Events24.06.2008

SES: Search Around the World Deel 1


ses-search-around-the-world-deel-1.jpg
ses-search-around-the-world-deel-1.jpg

In de search around the world lezing op SES Hamburg werd gisteren een overzicht gegeven van de grote spelers in search in europa, asia-pacific en noord amerika. De dominantie van Google wordt nog steeds alsmaar groter binnen alle westerse landen, in het oosten is ziet het plaatje er anders uit (waaover later meer).

Massimo Burgio van Global Search Interactive bijt de spits af en weet ons te vertellen dat zoekmachineoptimalisatie ook in Italie steeds meer een zaak wordt van SMO, Social Media Optimizing. Hij geeft een mooi overzicht van de krachten die spelen in de Italiaanse markt en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er soortgelijke trends zichtbaar zijn in Nederland:
De interactieve/web bureaus zijn fijn bezig met web 2.0 maar vergeten de aspecten van SEO.

  • Media bedrijven verkopen zoekmachine optimalisatie nog steed als ‘bulk advertising’.
  • Bij in-house SEO teams is er vaak een tekort aan kennis en training.
  • SEM Bureaus (AdWords dus) worstelen met service innovatie en het uitbreiden van hun product aanbod
  • De grote adverteerders zijn aan het shoppen. Steeds meer SEM/SEO bureaus worden overgenomen.
  • De Google sales afdeling wordt steeds meer een grote concurrent in het top segment

We krijgen een sneak preview van een nieuw onderzoek onder italiaanse internet gebruikers. Uit een onderzoek van een brede groep van 1500 mensen komt naar voren dat:

  • 68% zoekt elke dag online met een zoekmachine
  • 86% kiest voor Google
  • 71% voert regelmatig een search uit na het lezen van de krant
  • 59% zoekt naar aanleiding van een tv spot
  • 36% zoekt naar aanleiding van een radio spot

Door de toename in het gebruik van Google kan het effect van de traditionele media steeds beter worden gemeten. De bijkomende invloed van universal search waarbij ondermeer nieuwsberichten, beelden en videos bij elkaar worden getoond zal het search landschap verder gaan veranderen. Veel van de presentaties gaan dan ook over het naar eigen hand zetten van universal search.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.