Automotive16.10.2015

Ford Mustang. Al 50 jaar dolle pret.


1965 versus 2015

Ongeveer 1 jaar geleden nodigde Ford België me uit om mee naar Duitsland te gaan om daar een van de grootste Europese vieringen mee te maken van de 50ste verjaardag van de Mustang – foto’s alhier. Ford stelde er met veel trots de nieuwe generatie van de Mustang voor aan het Duitse publiek, lang voor eender wie in Europa met de auto zou kunnen rijden. De meeste onder ons hadden de auto natuurlijk al wel gezien online, maar in het echt blijft toch steeds beter. Het zag er toen alvast goed uit.

Meteen stelde ik ook de vraag wanneer we zelf in de nieuwe Mustang zouden kunnen rijden, een vraag waar ik meteen het antwoord op kreeg dat ik toch nog wel zeker een jaar zou moeten wachten. Spijtig, maar geduld hebben loont altijd. Eerst en vooral werden we uitgenodigd naar Duitsland om daar voor de eerste keer met de verzamelde Europese pers met de verschillende versies van de Mustang te rijden – collega Henk nam daar de honneurs waar.

Tijdens de vakantie was het dan eindelijk zover om ook thuis met de Mustang te rijden. Een gelegenheid waar ik al heel lang naar uitkeek, niet in het minst omdat ik een echte Mustang fan ben en zelf reeds geruime tijd een klassieke coupé van 1965 in de garage heb staan.

1965 vs 2015
1965 vs 2015

Toen we dus finaal de nieuwe Mustang mochten gaan halen voor een weekendje testen was het dan ook niet meer dan normaal dat we daarbij ook een gezamenlijke test deden tussen de oudste en de nieuwste generatie van de Mustang. Allebei voorzien van een 5L V8, maar wel 50 jaar verschil in leeftijd.

Als je ze allebei naast elkaar zet merk je pas echt op hoe hard ze toch nog steeds op elkaar lijken. Soms echt in pure esthetische lijn en soms enkel als knipoog naar het verleden. De nieuwe Mustang is wel degelijk een klassieke Mustang, veel meer misschien nog wel dan sommige edities tussen 1965 en nu – we weten allemaal dat ze bij Ford in de jaren 80 even het noorden kwijt waren. En toch zijn ver verschillen gigantisch groot tussen toen en de editie van 2015. Met de introductie van de onafhankelijke ophanging (iets waar puristen niet wild van waren), de minder hoekige lijnen en zelfs voor voor Europese normen een redelijk nuchter interieur is deze Mustang Europeser dan ook. Het moet dan ook geen verrassing zijn dat Ford voor de eerste keer in zoveel jaar de auto terug officieel invoert in Europe en de rest van de wereld. Een gok, maar een geslaagde gok als je het mij vraagt.

Funtime!
Funtime!

Je mag een Mustang eigenlijk niet vergelijken met een moderne sportauto ā la BMW M3 bijvoorbeeld. Het blijft eerst en vooral een muscle car en die bijven ruw omgaan met de krachtbron in vergelijking met zijn Europese collega’s. Maar wat een plezier dat je daar mee beleeft. En anders dan in het verleden geniet je nu ook van de dagdagelijkse rit naar het werk. Al zal je steeds hoofden doen draaien wanneer je passeert, ook al is het maar tegen 30 km/u in de winkelstraat. Anders dan de typische sportauto is de Mustang eigenaardig genoeg veel exclusiever dan een Porsche 911 ofzo, je zie ze minder en dus vallen ze harder op.

Als je dan nadenkt dat je voor dit alles ‘maar’ 37.000 Euro (Belgie) of 49.600 Euro (Nederland) moet neertellen dan kan je niet anders dan twijfelen denk ik. Ik weet in ieder geval dat het lang geleden is dat ik mijn nog zo geamuseerd heb als dat weekend deze zomer wanneer ik met deze beide V8’s op stap mocht naar een afgelegen stukje militaire landingsbaan om daar te gaan ‘spelen’. Zowel de trip erheen als alle gekheid op de landingsbaan – had ik al gezegd dat de Mustang een burnout optie heeft? – zorgden voor een onvergetelijk weekend.

Classic
Classic

Ik hoorde van Ford dat ze qua target reeds boven verkoop zaten voor dit jaar en dat verbaast me helemaal niets.

Kris Hoet

Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead is hij mede-bezieler van Carrepublic. Andere passies zijn fotografie & mountainbiken.

Verder lezen over Ford

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

Webfleet, bekend van het wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft het Guinness Wereldrecord verbroken voor de langste afstand die een elektrische auto heeft afgelegd op één batterijlading: 916,76 kilometer.

Automotive08.08.2024

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

een nieuw Guinness Wereldrecord
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

Zonder handen autorijden, en eigenlijk zelfs helemaal niet zoveel zelf rijden. Dat is nu mogelijk in deze auto. Maar: wel je ogen op de weg houden.

Automotive31.07.2024

In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Het is niet de eerste keer dat we naar de Algarve rijden, en ook zeker niet de eerste keer dat we dit met een elektrische auto doen. Lange afstanden en de zuidelijke landen lijken echter nog steeds veel EV-rijders af te...

Automotive15.11.2023

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Ford zet rem op EV-investeringen

Ford heeft deze week bekendgemaakt dat de autofabrikant geplande investeringen ter waarde van 12 miljard dollar in de ontwikkeling van EV’s en -accu’s (tijdelijk) gaat vertragen. Daardoor wordt onder andere de bouw v...

Automotive27.10.2023

Ford zet rem op EV-investeringen

Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtiger
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Prijsdalingen Tesla doen EV-tak van Ford geen goed

Ford presenteerde vorig jaar ambitieuze plannen voor haar EV-divisie. Na een ietwat weifelend begin, in de jaren daarvoor, zag uiteindelijke ook een van ’s werelds grootste autofabrikanten in dat de tijd van de verbran...

Automotive01.08.2023

Prijsdalingen Tesla doen EV-tak van Ford geen goed