De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het komt niet vaak voor dat de eerste medewerker van Google in Europa op een podium zit en ontspannen praat over dat waar Google mee bezig is en naartoe gaat. Vandaag werd Marissa Mayer, de “Vice President of Search Product and User Experience” van Google op LeWeb geinterviewed door Techcrunch hoofdredacteur Michael Arrington.
Mayer is bij Google degene die beslist over het wel of niet live gaan van een dienst of product. Gezien de hoeveelheid producten die Google de laatste tijd lanceert is dit natuurlijk een interessante sessie om te volgen op het web. Bij Searchcowboys deden we dan ook live verslag van het interview. Helaas werkte ook hier de internetverbinding op LeWeb niet mee waardoor de live stream slechts deels bereikbaar was.
Mayer begon met de aankondinging van Zeitgeist 2008. Deze was deze morgen gelanceerd en is uitgebreider dan ooit. Met Zeitgeist 2008 wordt data van meer dan 30 landen vrijgegeven. Hierdoor ontstaat een veel breder beeld van de gebruikers van Google dan voorheen.
Hierna kwam Mayer met een ‘echte’ primeur: iGoogle themes for photographers. Speciale templates voor een heel specifieke doelgroep waar Google de laatste maanden aan gewerkt heeft.
De derde Google-dienst die aan bod kwam was Google Chrome. Het gebruik valt nog tegen, getuige ook de geringe hoeveelheid handen die omhoog gingen in de zaal toen Mayer vroeg wie er Chrome gebruikte. Mayer wil Chrome snel uit beta krijgen en de mogelijkheid tot ontwikkeling van plugins voor Chrome moeten de populariteit gaan verhogen. Interessant was dat Mayer hier een inzicht gaf in de werkwijze van Google als het gaat om het al dan niet uit beta halen van een dienst. Er zijn twee verschillende soorten ‘beta’. Als er iets “server-side” is, zoals GMail, is er een onduidelijkere grens maar als het om software gaat, zoals Chrome, gaat men sneller over tot het uit beta halen van de applicatie.
Arrington pakte vervolgens een van zijn stokpaardjes erbij: Searchwiki, waarmee je zoekresultaten naar boven of beneden kan verplaatsen of zelfs kan verwijderen uit je resultatenlijst. Deze dienst werd onlangs gelanceerd en Arrington is duidelijk niet onder de indruk: “What in the world were you thinking?”. Mayer counterde de opmerkingen van Arrington goed door aan te geven dat het visueel geen storend element is en dat gebruikers het nog best handig vinden. Arrington was echter pas tevreden nadat hij Mayer de uitspraak had ontlokt dat er in het eerste kwartaal van 2009 een opt-out mogelijkheid komt.
Arrington is uiteraard benieuwd naar de toekomst van search. Waar gaat Google heen in de toekomst en hoe kijkt Google aan tegen concurrentie. Mayer benadrukt dat Google inziet dat concurrentie goed is “we welcome competition”. Mayer gelooft dat search uiteindelijk veel meer zal gaan over het vinden van verschillende soorten media. Universal search is daar een begin van maar Mayer ziet daar nog veel meer groeimogelijkheden in. Hierbij verwacht ze meer van speech to text dan van face recognition. YouTube is hier gek genoeg een van de struikelblokken in omdat er tegenwoordig veel meer mensen in video’s te zien zijn dan vroeger. Het zal nog vijf tot tien jaar duren voor dit echt goed ontwikkeld zal zijn.
Natuurlijk komt ook het privacy-onderwerp aan bod. “We take privacy very seriously at google” zegt Mayer. Hierbij zijn transparancy en keuze het belangrijkst. Het moet voor een gebruiker duidelijk zijn wat er met data wordt gedaan en een gebruiker moet kunnen kiezen wat hij er mee wil doen.
Tot slot beantwoorde Mayer enkele vragen van het publiek. Zo werd er de vraag gesteld hoe Google mensen selecteert. “We are really looking for people who have fire and passion for change in the world and are able to accelerate” stelt Mayer. Hierbij zijn twee principes van belang: zijn ze slim en krijgen ze dingen gedaan. Een mooie afsluiting van een leuk gesprek.
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Verder lezen over Wikipedia
Online29.05.2024
Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar
Online15.12.2023
Dit is wat we het meest opzochten op Wikipedia in 2023
Online21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Online14.04.2022
Wikipedia wil geen Bitcoin meer als donatie
Online16.12.2021
NFT’s: Eerste Wikipedia-pagina brengt 663.000 euro op
Een matige vangstTechnology17.08.2021
Vandalisme op Wikipedia: een aanval met hakenkruizen
Nieuws30.04.2021
Satanisch begin van de lente
Online05.02.2021