DC Business05.12.2016

Online uitzendbureau doorbreekt prijsbeleid in het MKB


De uitzendmarkt heeft er een nieuwe concurrent bij. Online uitzendbureau Templer is vanaf 1 december 2016 de confrontatie aangegaan met de gevestigde orde in het MKB. Het bedrijf kiest voor een model dat sterkt afwijkt van wat ondernemers in het MKB gewend zijn.

Volledig online

Dat begint al met de aanwezigheid van regiokantoren en de lease auto’s voor intercedenten. Die zijn er niet in het Templermodel. De contacten met de lokale ondernemers worden onderhouden door thuiswerkende intercedenten. Zij matchen de vraag en het aanbod via de Templer-website, waarop ondernemers gratis hun vacatures kunnen plaatsen. De kosten die Templer daarmee uitspaart komen terug in een lager tarief. Daarmee ligt de gehanteerde marge gemiddeld 70 procent onder de marge die traditionele uitzenders rekenen.

Transparantie

“We maken geen geheim van onze kosten. Die zijn voor iedereen in te zien op www.templer.nl. Daar kunnen ondernemers ook zien wat ze precies besparen als ze hun flexkrachten via ons inhuren” zegt Andringa.

Waar het nog gebruikelijk is om een marge-opslag op uurtarieven in rekening te brengen, houdt Templer het vooral simpel: een vast bedrag per week per medewerker, ongeacht diens functie of salaris. Uniek aan de dienstverlening is dat het bedrag gebaseerd is op handlingkosten per klant en niet op marges per ingehuurde medewerker. Verder kost het overnemen van ingehuurd personeel naar een dienstverband niets. Josien Andringa daarover: “De Flexwet gaat over flexibiliteit in de arbeidsmarkt. Dat haal je juist weg als je kosten verbindt aan de overname van personeel, dus rekenen we daar niets voor.”

Over Templer

Templer is opgericht in maart 2015 door Josien Andringa. Zij begon haar carrière in 2001 bij Manpower, waar zij 10 jaar werkzaam was. Het viel haar op dat in het MKB de kosten voor uitzendkrachten onevenredig hoog waren. Door te kiezen voor een andere benadering moest het mogelijk zijn om daar wat aan te doen. Ze testte het concept in een periode van anderhalf jaar bij verschillende bedrijven en oogstte lof voor zowel de transparantie als de lage kosten. Uitzendkrachten gaven aan zich gelijkwaardiger te voelen aan het vaste personeel en waardeerden de openheid over het verdienmodel. Op basis van de succesvol verlopen pilot werd besloten live te gaan met www.templer.nl