PICNIC maakt eerste sprekers en workshops voor 2012 bekend

Vorig artikel Volgend artikel
PICNIC maakt eerste sprekers en workshops voor 2012 bekend

PICNIC maakt de eerste sprekers en workshops voor de 2012-editie van het event bekend. Het centrale thema van PICNIC is dit jaar de megatrend 'New Ownership': De koppeling van technologieën stelt mensen over de hele wereld in staat zich met elkaar te verbinden en zijn een krachtige stimulans voor persoonlijke en maatschappelijke ontwikkelingen. Deze ontwikkeling vindt plaats tegen een achtergrond van het snel afnemende vertrouwen in traditionele instellingen en de overheid. PICNIC 2012 is een van de grootste Europese evenementen met dit thema.

PICNIC nodigt de voorvechters vanuit de hele wereld uit om de discussie over de verschuiving van 'top down' naar 'bottom up' naar een hoger plan te tillen. Sprekers die hun deelname hebben bevestigd zijn onder andere:

- Tim O'Reilly, CEO van O'Reilly Media en een van de grondleggers van 'open source' en de 'makers movement', spreekt over de doe-het-zelf-revolutie die zich ontwikkelt en wordt gevoed door platforms, zoals Make Magazine.

- Doc Searls, journalist, blogger en auteur van 'The Cluetrain Manifesto' en 'The Intention Economy: When Customers Take Charge', gaat in op hoe de economie is gecentreerd rond kopers in plaats van verkopers.

- Bonnie Shaw, directeur Sociale Innovatie bij iStrategyLabs, licht alternatieve valutasystemen toe en laat zien hoe het paradigma 'delen' ten opzichte van 'bezitten' van invloed is op toegang en consumptie.

- George Dyson, een bootontwerper, schrijver en onderscheiden technologiehistoricus, laat zien hoe technologie consumenten nieuwe macht heeft gegeven en dat zal blijven doen in de toekomst.

- Rupert Turnbull, uitgever van WIRED UK, zal spreken over hoe 'new ownership' het medialandschap verandert.

Het programma zal zoals ieder jaar bestaan uit een veelzijdige mix van lezingen, discussies, bedrijfscompetities, co-creatie laboratoria, een marktplaats voor het MKB en netwerkmogelijkheden. Highlights zijn:

• De Green Challenge-competitie: De winnaar met het beste businessplan voor een groen product of dienst gaat naar huis met 500.000 euro en deskundige coaching. De Nederlandse Postcode Loterij houdt de finale juryronde tijdens PICNIC Festival 2012.

• Mobiles for Good-competitie: Vodafone Nederland houdt de prijsuitreiking voor zijn Mobiles for Good-competitie tijdens PICNIC Festival 2012. Drie winnaars die mobiele technologie ontwikkelen om de gezondheidszorg en het welzijn in de Nederlandse zorgmarkt te verbeteren, ontvangen elk 40.000 euro, kantoorruimte op het StartUpBootcamp in Amsterdam en professionele begeleiding om hun concept versneld in de markt te zetten.

• PICNIC Crossover Marketplace: Een van de populairste onderdelen van het festival is de MKB-presentatie, die dit jaar met een nieuwe insteek wordt neergezet: Er zullen 100 Nederlandse en Europese start-ups en bedrijven vertegenwoordigd zijn die zich bezighouden met het ontwikkelen van producten en diensten met partners uit andere sectoren zoals technologie, agro-food, water, energie, chemie, logistiek, gezondheidszorg en biowetenschappen. De PICNIC Crossover Marketplace wordt gesponsord door de Kamer van Koophandel Amsterdam en Syntens.

• PICNIC Academy: De Hogeschool van Amsterdam is de belangrijkste co-creatie partner achter de PICNIC Academy. Tijdens het Festival zal de PICNIC Academy de toekomst van het onderwijs verkennen in het kader van online leren en de verschuiving naar deelnemend leren onderzoeken.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies