Hearthstone's Kobolds & Catacombs gaat vooruit

Hearthstone's Kobolds & Catacombs gaat vooruit

Te sterke kaarten verzwakt

Vorig artikel Volgend artikel

Hearthstone's Kobolds & Catacombs-expansie kwam in december al uit maar zoals dat gaat met strategische spellen duurt het altijd even voordat echt duidelijk wordt wat je met de nieuwe kaarten kunt en hoe de metagame zich gaat ontwikkelen. Blizzard gaat nu aanpassingen doen om een aantal kaarten die te sterk waren aan te passen.

Dungeon Run de gekste

De expansie had al een verdomd toffe single-player variant met de nieuwe Dungeon Runs. Die laat je met alle kaarten die er zijn in de game stukje bij beetje decks maken terwijl je probeert om acht AI-tegenstanders te verslaan. Je mag na elk potje een speciale kaart uitkiezen en je deck uitbreiden met setjes van drie kaarten.

Het is waanzin, met super overpowered kaarten waar je er meerdere van in je deck kunt krijgen (als je geluk hebt met waar je uit mag kiezen), maar de eindbazen zijn net zo gemeen en de laatste paar van de acht zijn bizar sterk. Het is een toffe mode, maar als je genoeg speelt heb je dat op een gegeven moment helaas ook wel gezien. Maar hey, het is gratis en laat je als beginner spelen met kaarten die je vast niet hebt, dus het is meer dan welkom.

Climbing the ladder

Uiteindelijk kom je dan als speler toch weer op de ladder terecht: de weg van beginnersrank 25 naar rank 1 en daarna zelfs Legend. Dat is lastig zat, en om dat wat beter te maken heeft Blizzard vorige week al bekend gemaakt dat je nu niet elke maand meer teruggezet wordt naar de laagste rank, maar dat je vijf ranks terug gaat, zodat de mensen van een bepaald niveau niet altijd aan het begin van de maand tegen de semiprofs aan rennen en afgeslacht worden.

Met Kobolds & Catacombs bleek dat Blizzard een flink aantal goede kaarten in Hearthstone heeft gemikt, en die zie je in de hogere regionen van de ranking ook steeds terug. Naast de nadruk op de nieuwe Legendary wapens en Spellstones voor elke klasse waren er ook veel goede neutrale kaarten zoals Arcane Tyrant, Carnivorous Cube, Spiteful Summoner, Zola the Gorgon en Corridor Creeper.

hearthstone-card-nerfs

Nerf time

Vooral die laatste was zo'n kaart die in ongeveer elk deck terugkwam dat het goed doet en dus moet je er omheen zien te spelen. De makkelijkste optie? Er zelf mee spelen. Bijna elke hero heeft inmiddels een deck waarin je wordt overladen met aanvallers, en als diegene toevallig een Corridor Creeper in de openingshand heeft is het vaak na een paar beurten knallen, want de kleinere minions hebben elkaar uitgemoord en één speler heeft dan een gratis 5/5 beest.

Er zijn meer kaarten die deze strategie helpen: ook Patches the Pirate, een 1/1 piraat die meteen kan aanvallen en uit je deck springt als je een andere piraat speelt, werd rijkelijk gebruikt in combinatie met een piraat die de andere +1/+1 geeft.

En de hele zware kers op de taart is Bone Mare. Fuck, wat haat ik deze kaart: het iss een 5/5 beest dat een ander creatuur +4+4 én taunt geeft, wat in de meeste games de balans op het bord dusdanig laat zwiepen dat de andere speler er zelden bovenop komt.

Metabeter

Die drie kaarten zijn nu aangepast, zoals je hierboven kunt zien. Geen direct aanvallen meer voor Patches, meer betalen voor Bone Mare en niet meer zo hard slaan met Corridor Creeper gaat alles veranderen. De laatste 'nerf' die Blizzard heeft gedaan is voor Raza The Unchained, een Priest kaart die de hoogste regionen van de ranked lijst ook echt beheerst. Er is een combinatie mogelijk die je twee schade laat doen met je hero power en die wordt ververst als je een kaart speelt, en met een kost van nul is dat nu al zo goed als kapot, maar Blizzard maakt zich vooral ook zorgen om wat er gebeurt als deze kaart over een paar maanden de standaardrotatie uit gaat en in Wild terecht komt, waar je alle kaarten mag gebruiken.

Hoe dan ook, deze vier kaarten zijn (bijna) alles wat mis is, als ze nou ook nog Dark Pact zouden aanpassen zal de meta er over een maand een stuk gevarieerder uitzien. Zo blijft de expansie toch nog spannend.

[Afbeeldingen © Blizzard]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies