Events11.12.2007

Le Web 2007 ochtendsessies


1197382653leweblogo.jpg
1197382653leweblogo.jpg

Vandaag is de eerste dag van Le Web3 in Parijs. Internet Marketeers, geeks, adverteerders en iedereen die ‘iets’ heeft met het Web zijn aanwezig op dit event.

Er werd aangekondigd dat er grote rijen zouden zijn bij de ingang. Dat viel echter mee waardoor de Nederlandse afgevaardiging van bloggers en twitteraars op de voorste rijen plaats nam in afwachting van de opening van de conferentie.

In de Herald Tribune werd aangekondigd dat LeWeb de grootste wifi-connectie ter wereld zou hebben. Helaas bleek al snel dat die connectie niet zo stevig was als gedacht.

Le Web startte vier jaar geleden als les Blogs en is inmiddels toe aan de vierde editie. In deze editie zijn het niet meer alleen de bloggers, maar ook juist de bredere community die geinteresseerd is.

We starten deze morgen met de opening van de organisator Loic Le Meur, oprichter van onder meer Seesmic. Hij benadrukt de historie van Le Web en dat Le Web ‘breder’ wil dan alleen de technologiebranche waarbij zelfs politici aanwezig zijn en zullen spreken.

Web 2.0 – The Dark Side De eerste sessie was een panel met Jaewoong Lee (biggest internet portal in Korea, 800 miljoen pageviews per dag!), Chris Alden van Six Apart, Dan Rose van Facebook en Michel Jaccard, een jurist die gespecialiseerd is in IT.

Het panel ging eerst in op privacy issues: wat kan je van iemand vastleggen en wat niet en hoe ga je daarmee om.

Lee vergelijkt het pesten op het web met pesten op school. Er was een initiatief voor een Online Identity voor iedereen, vanuit Koreaanse regering opgezet. Dit was niet de ideale manier van werken. De informatie moet niet in handen zijn van de overheid.

Michel Jaccard geeft een juridisch inzicht in wiens verantwoordelijkheid waar ligt. Je bent nog steeds zelf verantwoordelijk voor wat je zelf online zet, maar het is makkelijker om bedrijven aan te pakken. Vandaar dat vaak de service providers worden aangepakt. Maar het zou beter zijn om individuele personen aan te pakken.

Rose van Facebook gaat kort in op de strubbelingen die facebook de laatste tijd heeft doorgemaakt met hun advertentiesysteem Beacon (deze legde gegevens van gebruikers vast en liet vervolgens ‘vrienden’zien wat je gekocht had.). Hij geeft toe dat Facebook niet snel genoeg gereageerd heeft op wat er gebeurde. Gebruikers hadden geen controle, maar gebruikers moeten zelf de knoppen kunnen bedienen.

Duidelijk wordt dat advertenties in de toekomst ‘Part of the experience’ zijn, iets waar Google met Adwords en Adsense al mee begonnen is. Advertenties worden meer ‘social’, meer individueel. Van belang zijn daarbij wel de reviews. Reviews worden serieuzer genomen als je weet van wie ze komen.

De vraagt rijst Hoe ver je kan gaan met het opslaan van gegevens. De jurist Jaccard geeft uitkomst: Je hebt het recht om te vragen om content weg te halen. “Legally the user has all the rights”. De rechten liggen dus bij de gebruiker, maar de effort om iets te kunnen verwijderen blijft groot.

Persistent communication and its impact on being social Evan Williams, mede-oprichter van Twitter, ging in op het succes van de dienst. Het draait bij Twitter volgens Williams veel om keeping it simple. Juist door beperkingen op te leggen wordt je product beter. Zo geeft hij het voorbeeld van het succes van fotolog. Door capaciteitsbeperkingen begon fotolog met slechts de mogelijkheid om een foto per dag te uploaden. Dit zorgde juist voor een boost van de community omdat de gebruikers op andere foto’s gingen reageren.

Williams benadrukt eens te meer dat het succes van Twitter zit in de eenvoud: keep it simple. Zo is Twitter ook begonnen. De bedenkers hebben 1 item uit MSN Messenger gepakt (de statusmogelijkheid) en hebben daar een nieuw product van gemaakt. Ze wilden bovendien expliciet dat het mobiel te gebruiken was. Ze zijn daarom gaan denken vanuit de theorie “What can we take away to create something new?”. Resulterend in een product wat simpel en succesvol is.

Williams geeft overigens aan dat het niet betekent dat er geen nieuwe features (mogen) komen. Juist bepaalde features zoals Twitterific of Twitbin maken het eenvoudiger voor de gebruiker en zijn dus toe te juichen. Op een vraag uit de zaal van Robert Scoble over “how do you know when to stop taking up features: antwoord Williams dan ook: goed blijven opletten.

Making your information social Na de presentatie van Williams was het weer tijd voor een leuk gesprek op de bank. Plaats namen Sarah Lacy, journalist van onder meer Newsweek. Zij sprak geanimeerd met Kevin Rose van Digg .

Rose is geen man van grote groepen en zat eerst onwennig op de bank. Doordat de twee elkaar duidelijk kenden en een klik hadden ontstond er een leuk gesprek wat wel heel duidelijk ‘ons kent ons’ was. Er kwamen een aantal leuke punten langs.

De focus van het gesprek lag niet op hoe Digg werkt, maar hoe ondernemen in de internetwereld van Rose werkt. Toen Digg begon was het klein en was er nog geen sprake van web 2.0. Met die gedachtengang is het dus ook niet opgezet. Ze wilden gewoon iets bouwen wat handig en nuttig was.

