Events22.09.2011

Picnic 2011 voor Retailers


picnic-2011-voor-retailers.jpg
picnic-2011-voor-retailers.jpg

De afgelopen dagen waren er op dit forum al diverse reviews van Picnic. Desondanks leek het me aardig er daar nog één aan toe te voegen, maar nu vanuit mijn specifieke invalshoek: retailmarketing. De toekomst van de stad (Urban Future) is namelijk van cruciaal belang voor de toekomst van de winkel.

Als je normaal gesproken zoals ik, vooral winkels, kantoorgebouwen en conferentiezalen bezoekt is Picnic wel een heel bijzonder evenement. De organisatie is er zeer goed in geslaagd om rondom het thema ‘Urban Futures’ de meest uiteenlopende mensen bijeen te brengen in allerlei verschillende settings. Juist die verscheidenheid aan locaties en de korte en bondige presentatie methodes zorgen ervoor dat je je geen moment verveelt en gemakkelijk mensen ontmoet. En daarmee toont het evenement al direct een treffende overeenkomst met het winkelen in de toekomst. Zoals Corio CEO Gerard Groener het in zijn verhaal formuleerde: We gaan niet meer van huis omdat we iets nodig hebben maar omdat we iets willen beleven. Groener liet verder zien wat ontwikkelaars doen om op de veranderende marktomstandigheden in te spelen: traffic wordt schaars en is dus cruciaal. Zo kunnen dance feesten en voetbal wedstrijden een belangrijke rol spelen om mensen te trekken. Winkelcentra gaan eigen loyalty systemen exploiteren. Dat is interessant want dan moeten zij dan net als retailers (online) retail marketing gaan bedrijven. En zo wordt de project ontwikkelaar dus niet alleen partner maar ook concurrent van (online) retailers.

Het ‘Grand Theater’ speelde een centrale rol bij Picnic, hier werden de meest complexe zaken telkens in presentaties van circa 15 minuten gedeeld. Op de zeer uitnodigende en toegankelijke ‘Marketplace’ heb ik met verschillende ‘standwerkers’ gesproken. Whatser was aanwezig met haar ‘referentie marketing’ app. (we spreken elkaar binnenkort weer om winkel toepassingen te bekijken). Jumbo en Fonkmobile presenteerden er nieuwe iPad bord spellen (waardoor de iPad omzet kan opleveren voor de speelgoedwinkel). Swipespot liet zien hoe je eenvoudig een iPad kan omtoveren tot info-zuil (waardoor je o.a. als winkelier laagdrempelig internet je winkel in kan halen). Allemaal geen rocket-science maar wel voorbeelden van hoe je met techniek het samenzijn van mensen kan veranderen. En dat blijkt toch wel de kern van het thema te Urban Futures zijn. Door techniek en creativiteit slimmer bouwen, beter gebruik van data, energie, vervoer, transport etc.

Wel rocket-science was de ‘Nano Supermarket’ van de TU Eindhoven. In een oude SRV wagen was te zien hoe Nano technologie producten in het winkelschap zou kunnen veranderen. Eén fles wijn die afhankelijk van de tijd en het wattage in de magnetron zowel de smaak van een Romanée Conti als een Mouton-Rothschilld kan aannemen. Hierdoor kan het wijnschap een stuk kleiner (echt waar?) Of Latex die je na het aanbrengen net zo makkelijk als een led lamp van kleur kan laten veranderen. Andere items waren sieraden van je eigen botweefsel of een notitieblok van je eigen huid. Luguber? Volgens de bedenkers het meest intieme cadeau voor je geliefde, mogelijk gemaakt door de nano technologie.

Ik ken eigenlijk geen ander evenement met zo’n diverse mix is van wetenschappers, creatieven, hackers, start-ups, corporates enz. Gek genoeg heb ik niet één winkelier gesproken. Nog een belagnrijke opsteker: na Picnic geef ik nooit meer presentaties die langer dan 15 minuten duren! Mensen die mij kennen weten dat dit echt een zegen is.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop