Oculus Rift systeemeisen bekend

Oculus Rift systeemeisen bekend

Een GTX970 en i5-4590 of equivalent zijn minimaal benodigd

Vorig artikel Volgend artikel

Zoals eerder bekend werd komt de Oculus Rift begin 2016 op de markt en zou het bedrijf de komende tijd meer informatie vrijgeven. Deze week maakte Oculus de systeemeisen voor de Rift bekend. Hierbij moet worden opgemerkt dat de Rift het wel degelijk zal doen op andere (zwakkere) systemen. De systeemeisen zijn vooral bedoeld zodat ontwikkelaars een minimumrichtlijn hebben om naar toe te werken.

Kort door de bocht: de laatste nieuwe generatie grafische kaarten en quad core processoren zijn sterk aanbevolen. Specifiek gaat het om een GTX970 / AMD 290 grafische kaart en een Intel i5-4590 of gelijkwaardige processor. Verder zijn 8+ gigabyte RAM aanbevolen. De bril vereist ook nog twee USB 3.0 poorten en een HDMI 1.3 poort.

Simpel gezegd moet je dan denken aan een nieuwe game-pc van zo'n 600 à 700 euro. Oculus kan dat echter goed uitleggen door te vergelijken met de benodigdheden om een game op een gewoon 1080p scherm op 60 frames per seconde te draaien.

On the raw rendering costs: a traditional 1080p game at 60Hz requires 124 million shaded pixels per second. In contrast, the Rift runs at 2160×1200 at 90Hz split over dual displays, consuming 233 million pixels per second. At the default eye-target scale, the Rift’s rendering requirements go much higher: around 400 million shaded pixels per second. This means that by raw rendering costs alone, a VR game will require approximately 3x the GPU power of 1080p rendering.
- Atman Binstock, Oculus Rift

De belangrijkste factoren zijn dus dat de Rift op een hogere resolutie draait (2160x1200), daarbij een hogere framerate heeft (90fps) en het ook nog eens van belang is dat die 90 frames per seconde niet meestal maar altijd worden gehaald. Als je dat zou narekenen kom je uit op grofweg 2x zoveel pixels, maar in tegenstelling tot een gewoon beeldscherm zit je hier met je ogen tegenaan gedrukt, en dus moet het nóg beter dan normaal. Vandaar dat de Rift dus 3x zoveel rekenkracht nodig heeft dan een gewone 1080p-60fps game.

In principe werkt de Rift ook op zwakkere PCs, het is alleen niet aanbevolen omdat dat de kans op motion sickness (hoofdpijn, duizelig, misselijk, etc.) vergroot.

Je hebt dus best een stevige pc nodig om de Rift goed te kunnen draaien, en dan moet je de laatste nog kopen. Hoewel we nog wachten op een officiële prijs, kun je er vanuit gaan dat als je beiden moet aanschaffen je ruim boven de duizend euro zal uitkomen. Dat is veel, maar naar alle waarschijnlijkheid gaat de concurrentie (Vive, Morpheus) ook een flinke zak geld kosten. Virtual Reality komt eraan, maar met een prijskaartje.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies