Candy Crush nog steeds mateloos populair

Candy Crush nog steeds mateloos populair

Activision-Blizzard heeft goede cijfers

Vorig artikel Volgend artikel

Candy Crush is al zo lang een populaire game dat je bijna zou vergeten dat 'ie nog bestaat. De meeste mensen zijn inmiddels al lang met andere games op hun mobiel bezig, maar er zijn - zo blijkt uit de cijfers van huidige eigenaar Activision-Blizzard - nog steeds 285 miljoen mensen die het spel maandelijks spelen. Of ja, ze hebben 285 miljoen maandelijkse gebruikers totaal. Daar zit dus ook nog iets bij van hun andere mobiele games, maar het leeuwendeel zal toch voor Candy Crush zijn.

King, de maker van Candy Crush, blijft het heel goed doen in de mobiele gameswereld. Reden daarvoor is dat ze heel goed op hun advertising business letten: de advertenties die in de Candy Crush games zitten worden volgens Activision extreem goed bekeken en herinnerd door de spelers, waardoor de waarde van adverteren binnen die game omhoog gaat en er dus meer verdiend kan worden. De kwaliteit van het spel, daar wordt bij cijfers natuurlijk niet over gepraat, maar als je zo veel spelers zo lang kunt vasthouden is het psychologisch in elk geval goed onderbouwd.

De rest van de cijfers

Activision-Blizzard staat natuurlijker meer bekend om Call of Duty en World of Warcraft dan de King-games, maar de omzet bij King was meer dan een half miljard (met 190 miljoen winst) dollar, terwijl het bij Activision zelf 'maar' 312 miljoen dollar (met 92 miljoen winst) werd gedraaid. Eerlijk is eerlijk: die moesten het ook allemaal binnenhalen met maar een heel klein aantal games, voornamelijk Call of Duty: WWII en het geflopte Destiny 2. Dan valt het nog mee, eigenlijk.

Blizzard doet het iets beter: die haalden 480 miljoen dollar op met games als Hearthstone, Overwatch, en natuurlijk WoW, maar maakten daar dan wel maar een schamele 122 miljoen dollar winst op. Alles bij elkaar is het echter nog steeds goed nieuws: het bedrijf maakte een half miljard winst, wat toch een stukje meer is dan de 426 die ze vorig jaar maakten. We kunnen dus in de komende jaren nog meer vervolgen op hun succesvolle series verwachten.

[Afbeeldingen © King]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies