Events26.10.2016

​Data kwaliteit belangrijkste thema op Digital Analytics Congres


Op 12 oktober vond in het Mediaplaza (Jaarbeurs, Utrecht) voor het eerst het Digital Analytics Congres plaats. Het congres was met ruim 200 bezoekers al 2 weken van tevoren uitverkocht. Voor de gelegenheid waren een aantal grote namen in de analytics wereld uitgenodigd: Brian Clifton, Steen Rasmussen en Simo Ahava. Verder waren er sprekers van o.a. Centraal Beheer Achmea, NS, UWV, Plan Nederland en ING. Een van de belangrijkste thema’s die eigenlijk wel als rode draad door veel presentaties liep was data kwaliteit. Drie van de vier keynote sprekers gebruikte dit thema in hun presentatie.

Brian Clifton – The current state of digital analytics

Brian Clifton, voormalig hoofd Google Analytics Europa en schrijver van bestsellers als Succesfull Analytics trapte af. Hij gaf aan dat alles begint bij de kwaliteit van verzamelde data. Brian heeft een audit ontwikkeld om een Google Analytics account op bepaalde onderdelen te beoordelen waarbij de maximale score 100 punten is. Hierbij worden accounts gescoord op onderdelen als accountstructuur, campagne metingen, correcte implementatie en configuratie van doelen.

<i>Figuur 1: Google Analytics Audit - Brian Clifton</i>
Figuur 1: Google Analytics Audit - Brian Clifton

Brian gaf aan dat de score bij veel (grote) organisaties dermate laag ligt dat het analyseren van de onderliggende data daarmee eigenlijk onbetrouwbaar wordt. Prioriteit bij deze organisatie ligt bij het zorgen voor correcte en uniforme meting van de web analytics data. Direct gevolgd door goede analyses.

Steen Rasmussen – It’s not about the data

Wat interessant was, was dat de volgende keynote spreker, Steen Rasmussen, juist weer een iets andere kijk op datakwaliteit had. In zijn ogen is het weliswaar belangrijk dat de kwaliteit van de data van voldoende niveau is, maar is het wel van belang dat je je niet laat verleiden om te streven naar perfecte datakwaliteit. Het voorbeeld wat hij gaf was wel erg treffend: je moet niet zoeken naar de mier op het achterste van een olifant. Waarbij de olifant staat voor alle data die je verzamelt en de mier een meetfoutje is in al die data. Veel belangrijker was het volgens hem om vooral ook naar de context om de olifant heen te kijken. Zaken als context zijn bijvoorbeeld de overall doelen die je organisatie nastreeft en je online performance ontwikkeling ten opzichte van je naaste concurrenten.

<i>Figuur 2: Steen Rasmussen - De olifant met mier</i>
Figuur 2: Steen Rasmussen - De olifant met mier

Simo Ahava – Understanding “Engagement” With Google Analytics And Google Tag Manager

Zoals we gewend zijn van Simo Ahava, benaderde hij dit thema vanuit een wat technischere hoek. Een van de voorbeelden die hij gebruikte was het begrip van een sessie in Google Analytics. Iedereen gebruikte deze metric, maar weten we nou eigenlijk wel wat het betekent? En is dit wel een correcte definitie voor alle typen organisaties en bedrijven? Zo is een sessie in Google Analytics (standaard) o.a. gedefinieerd op basis van een timeout van 30 minuten. Maar waarom is er eigenlijk voor 30 minuten gekozen? En waarom is er gekozen om een sessie op middernacht vanzelf te laten beëindigen? Simo stelde dat iedereen die zich met analytics bezighoudt goed moet weten hoe dit soort zaken gedefinieerd zijn.

Aan de hand van voorbeelden rondom engagement liet Simo vervolgens zien hoe je veel betere inzichten kunt krijgen in het gedrag van gebruikers door middel van het slim omgaan van de mogelijkheden die Google Analytics je geeft (zoals bijvoorbeeld custom dimensies, metrics en contentgroepen). Een van de meest sprekende voorbeelden was wellicht wel van zijn eigen website waar hij de performance van de verschillende blogartikelen die hij schrijft meet door gebruik te maken van de enhanced ecommerce module. Met een relatief eenvoudig tweak is hij in staat om de daadwerkelijke interactie tijd, de tijd dat mensen echt iets doen op de site, te meten. Dit is een veel interessantere key performance indicator dat de veelgebruikte time on site. Ten slotte..

Hierboven heb ik natuurlijk alleen maar 3 keynotes beschreven. Het was een hele interessante dag met veel meer leuke en interessante presentaties over allerlei zaken rondom Digital Analytics. On-&offline data combineren, predictive analytics, conversie optimalisatie, slimme retargeting en morphing, het kwam allemaal voorbij. De presentaties zijn inmiddels terug te vinden op http://www.digitalanalyticscongres.nl/.

Ik vind, net als de eerder genoemde keynote sprekers, data kwaliteit een belangrijk onderwerp waar eigenlijk te weinig aandacht aan wordt gegeven in de markt. Veel organisaties en bedrijven baseren belangrijke business beslissingen op data uit (onder andere) hun analytics tooling. Maar weten ze eigenlijk wel zeker wat bepaalde data betekent? En dat de data die gerapporteerd wordt correct is? Ik denk dat er bij veel bedrijven hier zeker nog veel winst valt te behalen. Ik ben het echter ook deels met Steen Rasmussen eens: alleen maar streven naar nóg betere data kwaliteit schiet op een gegeven moment z’n doel voorbij: je moet op een gegeven moment ook met de data aan de slag gaan, zolang je in ieder geval maar weet als analist waar je op rapporteert en kan uitleggen wat bepaalde zaken betekenen.

Het congres smaakte naar meer, op naar volgend jaar!

Deze blogpost is geschreven door Kevin Swelsen, Netprofiler.

Verder lezen over Analytics

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!
Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Op woensdag 19 en donderdag 20 september staat er weer een nieuwe editie van de Big Data Expo op de agenda. In de Jaarbeurs Utrecht zullen vraag en aanbod uit de big datasector elkaar weer ontmoeten. Het is het enige eve...

Marketing31.07.2018

Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken