Gaming07.10.2011

The Sims Social: social games kunnen dus tóch zonder Pavlov


Het voelt raar om een game te recenseren die vrijelijk toegankelijk is en waar de meeste mensen eigenlijk al lang weten of ze het een kans willen geven, maar ik denk toch dat het goed is om even te kijken naar deze game, zo belangrijk als hij is voor de social gaming space. Want na FarmVille en CityVille is dit de eerste non-Zynga game die zo’n grote groep aan zich heeft weten te binden. En dat is niet voor niks, toch? Cynici zullen zeggen dat het gewoon hordes meisjes zijn die op de naam van de Sims afkomen en daarom zullen blijven spelen, maar de ervaring van the Sims Social staat ver genoeg af van hoe originele fans the Sims spelen dat het toch het onderzoeken waard is. En dan blijkt dat social games ook leuk kunnen zijn zonder dat je de hoer moet uithangen op Facebook.

the-sims-social-social-games-kunnen-dus-.jpg
the-sims-social-social-games-kunnen-dus-.jpg

Het idee van de game is weinig anders dan De Sims: maak een karakter, zet het in een klein huisje en probeer zowel je karakter als je huis te verbeteren. Het verschil zit ‘m in de doelen, die bij de Sims tegenwoordig een veel grotere rol spelen. Social heeft die alleen op de korte termijn, vergelijkbaar met een game als Cityville, waarin je gevraagd wordt om bepaalde zaken te vinden, te vragen of te maken. Dit alles kun je op de gewone manier doen, maar als je wilt betalen kan alles meteen geregeld worden. Het is net als het intypen van ‘motherlode’, maar dan met echt geld, zullen we maar zeggen. Verder ga je langs bij andere sims en zorg je dat in de basisbehoeften van je Sim (eten, slaap, hygiëne, fun en nu dus ook sociale stemming) voorzien is.

The Good
Het grootste goed dat Sims Social doet is het mogelijk maken van een speelstijl die niet al te zeer afhankelijk is van andere mensen. Je hebt in de basis een vriend of twee, drie nodig om je huisje te kunnen uitbreiden en om daar een paar dingen aan te kunnen vragen, maar doorgaans kun je lekker wat pruttelen in je huis zonder je hele tijdlijn te moeten lastigvallen voor bakstenen, wc-papier of magetronkippen. De drie mensen die te allen tijde de linkerkant van je scherm bevolken en je bezighouden met opdrachten zijn zo een aansporing om wat dingetjes te proberen in plaats van zeurende collectanten.

Ook leuk is de toevoeging van een aantal elementen van de grote Sims, zoals de ’traits’ die je karakter structureel verbeteren, zodat je altijd een doel hebt om naar toe te werken. Het zorgt voor een grotere beloning op de lange termijn naast de directe dingen als geld -sorry, Simoleans- en Simpunten. Ook de basisbehoeften zijn goed verdeeld en gelukkig relatief makkelijk in goede staat te krijgen, waarbij je bij volkomen geluk ook nog een bonus krijgt die je (heel slim) meer laat verdienen dan normaal met de acties die je doet. Ook het onderhouden van de relaties met de andere Sims (je vrienden) is relatief makkelijk en niet zo afhankelijk van dagelijks contact. Het is duidelijk dat de Sims Social daarin de lessen heeft geleerd van de irritatie die de grote Zynga-games hebben veroorzaakt bij spelers die meer te doen hebben dan spelen op Facebook.

Screen Shot 2011-09-12 at 21.57.31

The Bad
Het centrale concept dat intussen in bijna alle succesvolle Facebookgames is geïntegreerd is dat van energie. Door het aantal acties dat je kunt doen te limiteren en de energie pas na een bepaalde tijd te laten terugkomen conditioneert de game je om elke dag een paar minuten opzij te zetten om te spelen. Korte minuten, want het aantal energiepunten is laag, maar dat zegt misschien meer over hoe leuk het is om te rommelen in en rond het huis dan deze strategie. Ze hebben geprobeerd het zo te doen dat je een browservenster openhoudt om constant in de gaten te houden of het aftellende klokje naast de energie alweer afgelopen is en je weer iets kunt doen en het werkt verdomme ook nog.

Gek is dat er niet echt een mogelijkheid is om je voortgang op een andere manier te bekijken dan in de waarde van je huis. Het is het enige cijfer dat te zien is bij je buren dus als je meer inzet op persoonlijke groei van je karakter zie je dat nergens terug en lijkt het voor bezoekers alsof je niets hebt gedaan met je tijd. Ze zien immers alleen je huis en wat je er aan verbouwd hebt. Het is een doorlopende issue met de game waarin er eigenlijk helemaal geen echte interactie is met je vrienden. Je kunt letterlijk in iemands huis zijn en een ‘band’ met iemand aan het opbouwen zijn terwijl zij hetzelfde doen in jouw huis, zonder enige notie van dat het gebeurt. Het zou, gezien de historie van de game, leuk zijn geweest om die momenten juist te benoemen en zelfs te belonen maar nu voelt het zijn van buren niet meer zo dan in FarmVille.

Screen Shot 2011-10-07 at 12.33.02

The Ugly
Ik heb gelogen in de titel, sorry. Social games kunnen helemaal niet zonder Pavlov. De uitwerking van de systemen in de Sims Social is perfect uitgewerkt om je naar binnen te trekken, zoals dat hoort bij social games. En natuurlijk is er geen licht aan het einde van de tunnel, alleen een onuitputtelijke rij aan speciale dingetjes om te kopen. Ik ben daarom heel benieuwd hoe de game zich gaat ontwikkelen in de toekomst, of ik moet eigenlijk zeggen óf de game zich gaat ontwikkelen in de toekomst. Ik hoop dat er meer tijd gestoken gaat worden in het verdiepen van de systemen nu dat het succes de game op een pad lijkt te zetten dat een nummer één-positie in de Facebook Active Users-ranglijsten onvermijdelijk maakt.

Conclusie
Als je dan toch eens een social game wilt spelen, dan is deze game van de grote jongens de tot nu toe leukste keuze. Je kunt het spelen zonder iedereen te moeten lastigvallen, er is genoeg te doen en het lijkt genoeg op de echte Sims dat het best even duurt voodat je doorhebt dat het uiteindelijk allemaal niet zo veel nut heeft. Dat klinkt misschien cynisch, maar in een social game is een gedeelte van het plezier datgene dat je krijgt en geeft aan je vrienden. Als EA de toekomst van de game zo weet te beïnvloeden dat die interactie op een dieper niveau komt te liggen dan de uitwisseling van goederen kan Sims Social zich nog lange tijd handhaven als prima tijdverdrijf.

The Sims Social, ontwikkeld door Playfish en uitgebracht op Facebook door EA op 9 augustus 2011

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over EA

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

EA Sports FC 25 is in aantocht en naast de stadions van PSV en Ajax komt daar mogelijk dat van Feyenoord bij: De Kuip.

Gaming07.08.2024

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25 uitgebracht. De gameplay is te zien in de eerste video van een reeks Deep Dives en gaat ondermeer dieper in op nieuwe elementen zoals FC IQ, Player Roles en Goalkeeper PlayStyles. Voor meer info over de gameplay lees je de Pitch Notes.

Gaming29.07.2024

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

plus een uitgebreide Deep Dive-video
Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24

Voor het tweede jaar op rij schittert Max Verstappen op de cover van EA SPORTS officiële videogame van het 2024 FIA Formula One World Championship.

Gaming16.04.2024

Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24

Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23

Gisteravond heeft Team Gullit-speler Manuel Bachoore de FIFAe World Cup gewonnen. De Nederlandse Bachoore won de bloedstollende finale na een penaltyreeks. Hij kroonde zich daarmee tot beste FIFA-speler ter wereld en nam...

