​Nissan presenteert de eerste volledig elektrische crossover: de Nissan Ariya

​Nissan presenteert de eerste volledig elektrische crossover: de Nissan Ariya

Vorig artikel Volgend artikel

Nissan weet hoe ze aantrekkelijke crossovers moeten maken. Dat blijkt wel uit het succes van de Qashqai, een populair model en ideale kleinere ‘city SUV’. Dat elektrisch rijden de toekomst heeft, weet het Japanse merk ook. De Nissan Ariya is de nieuwe crossover en bovendien volledig elektrisch aangedreven. Over elk detail is nagedacht door het merk en het design is opvallend. We hadden niet anders verwacht van Nissan.

Combinatie van technologie en design

De elektrische Nissan Ariya is gepresenteerd in het Japanse Yokohama en presenteert volgens het merk ‘het toppunt van Nissans technologie en design’. Bij het ontwerpen van de auto hebben ze zich bij Nissan laten inspireren door eeuwenoude Japanse tradities. De vraag van klanten naar geëlektrificeerde auto’s is enorm en zal de komende jaren alleen maar verder toenemen. De nieuwe elektrische crossover laat zien hoe belangrijk Nissan het vindt om aan de vraag van klanten te voldoen en tegelijkertijd alle kennis over technologie erin te verwerken.

“We wilden ervoor zorgen dat de ziel van het voertuig ons kenmerkende Japanse DNA weerspiegelt, dat op een eenvoudige maar krachtige en moderne manier wordt overgebracht. We noemden dit ‘Tijdloos Japans Futurisme’ en gebruikten de belangrijkste Japanse woorden om ons wereldwijde ontwerpteam te inspireren om de ultrastrakke, naadloze, scherpe en krachtige vorm van de Ariya te realiseren.” - Alfonso Albaisa Senior Vice President of Global Design.

Nissan Ariya exterior

Actieradius tot 500 kilometer en veel comfort

Nissan belooft ons dat de Ariya een krachtige acceleratie heeft en een soepele rijervaring combineert met een luxe interieur. Om zo weinig mogelijk stress te ervaren tijdens het rijden, zijn er zoveel mogelijk autonome rijfuncties geïntegreerd. Denk aan persoonlijke assistentie met stembediening. De Nissan Ariya heeft een actieradius tot 500 kilometer en dat maakt het een interessante auto voor een brede doelgroep. De Japanners hebben tijdens het ontwerpen steeds in gedachten gehouden dat de Ariya het leven van de rijder nog gemakkelijker en comfortabeler moet maken. Veel comfort dus in combinatie met de nieuwste technologie en connectiviteit.

“Het interieur van de Nissan Ariya is een fijne ‘leefruimte’ voor de bestuurder en inzittenden, waarvan zij kunnen genieten terwijl ze kijken naar het theater van onderweg zijn naar bekende en nieuwe bestemmingen,” zegt Arroba. “De materialen in het interieur zijn zorgvuldig geselecteerd om het traditionele gevoel van sommige luxeauto’s te voorkomen en toch een indruk te geven van premium futurisme op gebied van technologie en gebruik.” - Senior Design Director Giovanny Arroba

4WD

De vierwielaangedreven Nissan Ariya-uitvoeringen met twee elektromotoren zijn voorzien van Nissans meest geavanceerde vierwielaandrijvingstechnologie, e-4ORCE. De ‘e’ in e-4ORCE staat voor het volledig elektrische aandrijfsysteem. ‘4ORCE’ verwijst naar de fysieke kracht en energie van de auto en de ‘4’ verwijst bovendien naar de vierwielaandrijving. e-4ORCE is ontstaan vanuit Nissans rijke historie van memorabele terreinwagens en sportauto’s. Daarmee is het de spirituele opvolger van het ATTESA E-TS koppel-splitsysteem van de Nissan GT-R en het intelligente 4x4-systeem van de Nissan Patrol.

12 nieuwe modellen en een nieuw logo

Ze hebben niet bepaald stilgezeten in Japan, want de presentatie van de Ariya is het startsein voor het uitbrengen van 12 nieuwe modellen in slechts 18 maanden tijd. Tijdens de Europese persintroductie vertelde Nissan ons dat de verwachting is dat steeds meer mensen de komende jaren de overstap maken naar een elektrische auto. Daarom gaat de ontwikkeling van nieuwe modellen nu in hoog tempo. Voor wat betreft de doelgroep van de Ariya hoopt Nissan op nieuwe EV-rijders en mensen die voor het eerst een Nissan aanschaffen. Omdat zij waarde hechten aan luxe en comfort en milieubewust zijn.

De introductie van de Ariya valt daarnaast samen met de presentatie van het nieuwe merklogo van Nissan. Het logo is nog steeds herkenbaar, met de naam Nissan in het midden, maar het heeft een modernere look en feel gekregen. Het Japanse merk wil hiermee laten zien dat het innoveert en vooruitkijkt naar de toekomst. Nissan claimt dat de komst van de Ariya het begin is van een nieuw hoofdstuk en we zijn benieuwd naar de rest van het boek.

Wanneer we de Nissan Ariya in de showroom kunnen verwachten is nog niet bekend en ook de prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.

nissan_innovationheritage_900
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies