In de search around the world lezing op SES Hamburg werd gisteren een overzicht gegeven van de grote spelers in search in europa, asia-pacific en noord amerika. De dominantie van Google wordt nog steeds alsmaar groter binnen alle westerse landen, in het oosten is ziet het plaatje er anders uit (waaover later meer).
Massimo Burgio van Global Search Interactive bijt de spits af en weet ons te vertellen dat zoekmachineoptimalisatie ook in Italie steeds meer een zaak wordt van SMO, Social Media Optimizing. Hij geeft een mooi overzicht van de krachten die spelen in de Italiaanse markt en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er soortgelijke trends zichtbaar zijn in Nederland:
De interactieve/web bureaus zijn fijn bezig met web 2.0 maar vergeten de aspecten van SEO.
We krijgen een sneak preview van een nieuw onderzoek onder italiaanse internet gebruikers. Uit een onderzoek van een brede groep van 1500 mensen komt naar voren dat:
Door de toename in het gebruik van Google kan het effect van de traditionele media steeds beter worden gemeten. De bijkomende invloed van universal search waarbij ondermeer nieuwsberichten, beelden en videos bij elkaar worden getoond zal het search landschap verder gaan veranderen. Veel van de presentaties gaan dan ook over het naar eigen hand zetten van universal search.