IxD15: De heetste trends uit Silicon Valley

IxD15: De heetste trends uit Silicon Valley

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens IxD15 serveert erkend columnist en all-time tech criticus Kara Swisher de bezoekers in een spraakmakende talk de heetste trends uit Silicon Valley.

1. Buzzfeedization of all

Buzzfeed maakt gebruik van trending data en weet door middel van terugkerende en catchy headlines mensen naar binnen te lokken. Volgens Swisher is dit de nieuwste truc op het gebied van contentproductie: Het verzamelen van data en het direct produceren van, vaak idiote, content. Wetende dat mensen het lastig kunnen weerstaan.

Een mooi voorbeeld hiervan is het internetfenomeen 'Left Shark' dat zich ontpopte tijdens de Katy Perry Super Bowl halftime show.

Ondanks dat de show slechts 30 seconden duurde presteerde Buzzfeed erin om binnen 1,5 uur een ruime hoeveelheid artikelen te produceren met titels:

- 'The 23 Most Important Moments In Left Shark History'

- '18 Things The Left Shark Is Totally Thinking' en

- 'What Your Favorite Katy Perry Shark Says About Your Love Life'.

Enerzijds briljant, anderzijds onbegrijpelijk. Is dit de richting die content opgaat? Hoe kunnen we content op een aantrekkelijke manier blijven serveren zonder toevlucht te nemen tot dit soort trucs?

2. Ubiquity, Promiscuity

Het is ironisch dat we spreken over 'de dood van Google Glass' in een tijd waarin Occulus Rift de boventoon voert. De ondergang van Google Glass is te wijten aan het ontwerp, niet het concept. Conceptueel gezien zijn Occulus Rift en Google Glass nagenoeg hetzelfde.

Beiden gaan uit van het concept van ubiquity. Ondanks dat het ontwerp van Google Glass niet toereikend was, gaf het ons een goede eerste indruk van hoe we informatie real-time, contextueel en device onafhankelijk kunnen serveren. Volgens Swisher moet ieder nieuw product ontwikkeld worden uitgaan het van concept van ubiquity.

3. Brandtastic. 'You are who you app!"

Ben je een Uber of een Lyft persoon? Gebruik je Snapchat of ben je meer van Instagram? Swisher voorspelt dat het merkdenken nu nog meer op de voorgrond zal treden. Waar je jezelf vroeger met een kledingmerk kon identificeren, bepaalt tegenwoordig de applicatie die je gebruikt wie je bent.

Denk goed na over de positionering van je product en zorg dat deze opvalt tussen alle gelijksoortige services.

4. Always on

Van Facebook naar Twitter, van Twitter naar LinkedIn, van LinkedIn naar e-mail, van e-mail naar RSS, van RSS naar... Er is altijd nog iets anders. We leven in een generatie met een beperkte aandachtsspanne. Hoe kun je een doelgroep aanspreken die continue ingeplugd is in het systeem?

Contentontwikkelaars moeten beter nadenken over de manier waarop ze content presenteren en wanneer ze hun doelgroep moeten bereiken.

5. Wearable and Immersive

Dat 2015 het jaar is van de wearables lijkt onbetwistbaar. Ook de komende vijf jaar zullen ze van grote invloed zijn op ons en onze omgeving. Hoe ga je daar als bedrijf mee om? De imagineers van Disney trapten af met introductie van de Magic Band. Een slimme polsband die je ervaring in Disneyland verrijkt. De polsband is slechts het begin van de wearable. In de komende jaren zullen we deze zien evolueren naar je bril, kleding, lenzen en uiteindelijk ons lichaam.

Deze blogpost is geschreven door Merel Backers, Mobile Designer bij TamTam.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies