe Xbox-controller is de kont van Deadpool

We dachten dat de popcornbak gek was, maar er is nu zelfs een Xbox-controller in de vorm van de kont van Deadpool. 

Gaming17.07.2024

Microsofts nieuwe Xbox-controller is de kont van Deadpool

E-bikemerk Cowboy stopt onder druk Amsterdam met zijn racespel voor de fiets

Hoe leuk het ook is om te racen, is dat op sommige plekken niet het beste idee. Cowboy heeft onder druk van de Gemeente Amsterdam besloten om te stoppen met zijn net geïntroduceerde racespel.

Gaming15.07.2024

E-bikemerk Cowboy stopt onder druk Amsterdam met zijn racespel voor de fiets

Xbox Game Pass wordt duurder én goedkoper tegelijk

Een duurder én een goedkoper abonnement voor Xbox Game Pass: je moet gaan kiezen.

Gaming10.07.2024

Xbox Game Pass wordt duurder én goedkoper tegelijk

E-bikemerk Cowboy laat je gamen op de fiets

In de app van je Cowboy-fiets is een nieuw gedeelte te vinden dat In-Ride Games heet en hierdoor kun je het al fietsend opnemen tegen anderen.

Gaming04.07.2024

E-bikemerk Cowboy laat je gamen op de fiets

Dit zijn de meest gespeelde Steam Deck-games van dit moment

Valve maakt dagelijks de meest gespeelde Steam-games bekend. Het is blijkbaar voor Valve geen geheim wat het meest gespeeld wordt.

Gaming28.06.2024

Dit zijn de meest gespeelde Steam Deck-games van dit moment