Rose heeft drie startups (oa Pownce). Volgens hem is dat misschien een beetje teveel van het goede. Hij geeft het advies eigenlijk maar bij een te blijven. Zijn credo voor ondernemers is er een die je wel meer hoort van succesvolle ondernemers: Just do it.

Rose is wel van mening dat er momenteel te weinig innovatiefs gebeurt op het web. Er zijn teveel copy cats en te weinig nieuwe intiatieven.

Tot slot werd Rose nog gevraagd hoe belangrijk het is dat hij in Silicon Valley zit. Rose geeft aan dat dat wel degelijk een belangrijke rol speelt. Alle ‘grote namen’ zijn er aanwezig. Op een feestje praten met oprichters en eigenaren van bedrijven als TechCrunch, Flickr en Yahoo geeft meer mogelijkheden en kansen. Op naar Silicon Valley dus!

Why books and school lectures still exist Het eerste deel werd afgesloten door Hans Rosling. Deze Zweedse visionair op het gebied van globale ontwikkelingen gebaseerd op statistische informatie en toekomstvisie.

Gaf een beeld van de ontwikkeling van de wereld door de eeuwen heen. Levensverwachting, grootte populatie en welvaart geven aan hoe de wereld zich ontwikkeld heeft.

Hij deed dat door middel van hele mooie weergaves in Gapminder. Een absoluut hoogtepunt van de ochtend die moeilijk in woorden is samen te vatten.

Wil je een beeld hebben van zijn presentatie zou je die van TED 2007 kunnen terugkijken. De presentatie van vandaag was een onderdeel daarvan. Maarten zal een videoregistratie later online zetten.

Verder lezen over Google

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

Het is een eeuwenoud cliché dat je goed moet slapen, maar net als dat beweging essentieel is, is slaap dat absoluut ook.

Nieuws24.07.2024

5 redenen waarom je goed moet slapen en 5 tips hoe

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Verder lezen over Twitter

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

X heeft zonder iets te zeggen de waterpistool-emoji weggedaan en in plaats daarvan de gun weer teruggebracht.

Social Media24.07.2024

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze week gingen er natuurlijk wat meer voetbalgrappen en -grollen viral door het EK, en dat vinden we helemaal niet erg. De leukste virals delen we traditiegetrouw met je in het weekend.

Social Media22.06.2024

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

Deze week hebben we veel viral zien gaan, maar we kunnen maar met één viral video beginnen en dat is de haaienspeech van Trump. Let's go!

Social Media16.06.2024

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

X toont je straks helemaal geen likes meer

Likes zijn niet meer te zien op X. Het is niet zo dat de likes helemaal verdwijnen, maar net als op Instagram zie je niet wie liket..

Social Media12.06.2024

X toont je straks helemaal geen likes meer

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Deze week viral heeft weer een aantal prachtige viralposts gevonden, waaronder de comeback van Let's Go!

Social Media09.06.2024

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Porno mag nu officieel op X/Twitter

We schreven eerder al dat Communities deze NSFW-content konden gaan plaatsen, maar nu is het dus eigenlijk overal toegestaan, behalve in je profielfoto en banner.

Social Media03.06.2024

Porno mag nu officieel op X/Twitter

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Er zijn meer afbeeldingen en video’s die viral gaan, waarvan de Paws Challenge deze week een van de grootste hits is.

Social Media01.06.2024

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Verder lezen over Weblog

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

De EU wil graag dat apps wat minder eenkennig worden. Daarom kun je straks ook WhatsApps lezen in andere apps dan WhatsApp, en andersom. WordPress doet vrolijk mee. Het gigantische blogplatform heeft nu versie 1.0.0 van...

Online19.09.2023

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

But first, fediverse.
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Heb je een eigen reisblog, een receptensite of een nieuwssite over social media? Wat je ook maar doet op WordPress, de kans is groot dat het je goed uitkomt dat er een Twitter-integratie is. Hierdoor kunnen posts die wor...

Social Media02.05.2023

WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Wix, een wereldwijd SaaS platform voor het creëren, beheren en uitbreiden van een online aanwezigheid, kondigde eind vorige maand de lancering aan van de toegankelijkheid wizard. Wix gebruikers hebben daarmee nu een sta...

Online01.06.2021

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Gebruikerservaring gaat een steeds grotere rol spelen binnen het online landschap. Daarom heeft Google in 2021 een update op de planning staan om de ‘site-vitaliteit’ op te nemen als rankingfactor. Google zal dit zes...

Search24.09.2020

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Wil jij jouw lokaal op de kaart zetten? Dan is het goed om meer naamsbekendheid op te bouwen. Goede marketing is hierbij een must. Er zijn een aantal componenten binnen marketing die je kunt optimaliseren en waarmee je a...

DC Business31.07.2020

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Nederlandse lokale nieuwsorganisaties krijgen steun van Google’s noodfonds

Google Nederland gaat zo’n 70 lokale nieuwsorganisaties in Nederland van een bijdrage voorzien vanuit het speciale noodfonds dat vorige maand is opgezet. Ook lokale nieuwsorganisaties worden namelijk hard getroffen doo...

Nieuws08.06.2020

Nederlandse lokale nieuwsorganisaties krijgen steun van Google’s noodfonds

​Starten als ondernemer? Deze 5 businesses begin je zónder geld!

Een van de grootste voordelen van de internetgeneratie is het opheffen van beperkingen om een bedrijf te starten. Iedereen met een computer kan in feite direct aan de slag – geen startkapitaal vereist. We hebben vijf o...

DC Business10.01.2020

​Starten als ondernemer? Deze 5 businesses begin je zónder geld!