Gaming20.07.2023

Video: Manuel Bachoore beste speler ter wereld na winst WK FIFA 23

5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24

We kenden het ooit als FIFA, maar nu heet het EA Sports FC. De populaire voetbalgame van Electronic Arts is toe aan zijn nieuwe editie en die heet EA Sports FC24. De game is officieel aangekondigd en verschijnt op 29 sep...

Gaming17.07.2023

5 dingen die je moet weten over EA Sports FC24

​F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders

Als je formule 1-coureur bent, dan krijg je eens in de zoveel tijd een nieuwe auto onder je kont. Dat is natuurlijk flink wennen en dat maakt het voor het publiek extra leuk als er een nieuw seizoen start. Hetzelfde geld...

Gaming15.07.2023

​F1 23 review: lijkt hetzelfde, voelt toch net even anders

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Verder lezen over Social Games

Een kubus met Bluetooth

De Rubik's kubus is voor velen een verschrikking die leidt tot torenhoge frustraties. Denk je dat je de kubus bijna hebt opgelost, blijkt dat gele blokje nog bij het blauwe vlak te zitten. De enige optie? Alles weer hele...

Technology18.06.2018

Een kubus met Bluetooth

Makkelijker op te lossen?
Mobiele trivia-game HQ groeit en de prijzen gaan mee

HQ is een nieuwe twist op een oude formule: de trivia-quiz. De mobiele iOS- en Android-app van de makers van Vine laat je elke dag twee keer met duizenden anderen online op je iPhone strijden om een echte prijzenpot door...

Gaming27.03.2018

Mobiele trivia-game HQ groeit en de prijzen gaan mee

250.000 dollar in de pot
Interview: hoe viraal succes Pirate Kings naar het westen komt

Misschien heb je nog nooit van Pirate Kings gehoord, maar de game heeft inmiddels al meer dan 75 miljoen gebruikers op Facebook en via een eigen iOS en Android app. Het wordt gemaakt door Jelly Button Games, een van de g...

Gaming04.01.2017

Interview: hoe viraal succes Pirate Kings naar het westen komt

Israëlische Jelly Button Games gaat hard
Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!

Hoera! Facebook belooft een einde te maken aan alle irritante uitnodigingen van spelletjes zoals Candy Crush en Farmville. Dat maakte Mark Zuckerberg bekend tijdens een bijeenkomst in India. Volgens Zuckerburg kijkt Fac...

Social Media29.10.2015

Eindelijk, geen irritante spelletjesmeldingen meer op Facebook!

De beste mobile games van de week

Super Monkey Ball BounceSEGA doet een Peggle met Super Monkey Ball Bounce, maar probeert nog wel het een en ander te verbeteren wat betreft look & feel. Net als het origineel is ook deze variant van de pachinko/flipperka...

Gaming10.09.2014

De beste mobile games van de week

Super Monkey Ball Bounce, Robot Dance Party, Gemini Strike
EA gaat antisocial: wat betekent de sluiting van drie grote Facebookgames?

Electronic Arts, zoals je uitgever EA eigenlijk zou moeten noemen, maakte vandaag bekend dat vanaf 14 juni de stekker uit Facebook-games The Sims Social, SimCity Social en Pet Society wordt getrokken. De boodschap liet a...

Gaming16.04.2013

EA gaat antisocial: wat betekent de sluiting van drie grote Facebookgames?

Het jaar van Facebook en Sociale Games [Infographic]

Het jaar 2012 was een groot jaar voor Games op Facebook, populaire games als Angry Birds, SongPop, Dragon City en Texas Holdem Poker worden gespeeld door miljoenen gebruikers verspreid over heel de wereld.Rebel Entertain...

Gaming04.01.2013

Het jaar van Facebook en Sociale Games [Infographic]

Maandelijks spelen 235 miljoen mensen games op Facebook

Eerder vandaag heeft het Facebook games team bekend gemaakt dat er iedere maand meer dan 235 miljoen mensen games spelen op Facebook. Vorig jaar waren dat er nog 205 miljoen per maand. Sinds het begin van dit jaar is het...

Gaming14.08.2012

Maandelijks spelen 235 miljoen mensen games op Facebook