De nieuwe Mazda MX-5, 's werelds populairste roadster is mooi en lekker stoer

De nieuwe Mazda MX-5, 's werelds populairste roadster is mooi en lekker stoer

Vorig artikel Volgend artikel

Vannacht is de nieuwe Mazda MX-5 onthuld tijdens een introductie-event dat tegelijkertijd in Japan, Californië en Barcelona werd gehouden. In Barcelona werd dit gehouden in een splinternieuwe locatie die Mazda gisteren voor de eerste keer in gebruik heeft genomen. 

Dit nieuwe Mazda centrum, gelegen in een van de trendy wijken van Barcelona is bedoeld als permanente locatie voor introducties van nieuwe modellen, trainingscentrum en kan op dagen dat het niet in gebruik is worden benut voor andere activiteiten.

Maar goed het ging ’s nachts vooral om de lancering van Mazda’s kroonjuweeltje de nieuwe Mazda MX-5. Het was tegelijkertijd de 25e verjaardag van 's werelds meest populaire roadster waarvan er wereldwijd meer dan 947.000 zijn verkocht. Om 03:00 uur werd het zwarte laken onder applaus weg geschoten en zagen we een veel agressievere MX-5 dan die ooit is geweest. De combinatie van de zwarte grommende voorkant met smalle LED koplampen, breed uitgebouwde carrosserie met een meer taps toelopende achterkant maakt deze nieuwe MX-5 veel stoerder dan z’n voorgangers. De wagen zal met dit uiterlijk zeker een grotere groep van liefhebbers van een roadster gaan aanspreken.

MX-5_2014_exterior_05
MX-5_2014_exterior_02
MX-5_2014_detail_01
MX-5_2014_detail_02
MX-5_2014_detail_03

De nieuwe MX-5 is 10,5 cm korter, 1 cm breder en 2 cm lager dan z’n voorganger. Mazda heeft gekozen voor aluminium carrosseriepanelen om het gewicht naar beneden te brengen. Verder heeft de MX-5 een lagere motorkap en een iets aangepaste voorruit welke naar achteren is geplaatst voor een betere zichtbaarheid op de weg. In tegenstelling tot de vorige MX-5, is het nieuwe model ontwikkeld in samenwerking met een andere autofabrikant, de Fiat-groep.

Onder de motorkap in de nieuwe MX-5 komen waarschijnlijk een getweakte 1.5 en 2.0 liter in de lengterichting gemonteerde vier-cilinder motor te liggen met Mazda’s Skyactiv technologie zoals we die al hebben gezien in andere modellen. Echte prestaties zijn nu nog moeilijk vrij te geven, maar verwacht wordt dat de meest krachtige motor rond de 165 pk zal hebben. De motoren worden gekoppeld aan een geheel nieuwe zes-versnellingsbak zowel handgeschakeld als met automaat.

Door het gebruik van een aluminium motorkap, kofferdeksel, spatborden en bumper krijgt de MX-5 een gewichtsbesparing van meer dan 100 kg waardoor de soft-top modellen minder dan 1.050 kilo moeten gaan wegen. Hierdoor ligt het zwaartepunt van het MX-5 een stuk lager wat weer ten goede moet komen voor nog betere stabiliteit.

MX-5_2014_interior_01
MX-5_2014_exterior_01
MX-5_2014_detail_04

De standaard versie zal worden geleverd met een stoffen dak. Over een mogelijke hard-top versie wil Mazda nog geen mededelingen doen maar het is haast ondenkbaar dat deze niet op de markt zal komen. Liefst 80 procent van de vorige generatie MX-5's werden verkocht met deze feature. Voor Mazda is het van cruciaal belang dat deze nieuwe MX-5 kan worden geleverd in met de Lots of Fun waarden zoals ook de vorige modellen zijn verkocht, sportief, betaalbaar en met de ultieme sensatie van een roadster. 

Het is spannend om te zien wat Mazda daarom met de prijs gaat doen. De nieuwe MX-5 is qua uitrusting duidelijk hoger gepositioneerd. Of Mazda de basisprijs in Nederland rond de 30.000 euro kan houden weten we over 12 maanden, de snelste meer getunede versie zal volgens ons toch echt een paar euro meer gaan kosten. 

MX-5_2014_exterior_03
De nieuwe Mazda MX5 die in 2015 op de markt komt
MX-5_2014_exterior_04
Mazda_MX5_first_generation
Mazda MX5 first generation
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies