Events11.03.2012

Big data: de toekomst van muziek, sport en videogames


Een lange rij voor de grootste zaal van het Hilton in Austin vanochtend. Tot de laatste stoel gevuld voor een indrukwekkend panel. Gedurende 60 minuten discusieerde de top van gamesfabrikant EA Sport, mediareus VEVO en zelfgekroonde sportkoning Nike over de toekomst sport in combinatie met digitale interactiviteit. De zaal ging vol, tot de laatste stoel. Daar had de presentatie door talkshow-host Jimmy Fallon vast wat mee van doen.

big-data-de-toekomst-van-muziek-sport-en.jpg
big-data-de-toekomst-van-muziek-sport-en.jpg

Dat laatste maakte van deze panelsessie ook direct de meest entertainende van alle sessies die ik tot nu toe heb bijgewoond. Komiek Fallon weet niet alleen een goede grap te maken, hij is als ondernemer (mobiel app bedrijf) en fanatiek gamer ook goed ingevoerd in de materie.

Fallon trapte dan ook af met een kritische knipoog naar Nike’s recent gelanceerde “Fuelband”, de armband die (sport)activiteiten meet en omzet naar “fuel”, een puntensysteem wat middels een sociaal platform dragers moet uitdagen actiever te leven. De armband is vorige week in de Verenigde Staten in de verkoop gegaan en er was zelfs een pop-up store in Austin.

Wild met zijn armen zwaaiend somde Fallon zijn highscore op: “1200, 1250, 1300! By just waving my arm!” Het was natuurlijk een grap, maar de Fuelband is door het SXSW-publiek toch maar matig enthousiast ontvangen. Ook in de vragenronde na de sessie veel kritische vragen: “het is alleen maar op armbeweging, is de data al open voor andere developers, komt er een koppeling met dienst X, komt er een ‘stevigere versie’?“. Ik moet zeggen, de armband zelf in de hand te hebben gehad, dat de look en feel in het echt inderdaad minder slick is dan dat de advertenties doen voorkomen. Met de recente problemen van de Jawbone UP! in het achterhoofd, is het zeker spannend om te volgen hoe de armband wordt opgepakt wereldwijd.

Vice-President Digital Sport van Nike, Stefan Olander, liet zich niet uit het veld slaan door de grap. Hij benoemde nog maar eens dat Nike vooral een innovatief bedrijf is en de Fuelband een logische volgende stap was in het groter maken van “amateur sport” na Nike+. Volgens Olander was Nike+ een eerste stap om inzichten die voorheen alleen voor topsporters inzichtelijk waren, toegankelijk te maken voor de amateur sporter. Met de huidige technologische mogelijkheden, sensoren die steeds kleiner én betaalbaar worden, wordt het steeds makkelijker om sporters in alle rangen en standen inzichten te geven in hun prestaties: “The world of sensors is opening a new world, everything is possible“.

Het is overduidelijk een groot thema tijdens SXSW: big data, zeker in combinatie met self-tracking met tools als Nike+ of de Fitbit. Maar data kan ook op andere niveaus de sport veranderen, virtueel bijvoorbeeld. Volgens Andrew Wison, topman bij EA Sports, heeft data de wereld van sportsgames absoluut verandert: “It used to be: we build a game, you play it. Regardless things that happens in the real world. Now we can incorporate real life data and adjust the game constantly“. Voetbaltransfers, blessures in de NBA of actuele spelersrankings, EA neemt het tegenwoordig allemaal mee in de games en update de gameplay.

En wie denkt dat een gamesfabrikant niets te zoeken heeft in een panel over sport, denkt dat verkeerd. Wanneer presentator Fallon confronteert Wilson met de (bevestigde) geruchten dat spelers en coaches uit het American Football de EA-game “Madden Football” spelen om de tactieken van hun tegenstanders te analyseren, gaat deze zelfs nog een stap verder. Volgens Wilson is het momenteel zelfs zo dat talentvolle jeugdspelers in de opleiding van Manchester United verplicht worden om de EA-game FIFA12 te spelen als studie materiaal.

Wanneer Wilson uitwijdt over Ridernet, het nieuwe sociale netwerk dat EA gebouwd heeft voor de spelers van snowboardgame SSX, veert Olander overeind. “It’s really amazing to see that EA and Nike used to be product based companies, but we have to make the shift to service companies“, aldus Olander. “We used to build games or sneakers, but now we have to engage our consumers and promote them to users by delivering them services that match the products.”.

Beiden giganten zien dus in data vooral de toekomst van sport. En terwijl Jimmy Fallon onder luid gejuich een sprintwedstrijd aanging met een bezoeker van de sessie, ging de rest alvast in de rij staan. Voor een kiekje met Fallon of een hopend op de mogelijkheid op een gratis Fuelband van Olander.

Verder lezen over Data

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

In Noord-Holland is Middenmeer een soort ultra-datacenterlocatie. Het is ook vaak uit die plaats dat er berichten komen over wat omwonenden ervan vinden (spoiler: het is niet positief), maar nu zelfs arbeiders die demons...

Online31.10.2023

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Het was door alle commotie, bezwaren en andere randzaken al hoogst onwaarschijnlijk geworden dat het mega datacenter dat Meta wilde gaan bouwen in Zeewolde nog door zou gaan. Welnu, vandaag is het doek definitief gevalle...

Technology20.09.2023

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Terwijl WhatsApp het steeds makkelijker maakt om grote foto’s te versturen, besluit Dropbox niet om zijn diensten aantrekkelijker te maken, maar legt het ze juist aan banden. Dropbox, dat altijd een ongelimiteerde opti...

Online25.08.2023

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Vroeger was er tussen Europa en de Verenigde Staten het Privacy Shield: een overeenkomst waardoor de data van Europese burgers in de Verenigde Staten kon worden opgeslagen, zonder dat het daarbij in handen kwam van de VS...

Online11.07.2023

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Komt Threads dan nu wel naar Europa?
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

Datalekken in de zorgsector in Nederland blijven toenemen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft recentelijk aangegeven dat Nederlandse burgers ervan uit moeten gaan dat hun persoonlijke gegevens waarschijnlijk al ge...

Cybercrime28.06.2023

Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalek
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Naar aanleiding van een tip van haar Duitse collega’s in Brandenburg is de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek gestart naar een mogelijk datalek bij Tesla. Daarbij zouden, dat meldt de Duitse krant Handelsbl...

Cybercrime26.05.2023

Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

Data recovery is het proces van het herstellen van verloren of beschadigde gegevens van een opslagapparaat. Je kunt terecht bij professionals die jou helpen met het redden van je data. Dit is super handig wanneer jij bel...

DC Business03.05.2023

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

We bellen en sms’en weer veel minder

De ACM heeft deze week de nieuwste versie van de Telecommonitor gepubliceerd. Het rapport over het gebruik van mobiele- en andere telecomdiensten in Nederland. Het zal niemand echt verbazen dat we, vergeleken met voorgaa...

Mobile12.04.2023

We bellen en sms’en weer veel minder

Voorraad 06-nummers nog steeds schaars

Verder lezen over Nike

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

​Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden

Een mooie collectie sneakers thuis? Je bent niet de enige. Ook ben je niet de enige die met de ontbinding van sneakers te maken zal krijgen. De materialen waarvan sneakers, zoals Nike Air Max, zijn gemaakt zijn geen lang...

Gadgets06.02.2024

​Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden

Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh

Sportmerk Nike staat op het punt zijn eigen NFT-platform te lanceren. Het heet .Swoosh en je kunt er non-fungible tokens (NFT’s) verzamelen van het populaire merk. Een heel logische keuze, want als er een merk is dat i...

Metaverse16.11.2022

Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh

Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers

Jarenlang schreef ik met enige regelmaat over ruziënde smartphone fabrikanten die elkaar de rechtbank in jaagden vanwege (vermeende) schendingen van patenten. Apple en Nokia, Samsung en Apple… het zijn maar twee voorb...

Nieuws15.06.2022

Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers

​Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?

In het metaverse besta je zelf als een avatar. Nu kun je ‘s ochtends wel je echte zelf kleren aantrekken, maar hoe zit dat met je avatar? Waarschijnlijk krijgt die een standaard outfit en kun je binnen het metaverse ki...

Metaverse09.02.2022

​Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?

Wat er nu al gebeurt in het Metaverse

Voor veel mensen lijkt het Metaverse nog een heel abstract iets. Het is niet tastbaar, het is niet iets waar al veel mee wordt gedaan… Maar vergis je niet: niet alleen achter de schermen wordt er hard gewerkt aan deze...

Metaverse20.01.2022

Wat er nu al gebeurt in het Metaverse

Nike, Disney, Walmart: wie volgt?
​Philips Sneaker Cleaner gaat je vieze Nikes niet redden

Bijna iedereen heeft sneakers, al is de één er enthousiaster mee dan de ander. Wil je altijd schone, frisse, bijna mint condition ogende sneakers, dan moet je ze goed verzorgen. Philips wil sneakerheads bedienen met ee...

Gadgets17.01.2022

​Philips Sneaker Cleaner gaat je vieze Nikes niet redden

​Nike gaat schoenen maken voor het Metaverse van Facebook

Het is hét gesprek van de dag sinds Facebook heeft aangekondigd dat het met een Metaverse komt: wat is het nou precies? Hoewel het nog steeds officieel vorm moet krijgen, krijgt het tegelijkertijd ook juist meer vorm om...

Social Media14.12.2021

​Nike gaat schoenen maken voor het Metaverse van Facebook

En andere bedrijven die meta-inspired zijn

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer