Events12.06.2013

Matt Danzico (BBC) experimenteert om betere reportages maken


matt-danzico-bbc-experimenteert-om-beter.jpg
matt-danzico-bbc-experimenteert-om-beter.jpg

Steeds weer vernieuwen door te experimenteren. Dat is de weg die de Amerikaanse BBC-journalist Matt Danzico komt verwoorden tijdens het Mediapark Jaarcongres 2013 op 20 juni. Peter Olsthoorn interviewde hem voorafgaand aan het media event.

Matt Danzico maakt voor BBC Worldwide vanuit New York reportages over wetenschap en technologie, nadat hij de Amerikaanse BBC site hielp opbouwen. Hij is vooral videojournalist, nadat hij voor Discovery Channel al videoproducent was en als verslaggever ervaring opdeed op het Amerikaanse kantoor van Tokyo Shimbun.

Danzico deed enkele opvallende experimenten. Zijn laatste project was ‘The Time Hack’  waarbij hij elke dag in 2011 een ongewone activiteit deed om erachter te komen of onze perceptie van tijd beïnvloed wordt door onze acties.

De uitkomst was dat hij in totaal 305 uren spendeerde aan die nieuwe activiteiten, maar voor zijn gevoel 320 uren. Dat is een verschil van 5 procent, niet zo opzienbarend. Immers, in plaats van 80 jaar leven zou je er met veel nieuwe belevenissen 84 jaar van kunnen maken voor je gevoel.

Danzico vindt het wel een belangrijk signaal voor een mensenleven: “Het bewees hoe belangrijk het is om jezelf ertoe aan te zetten om nieuwe dingen te doen. Je kan de perceptie van je leven uitbreiden en verbeteren. Het gaat tenslotte om perceptie. Je kunt niet objectief je leven meten, alleen de perceptie telt. Het bewees dat je je leven niet ongemerkt voorbij moeten laten gaan met tv kijken op de bank.”

Danzico zelf geeft het goede voorbeeld: “Er komt ook uit dat ik ongeduldig ben. Ik kan niet stilzitten aan mijn bureau en gelukkig zit ik er maar één tot twee dagen per week. Nieuwe ervaringen vormen de kern van je leven. Een saai dagelijks leven is dodelijk. Het gaat zomaar voorbij. Wat herinner je je daar nu van?

Op de hersens inwerken
Deze ervaringen sterken Danzico ook in de kern van zijn voordracht op het Mediapark Jaarcongres, maar dan niet zijn ervaringen als zender maar die van ontvangers. Hoe boei je hen? Welke neurologische en evolutionaire basis is er voor het vertellen van verhalen. Hoe kun je je onderscheiden met verhalen in een markt die overloopt van media-indrukken? “Wat gebeurt er in je hersens met het vastleggen van indrukken? Wat beklijft er?

De kern van zijn betoog wordt het inspelen op de biologische en neurologische basis voor verhalen vertellen. “Bijna de helft van onze tijd gaat over verbeelding, over dagdromen. Dat zijn vertellingen aan onszelf gericht, bespiegelingen. Dus indrukken uit onze omgeving hebben een beperkte invloed. Op die kennis moeten we inspelen.”

Of in Danzico’s woorden: “We are wired for stories.” Nog meer in zijn eigen taal: “brain to brain coupling”, de verbinding tussen mensen die optreedt in conversaties en het verhalen vertellen.

Is Google Glass een belangrijke stap in die ontwikkeling? “Tjonge, dat is echt buiten mijn onderwerp, maar heeft er wel mee te maken. Google Glass kan op heel veel manieren worden verbonden met het verhalen vertellen. We kunnen verslagen verbinden met de fysieke omgeving.

De interactie met verschillende hersenonderdelen voor informatieverwerking en voor emoties wordt heel boeiend. Google Glass kan hetzelfde intensieve effect hebben als van een film in een bioscoop of een spreker op het podium.

Boeiende experimenten
Danzico produceerde een interactieve website Tabs on Obama, waar je de prestaties van de ministers van een cijfers en beoordeling kunt voorzien. Dat sloeg nog niet aan. Meer aandacht kreeg in 2007 Around America in 2.0, een 80 dagen durend video blogging experiment waarin Matt Danzico liftte met, en overnachtte bij ‘gewone Amerikanen’ die hij via internet leerde kennen.

Er heerste veel vrees bij het Amerikaanse publiek over de verschrikkelijke dingen die gebeurden op internet. Het wantrouwen van Craigslist en de onderlinge handel was groot, maar ook van films op YouTube. Ik wilde aantonen dat die angst onterecht was, dat je vreemde mensen echt kunt vertrouwen. Het zijn mensen als jij en ik.

Small World News was ook een project waar Danzico aan meewerkte. Het vertoonde als laatste nieuws van Libische journalisten gedurende de revolutie. “Die site is opgezet om lokale verslaggevers een plek te bieden om te publiceren het begon met het publiceren van reportages vanuit Bagdad. Er zijn ook camera’s uitgedeeld om verslag te doen. Ik deed de editing van de video’s.”

Journalistieke vernieuwing
Zijn journalisten moedig genoeg met vernieuwing? “Dat verschilt, maar over het algemeen wel. Journalisten zijn ondernemend, ook met technologie. Maar ze moeten wel blijven experimenteren. Journalisten zijn informatieverspreiders. Er zijn ontelbare manieren om dat te doen. Je kunt het aantal slachtoffers in Syri op een bus vertonen, tot aan videotelefonie toepassen met ooggetuigen van een ramp.

Is de BBC innovatief genoeg? “De BBC is zeker de meest innovatieve nieuwsorganisaties die ik ken. Ze stimuleren mij voortdurend om nieuwe dingen te doen. De BBC experimenteert aan de lopende band met nieuwe platforms en geavanceerde technologie.”

Wat doet u momenteel aan innovatie? “Over het belangrijkste project kan ik niet veel over zeggen. In het algemeen kijken we hoe sociale middelen onze journalisten kan helpen bij het verzamelen van informatie.

Crowdsourcing met big data? “Ja, exact, dat is het terrein. En een andere ding: de inzet van studenten journalistiek van opleidingen in het hele land die we kunnen vragen om bijdragen en kunnen leren met participatie in programma’s van BBC.”

Wat ziet u aan belangrijke innovatie in de Verenigde Staten? “Ik vind inzet van Big Data die trends en gebeurtenissen helpen voorspellen zeer innovatief, van aanslagen tot aardbevingen tot mode. We kunnen er sneller bij zijn als er iets gebeurt dankzij Twitter dankzij trefwoorden zoals bijvoorbeeld ‘schieten’ als trefwoord. We weten het eerder dan de politie.”

Worden verhalen ook beter met al die data? “Dat is een ander verhaal, verslag geven en verzamelen zijn verschillend. Big Data is meer iets van verzameling en het moet nog blijken hoe we verslaggeving er spannender mee maken…

Apart kader: Meer online video tijdens Mediapark Jaarcongres
Op 20 juni organiseren Beeld en Geluid, Media Academie en iMMovator het Mediapark Jaarcongres (MPJC) in de vernieuwde studio 21 op het Media Park. Innovatie en inspiratie staan centraal tijdens dit media-event waar tijdens vorige edities 700 professionals op afkwamen. Matt Danzico is een van de keynote speakers. Online video is een onderwerp dat tijdens het congresprogramma uitgelicht wordt. Ook second screen, mediabeleid en  storytelling passeren de revue tijdens MPJC.

Meer informatie over MPJC en het programma via www.mpjc.nl. Schrijf je in met vipcode DC213 en je betaalt bovendien niet €175,- voor een dag innovatie en inspiratie, maar slechts €145,-!