Events10.12.2008

Een goed gesprek met Marissa Mayer


een-goed-gesprek-met-marissa-mayer.jpg
een-goed-gesprek-met-marissa-mayer.jpg

Het komt niet vaak voor dat de eerste medewerker van Google in Europa op een podium zit en ontspannen praat over dat waar Google mee bezig is en naartoe gaat. Vandaag werd Marissa Mayer, de “Vice President of Search Product and User Experience” van Google op LeWeb geinterviewed door Techcrunch hoofdredacteur Michael Arrington.

Mayer is bij Google degene die beslist over het wel of niet live gaan van een dienst of product. Gezien de hoeveelheid producten die Google de laatste tijd lanceert is dit natuurlijk een interessante sessie om te volgen op het web. Bij Searchcowboys deden we dan ook live verslag van het interview. Helaas werkte ook hier de internetverbinding op LeWeb niet mee waardoor de live stream slechts deels bereikbaar was.

Mayer begon met de aankondinging van Zeitgeist 2008. Deze was deze morgen gelanceerd en is uitgebreider dan ooit. Met Zeitgeist 2008 wordt data van meer dan 30 landen vrijgegeven. Hierdoor ontstaat een veel breder beeld van de gebruikers van Google dan voorheen.

Hierna kwam Mayer met een ‘echte’ primeur: iGoogle themes for photographers. Speciale templates voor een heel specifieke doelgroep waar Google de laatste maanden aan gewerkt heeft.

-579.jpg
-579.jpg

De derde Google-dienst die aan bod kwam was Google Chrome. Het gebruik valt nog tegen, getuige ook de geringe hoeveelheid handen die omhoog gingen in de zaal toen Mayer vroeg wie er Chrome gebruikte. Mayer wil Chrome snel uit beta krijgen en de mogelijkheid tot ontwikkeling van plugins voor Chrome moeten de populariteit gaan verhogen. Interessant was dat Mayer hier een inzicht gaf in de werkwijze van Google als het gaat om het al dan niet uit beta halen van een dienst. Er zijn twee verschillende soorten ‘beta’. Als er iets “server-side” is, zoals GMail, is er een onduidelijkere grens maar als het om software gaat, zoals Chrome, gaat men sneller over tot het uit beta halen van de applicatie.

Arrington pakte vervolgens een van zijn stokpaardjes erbij: Searchwiki, waarmee je zoekresultaten naar boven of beneden kan verplaatsen of zelfs kan verwijderen uit je resultatenlijst. Deze dienst werd onlangs gelanceerd en Arrington is duidelijk niet onder de indruk: “What in the world were you thinking?”. Mayer counterde de opmerkingen van Arrington goed door aan te geven dat het visueel geen storend element is en dat gebruikers het nog best handig vinden. Arrington was echter pas tevreden nadat hij Mayer de uitspraak had ontlokt dat er in het eerste kwartaal van 2009 een opt-out mogelijkheid komt.

-580.jpg
-580.jpg

Arrington is uiteraard benieuwd naar de toekomst van search. Waar gaat Google heen in de toekomst en hoe kijkt Google aan tegen concurrentie. Mayer benadrukt dat Google inziet dat concurrentie goed is “we welcome competition”. Mayer gelooft dat search uiteindelijk veel meer zal gaan over het vinden van verschillende soorten media. Universal search is daar een begin van maar Mayer ziet daar nog veel meer groeimogelijkheden in. Hierbij verwacht ze meer van speech to text dan van face recognition. YouTube is hier gek genoeg een van de struikelblokken in omdat er tegenwoordig veel meer mensen in video’s te zien zijn dan vroeger. Het zal nog vijf tot tien jaar duren voor dit echt goed ontwikkeld zal zijn.

Natuurlijk komt ook het privacy-onderwerp aan bod. “We take privacy very seriously at google” zegt Mayer. Hierbij zijn transparancy en keuze het belangrijkst. Het moet voor een gebruiker duidelijk zijn wat er met data wordt gedaan en een gebruiker moet kunnen kiezen wat hij er mee wil doen.

Tot slot beantwoorde Mayer enkele vragen van het publiek. Zo werd er de vraag gesteld hoe Google mensen selecteert. “We are really looking for people who have fire and passion for change in the world and are able to accelerate” stelt Mayer. Hierbij zijn twee principes van belang: zijn ze slim en krijgen ze dingen gedaan. Een mooie afsluiting van een leuk gesprek.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Wikipedia

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Websites met Comic Sans, of gekke kleurencombi's. Je kunt nu stemmen op de website die jij eruit vindt springen op het gebied van lelijkheid.

Online29.05.2024

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

​Dit is wat we het meest opzochten op Wikipedia in 2023

Het wordt vaak als een minder goede bron gezien, omdat iedereen er iets op kan zetten, maar dat valt wel mee. Je kunt er alsnog heel veel informatie vandaan halen die gewoon klopt: geen wonder dat we het al jaren gebruik...

Online15.12.2023

​Dit is wat we het meest opzochten op Wikipedia in 2023

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

Wikipedia kennen we allemaal. Wikidata is wat minder bekend. Dit 'zusje' van Wikipedia heeft afgelopen week de mijlpaal van 100 miljoen items bereikt. Tien jaar geleden begon Wikidata als centrale opslagplaats voor gest...

Online21.10.2022

Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items

​Wikipedia wil geen Bitcoin meer als donatie

De website die van alle websites het vaakst om donaties vraagt, zegt ‘nee’ tegen bepaalde donaties. Het wil geen Bitcoin of andere cryptovaluta ontvangen. Mensen met goede bedoelingen ten opzichte van de online encyc...

Online14.04.2022

​Wikipedia wil geen Bitcoin meer als donatie

​NFT’s: Eerste Wikipedia-pagina brengt 663.000 euro op

YouTube-sensatie Charlie bit my Finger bracht 620.000 euro op, maar de eerste Tweet ooit werd verkocht voor 2,5 miljoen euro. Dé encyclopedie van het internet, Wikipedia, is geveild voor 663.000 euro. Een tegenvaller, a...

Online16.12.2021

​NFT’s: Eerste Wikipedia-pagina brengt 663.000 euro op

Een matige vangst
​Vandalisme op Wikipedia: een aanval met hakenkruizen

Wikipedia staat erom bekend dat het een soort open encyclopedie is, die niet door een paar auteurs is gemaakt, maar waarop iedereen mag bewerken. Dat heeft vaak als voordeel dat er veel controle is en dat een onderwerp n...

Technology17.08.2021

​Vandalisme op Wikipedia: een aanval met hakenkruizen

Satanisch begin van de lente

Er komt een satanisch begin van de lente aan komende nacht. Het is de zogeheten Walpurgisnacht. De Walpurgisnacht is een van oorsprong Europees voorchristelijk feest, dat wordt gevierd in de nacht van 30 april op 1 mei....

Nieuws30.04.2021

Satanisch begin van de lente

​Vrouwelijke CEO Wikimedia Foundation (Wikipedia dus) stapt op

Katherine Maher, de CEO van Wikimedia Foundation, stopt ermee. Ze stopt per april 2021 bij het moederbedrijf van Wikipedia na vijf jaar CEO te zijn geweest. Dat deed ze niet onverdienstelijk: in haar tijd is het vertrouw...

Online05.02.2021

​Vrouwelijke CEO Wikimedia Foundation (Wikipedia dus) stapt op