Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Autostadt in Wolfsburg is met meer dan 37 miljoen bezoekers sinds de opening in 2000 uitgegroeid tot de grootste ‘automotive destination’ ter wereld. De opzet van het park is om niet alleen autoliefhebbers te trekken maar ook de andere gezinsleden een leuke dag te bezorgen. Het werkelijk prachtige park ligt aan de rand van de stad, direct naast de Volkswagenfabriek, van grote afstand al te herkennen aan de vier enorme schoorsteentorens. Alles op het park – niet in de laatste plaats de oude fabriek – ademt architectuur en is een genot om naar te kijken. Autostadt is alleen al daardoor veel meer dan zomaar het zoveelste themapark.
Het idee voor Autostadt is gestart in 1994 met als inzet een overzichts-tentoonstelling van Volkswagen voor de wereldtentoonstelling ‘Expo 2000’ in Hannover. In 1998 werd daadwerkelijk gestart met de bouw van het park. Aan het project werkten een team van meer dan 400 architecten met totale kosten – niet schrikken – 435 miljoen euro.
Het park ademt natuurlijk wel de sfeer van Volkswagen en heeft een sterke focus op automerken die onder de Volkswagen Group vallen. In het grootste paviljoen vind je het klantencentrum, tevens de plek waar je volop informatie kunt krijgen over de nieuwste modellen en waar je op verzoek een rondleiding kunt krijgen door de fabriek. Dat laatste kan overigens alleen in combinatie met de optie om je nieuwe auto daar ter plekke te laten afleveren.
Naast alle prachtige paviljoens (bekijk ook onze foto-impressie) vallen de twee 48 meter hoge glazen torens die gebruikt worden als opslagplaats voor nieuwe Volkswagens het meeste op. Deze torens staan in verbinding met de fabriek van Volkswagen via een 700 meter lange tunnel. De logistiek die er voor zorgt dat auto’s uit de fabriek in deze ‘aflevertorens’ terecht komen is volledig gerobotiseerd. In praktijk worden hier dagelijks bijna 800 auto’s afgeleverd die vanaf de productielijn in de fabriek via tunnels in de vakken in de torens worden geplaatst. Daar blijven ze maximaal 48 uur staan, om daarna te worden afgeleverd aan de nieuwe eigenaar.
Echt 0 kilometer op de teller
Alleen Volkswagen-kopers kunnen exclusief kiezen om hun nieuwe VW is Wolfsburg te komen halen. Bij aankomst kunnen zij op een videoscherm live volgen hoe hun auto uit de toren wordt verwijderd. Uniek is dat een Volkswagen op deze manier kan worden verkocht met ‘0’ kilometer op de teller. De hoge torens staan tevens in het Guinness Book of Records als ‘the world’s fastest automatic parking system’. Het is bij het zien van zo’n uitlevering wel een ultiem moment voor koper als hij zijn wagen uit de toren ziet worden opgehaald om enkele minuten later aan hem persoonlijk te worden overhandigd. Ondanks de praktische voordelen voor VW om uit te leveren auto’s via zo’n buffer in de twee torens tijdelijk op te slaan is de marketingwaarde voor Volkswagen heel hoog en kweken zij hiermee ook loyale Volkswagen-bezitters.
Naast alle Volkswagen-gerelateerde activiteiten kunnen ook liefhebbers van kunst en cultuur, architectuur en design er genoeg ontdekken. Zo vind je er een pittige off-road track, waar o.a. de Volkswagen Touareg, Amarok, Tiguan en de T-Roc kunnen worden getest in avontuurlijke situaties zoals een waterbak, 30% hellingen of ongeveer net zo scheef hangen (altijd leuk in de auto) en een wip waar je overheen moet rijden. Het minst aangename blijft rijden over boomstammen maar dat moet je echt zelf ervaren.
Voor de jongeren is er een mini-baan waar kleuters en kinderen in groep een tot en met vier tijdens de zomermaanden hun rijbewijs in het LearnPark kunnen halen. De test omvat zowel theoretische als praktische onderdelen waaronder het besturen van een elektrische mini-kever of mini-Porsche met snelheden tot 4 kilometer per uur. Dat gebeurt op mini-wegen die compleet zijn ingericht met verkeerslichten, straatnaamborden en zebrapaden. Kinderen krijgen sowieso veel aandacht in Autostadt waarbij interactie en zelf ervaren voorop staat. Informatie in Autostadt is zowel in het Duits als Engels te krijgen.
ZeitHaus
Een van de meest populaire plaatsen in het themapark is het ZeitHaus. In dit automuseum staan zo’n 260 voertuigen van meer dan 50 verschillende merken. Tot de pronkstukken behoren de Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 (replica) en een T-Ford. Maar je gaat er ook een Bugatti Atlantic en Volkswagen Beetle vinden. Het museum bevat verder nog genoeg ‘lekkers’ voor autoliefhebbers en geeft een mooi beeld van hoe auto’s zich door de jaren hebben ontwikkeld.
Doordat veel van vooral de oldtimers en neoklassiekers vaak deelnemen aan rally’s en authentieke roadtrips veranderd de collectie van het ZeitHaus regelmatig. De rode draad blijft echter een verzameling van voertuigen welke de mijlpalen in de automobielsector vertegenwoordigen op het gebied van technologie, concept, productie en ontwerp.
Level Green – Het concept van duurzaamheid
Naast al het geweld van klassiekers en andere bijzondere auto’s wordt in Autostadt terecht gekeken naar de toekomst van autorijden en bezit en in hoeverre deze van invloed is op het leven en de levens van toekomstige generaties. Op de permanente tentoonstelling Level Green – The Concept of Sustainability (in het Zeithaus) word je uitgenodigd om de ontwikkeling van onze toekomst te verkennen.
De tentoonstellingsruimte is gebaseerd op een netachtige structuur geïnspireerd op het bekende symbool voor kunststofrecycling. Het creëert een verbinding tussen de 26 interactieve multimedia-exposities die je volop achtergrondinformatie verschaffen over de onderlinge samenhang tussen sociale, economische en ecologische aspecten. Ook word je geïnspireerd om mee te denken of je zelf een bijdrage zou kunnen leveren aan een duurzame toekomst met als eindresultaat je persoonlijke score (en die was met de manier hoe wij leven niet best).
Automerken in Autostadt
In Autostadt vind je aantal paviljoenen van respectievelijk Volkswagen (x2), Bugatti, Skoda, Lamborghini, Audi, Porsche en Seat. Verwacht hier geen overzichtstentoonstellingen van de diverse merken. De ontwerpers van de fraaie paviljoens wilden vooral essenties naar boven halen van een automerk.
Bij Volkswagen (klantencentrum) kun je o.a. de ontwikkeling en de productie van de nieuwste modellen zien en is er een shop voor echte liefhebbers van het merk. In de cube (een ander woord is er niet te bedenken) vind de meest exclusieve auto’s en kun je met behulp van VR kennis maken met de toekomst van het automerk.
Het Bugatti paviljoen is opvallend omdat het in een heuvel is gebouwd en je alleen de opvallende ingang kunt zien. Binnenin vindt je slechts één zilverkleurige Bugatti Chiron. Hier draait alles om design en architectuur. Het is de ultieme uitstraling van een van de meest bijzondere auto’s ter wereld.
Het Porsche paviljoen verdient eigenlijk een architectuurprijs en valt vooral op door de vorm van een golf die over een vijver hangt. Binnen staan de Boxster, Panamera en natuurlijk de 911, de drie huidige modellen. Het is de plek waar veel liefhebbers van het merk zich laten fotograferen.
Lamborghini heeft gekozen voor een oersaai zwart gebouw waar je alleen een videoshow kunt gaan bekijken. Hoogtepunt is het einde als er een ‘Lambo’ vanuit de muur naar binnen draait, maar daar moet je het dan ook echt mee doen.
Bij Skoda is het meer een stukje museum met wat historie en wordt de link gemaakt met een sportief en avontuurlijk leven. Bij Skoda staan daarin fietsen centraal (Tour de France).
Ook bij Audi hadden we eigenlijk iets meer emotie verwacht. Wel staan zo’n beetje de meest populaire modellen van nu er en natuurlijk het pronkstuk van het merk, de Audi R8. Met behulp van een ronde bal kun je overal in het paviljoen video bekijken. Heel veel video, dat wel.
Seat weet geeft een overzicht van alle modellen en toont net als Audi wat er allemaal vandaag te koop is. Verder is er een led-licht-show waar je kunt zien wat je op basis van design kunt doen.
Autostadt en Wolfsburg
Inmiddels bezoeken jaarlijks ruim 2 miljoen mensen Autostadt en groeit het park nog steeds in populariteit. Het is buiten enkele feestdagen het gehele jaar geopend. Autostadt is een leuk park waar je kunt rondkijken in de wereld van Volkswagen, kunt relaxen, zwemmen, waterfietsen, spelen en naar de bios kunt gaan. En we zouden het bijna vergeten, maar je kunt er in de vele luxe restaurants (twaalf stuks om precies te zijn) ook heerlijk eten. Gezinsleden die liever gaan shoppen kunnen dat doen via een loopbrug die naar het ernaast gelegen Outlet Centre gaat.
We kunnen er kort over zijn, Wolfsburg en Autostadt zijn meer dan de moeite waard om te gaan bezoeken.
Verder lezen over Auto
Automotive04.12.2024
Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie
Automotive03.12.2024
Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?
Automotive26.11.2024
Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Verder lezen over Travel
Online26.11.2024
Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025
Technology22.11.2024
Deze AI-functies van Booking.com maken het plannen van je volgende reis slimmer & eenvoudiger
Lifestyle28.10.2024
4 dingen om op te letten als je een bungalowtje boekt
Lifestyle22.07.2024
3 tips voor een fantastische vakantie in eigen tuin
Lifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoEntertainment18.03.2024
St. Patrick’s Day: de viering in Dublin in 50 foto’s
Lifestyle14.02.2024
5 reizen die echt je horizon verbreden
Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Verder lezen over Volkswagen
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
DC Business19.08.2024
Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot
Automotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopAutomotive08.12.2023
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik
Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzienAutomotive16.11.2023
VW schaalt EV-productie af
Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV'sAutomotive15.11.2023