Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het succes van Dead Space 2 bij de rest van de pers geeft voor mij vooral aan hoe ondergewaardeerd het eerste deel was: veel van de zaken die het tweede deel interessant maken waren ook al aanwezig in het eerste avontuur van Ingenieur Isaac Clarke (homage!) en komen nu in een opgepoetste vorm terug. En dat leidt niet verrassend tot laaiende kritieken. Terecht, overigens, want Dead Space 2 is een uitzonderlijk goed geoliede game die niets aan het toeval overlaat en je zo precies neerzet waar het je hebben wil: angstig bibberend in een hoekje, hand krampachtig geklemd om de trekker van je lege geweer.
Het principe is namelijk nog steeds hetzelfde: Survival horror, met de nadruk op horror. Techneut Isaac is terug van zijn helletocht op het ruimteschip Ishimura en komt bij een kolonie, waar er zoveel stront aan de knikker is dat je diep moet graven om dat ding nog ooit terug te vinden. Hij heeft de beschikking over een aantal wapens die net zoals de vorige keer gebaseerd zijn op snij-instrumenten, waarmee hij het moet opnemen tegen de Necromorphs; beesten met allerlei scherpe ledematen die vragen om er af gehakt te worden. Dat moet ook, want als je de vijanden niet langzamer maakt door bijvoorbeeld benen er af te halen zitten ze zo bovenop je en is het afgelopen.
The Good
De actie waar de serie op gebaseerd is blijft net zo sterk als voorheen: het systematisch doorklieven van vijanden blijft ontzettend veel voldoening geven, zeker nu dat het -meer dan in deel 1- wordt afgewisseld met momenten waarop je niet veel anders te doen staat dan maken dat je wegkomt. Er is een grotere schaarste aan kogels waardoor de spanning goed op peil blijft, zeker als je na een grote aanval met je laatste restje kogels rondloopt en heel hard hoopt dat er niets meer komt tot aan de volgende winkel/savepunt.
Die spanning wordt maximaal uitgebuit met schrikeffecten, die het midden houden tussen vage psychologische mindfucks (die meestal te doen hebben met je oude geliefde) en typische hond-door-het-raam schrikmomenten die inderdaad doen terugdenken aan Resident Evil. Door die constant fluctuerende mix heb je minder grip op de game, wat ervoor zorgt dat de afvlakking van de terror waar de eerste Dead Space wel aan leed minder evident wordt.
Er wordt trouwens ook naar hartelust terug gerefereerd naar de eerste game, waardoor je als Dead Space-veteraan vaak al met verwachtingen een kamer in loopt, die dan weer fijn op zijn kop worden gezet. Zonder te veel te verklappen weet ik nu al dat de terugkeer van een aantal locaties de fan blij zal gaan stemmen.
The Bad
Jammer vind ik vooral dat er met veel spelmogelijkheden niet genoeg gedaan wordt; zeker de ruimtestukken waar Isaac zich buiten de kolonie begeeft lijken erg kort en soms wel minder innovatief dan in de eerste game. Dat maakt ook de upgrades aan je pak voor extra lucht helemaal nutteloos, want er zit nergens een punt waarbij je air supply in het rood gaat.
The Ugly
Lelijk was al lang niet meer zo mooi: alle lichteffecten zijn uit de kast getrokken om de sfeer van een verlaten station met allerlei smerige beesten daarop over te brengen. Of je nu door een verlaten gang loopt en de reflecties van het licht op de stofdeeltjes bewondert of midden in een boss-battle kijkt naar de pulserende smerigheid die je moet proberen af te snijden, alles ziet er heerlijk rot uit en de grote variatie in locaties helpt daar alleen maar bij. En het mag best nog eens gezegd worden: de menu-weergave in deze game verdient een prijs, zo mooi is ‘ie geïntegreerd in de fictie.
Conclusie
Heb je enige affiniteit met twee van de volgende: 1. Aliens 2. Resident Evil 3. Silent Hill 4. Event Horizon? Dan is de kans heel erg groot dat je Dead Space 2 (en één erbij) gaaf zult vinden. Het is simpelweg de beste survival horror-game die na Resident Evil 4 is uitgekomen, met een goed concept qua vijanden en hoe je er vanaf komt, een mooie setting en precies de juiste mix aan spanning, angst en actie om je in de wereld van de game te trekken. Speel alleen niet de eerste game vlak ervoor, want dan zul je misschien net te veel zien dat deel twee vooral zo goed scoort omdat iedereen het eerste niet serieus heeft genomen.
Dead Space 2 voor Xbox 360 (getest), PS3 en PC, ontwikkeld door Viscereal Games en uitgebracht door EA op 28 januari 2011
Verder lezen over EA
Gaming05.09.2024
EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions
Gaming07.08.2024
Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?
Gaming29.07.2024
Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25
plus een uitgebreide Deep Dive-videoGaming16.04.2024
Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24
Gaming20.07.2023
Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23
Gaming17.07.2023
5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24
Gaming15.07.2023
F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders
Gaming14.07.2023