Nooit meer voor rood staan? Ford test tech die het mogelijk maakt

Nooit meer voor rood staan? Ford test tech die het mogelijk maakt

Vehicle-to-vehicle technology

Vorig artikel Volgend artikel

Ford is bezig om technologie te ontwikkelen die er voor zou kunnen zorgen dat je nooit meer voor een verkeerslicht hoeft te staan. Ford doet dat in Zuid-Engeland en wordt gesponsord door de Britse overheid. Het is gebaseerd op vehicle-to-vehicle technology (V2V) en is afgeleid van hoe voetgangers zich door een drukke menigte bewegen zonder de hele tijd te stoppen of tegen elkaar aan te lopen. OK, dat laatste lukt niet altijd, maar dat wordt hopelijk niet meegenomen in het model.

Het Autodrive programma waar de test onderdeel van uitmaakt. Het concept heet Intersection Priority Management en gebruikt die V2V zodat Fords elkaar kunnen 'zien' en van daaruit samen kunnen bepalen hoe ze elkaar kunnen passeren zonder helemaal te moeten afremmen of elkaar te raken. In de test zaten er gewoon mensen achter het stuur, maar de technologie leent zich natuurlijk ook uitstekend voor autonome voertuigen.

Nog niet klaar voor de grote markt

Er zit één groot nadeel aan deze vorm van technologie. Je raadt het al: zo lang maar een gedeelte van de auto's deze tech gebruikt heb je nog steeds verkeerslichten nodig. Als een auto niet alle andere auto's (en andere weggebruikers) kan zien zit er voor de mensen achter het stuur nog steeds een groot gevaar in het loslaten van de controle.

Dat gezegd hebbende is het an sich een goede technologie, want niet alleen bespaar je op deze manier een hoop tijd (en vergeet niet: we staan gemiddeld twee volle dagen per jaar voor een rood licht) maar het spaart ook energie en daarmee brandstof. Helemaal remmen en daarna weer optrekken kost beduidend meer dan rustig afremmen maar wel blijven doorrijden. De video laat zien hoe dat er uit ziet, wat ook meteen een korte inleiding kan zijn voor hoe onze straten gaan werken als meer auto's autonoom zijn.

De definitie van 'veilige afstand' zal gaan veranderen als we niet meer op onze langzame breinen hoeven te rekenen maar de computers en algoritmes de snelheid en richting besturen. En als de geruchten kloppen en compleet zelfrijdende auto's nog steeds een stuk verder in de toekomst liggen dan nu wordt gesuggereerd zou een systeem als dit - mits verplicht in elke nieuwe auto - veel kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid en doorstroom.

[Afbeeldingen © Ford]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies