Autostadt Wolfsburg: dé toeristische attractie voor autoliefhebbers

Autostadt Wolfsburg: dé toeristische attractie voor autoliefhebbers

Topattractie met inmiddels 37 miljoen bezoekers

Vorig artikel Volgend artikel

Autostadt in Wolfsburg is met meer dan 37 miljoen bezoekers sinds de opening in 2000 uitgegroeid tot de grootste 'automotive destination' ter wereld. De opzet van het park is om niet alleen autoliefhebbers te trekken maar ook de andere gezinsleden een leuke dag te bezorgen. Het werkelijk prachtige park ligt aan de rand van de stad, direct naast de Volkswagenfabriek, van grote afstand al te herkennen aan de vier enorme schoorsteentorens. Alles op het park - niet in de laatste plaats de oude fabriek - ademt architectuur en is een genot om naar te kijken. Autostadt is alleen al daardoor veel meer dan zomaar het zoveelste themapark.

Het idee voor Autostadt is gestart in 1994 met als inzet een overzichts-tentoonstelling van Volkswagen voor de wereldtentoonstelling ‘Expo 2000’ in Hannover. In 1998 werd daadwerkelijk gestart met de bouw van het park. Aan het project werkten een team van meer dan 400 architecten met totale kosten - niet schrikken - 435 miljoen euro.

Het park ademt natuurlijk wel de sfeer van Volkswagen en heeft een sterke focus op automerken die onder de Volkswagen Group vallen. In het grootste paviljoen vind je het klantencentrum, tevens de plek waar je volop informatie kunt krijgen over de nieuwste modellen en waar je op verzoek een rondleiding kunt krijgen door de fabriek. Dat laatste kan overigens alleen in combinatie met de optie om je nieuwe auto daar ter plekke te laten afleveren.

Naast alle prachtige paviljoens (bekijk ook onze foto-impressie) vallen de twee 48 meter hoge glazen torens die gebruikt worden als opslagplaats voor nieuwe Volkswagens het meeste op. Deze torens staan in verbinding met de fabriek van Volkswagen via een 700 meter lange tunnel. De logistiek die er voor zorgt dat auto’s uit de fabriek in deze ‘aflevertorens’ terecht komen is volledig gerobotiseerd. In praktijk worden hier dagelijks bijna 800 auto’s afgeleverd die vanaf de productielijn in de fabriek via tunnels in de vakken in de torens worden geplaatst. Daar blijven ze maximaal 48 uur staan, om daarna te worden afgeleverd aan de nieuwe eigenaar.

Autostadt_VW_Wolfsburg_13
Autostadt vroeg in de ochtend, verschillende soorten wegdek en de fameuze torens
Autostadt_VW_Wolfsburg_12
Op de achtergrond de torens van de oude fabriek
Autostadt_VW_Wolfsburg_05
Autostadt, het prachtige Porsche paviljoen
Autostadt_VW_Wolfsburg_11
Ingang van het Bugatti paviljoen
Autostadt_Kinderen
Voor kinderen is er volop interactie voor een leuke dag
Autostadt_testground_01
Spelen en de limieten opzoeken met Volkswagen op de off-road track in Autostadt

Echt 0 kilometer op de teller

Alleen Volkswagen-kopers kunnen exclusief kiezen om hun nieuwe VW is Wolfsburg te komen halen. Bij aankomst kunnen zij op een videoscherm live volgen hoe hun auto uit de toren wordt verwijderd. Uniek is dat een Volkswagen op deze manier kan worden verkocht met '0' kilometer op de teller. De hoge torens staan tevens in het Guinness Book of Records als ‘the world's fastest automatic parking system’. Het is bij het zien van zo’n uitlevering wel een ultiem moment voor koper als hij zijn wagen uit de toren ziet worden opgehaald om enkele minuten later aan hem persoonlijk te worden overhandigd. Ondanks de praktische voordelen voor VW om uit te leveren auto’s via zo’n buffer in de twee torens tijdelijk op te slaan is de marketingwaarde voor Volkswagen heel hoog en kweken zij hiermee ook loyale Volkswagen-bezitters.

Naast alle Volkswagen-gerelateerde activiteiten kunnen ook liefhebbers van kunst en cultuur, architectuur en design er genoeg ontdekken. Zo vind je er een pittige off-road track, waar o.a. de Volkswagen Touareg, Amarok, Tiguan en de T-Roc kunnen worden getest in avontuurlijke situaties zoals een waterbak, 30% hellingen of ongeveer net zo scheef hangen (altijd leuk in de auto) en een wip waar je overheen moet rijden. Het minst aangename blijft rijden over boomstammen maar dat moet je echt zelf ervaren.

Voor de jongeren is er een mini-baan waar kleuters en kinderen in groep een tot en met vier tijdens de zomermaanden hun rijbewijs in het LearnPark kunnen halen. De test omvat zowel theoretische als praktische onderdelen waaronder het besturen van een elektrische mini-kever of mini-Porsche met snelheden tot 4 kilometer per uur. Dat gebeurt op mini-wegen die compleet zijn ingericht met verkeerslichten, straatnaamborden en zebrapaden. Kinderen krijgen sowieso veel aandacht in Autostadt waarbij interactie en zelf ervaren voorop staat. Informatie in Autostadt is zowel in het Duits als Engels te krijgen.

Autostadt_Volkswagen_toren_01
Robots halen je auto op uit de torens voordat deze wordt overhandigd
Autostadt_Volkswagen_01
Je auto afhalen met letterlijk nul kilometer op de teller

ZeitHaus

Een van de meest populaire plaatsen in het themapark is het ZeitHaus. In dit automuseum staan zo’n 260 voertuigen van meer dan 50 verschillende merken. Tot de pronkstukken behoren de Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 (replica) en een T-Ford. Maar je gaat er ook een Bugatti Atlantic en Volkswagen Beetle vinden. Het museum bevat verder nog genoeg ‘lekkers’ voor autoliefhebbers en geeft een mooi beeld van hoe auto’s zich door de jaren hebben ontwikkeld.

Doordat veel van vooral de oldtimers en neoklassiekers vaak deelnemen aan rally's en authentieke roadtrips veranderd de collectie van het ZeitHaus regelmatig. De rode draad blijft echter een verzameling van voertuigen welke de mijlpalen in de automobielsector vertegenwoordigen op het gebied van technologie, concept, productie en ontwerp.

Autostadt_Bugatti_57_SC_Atlantic
Pronkstuk in Autostadt, Bugatti 57 SC Atlantic
Autostadt_Volkswagen_Kever_1938
Volkswagen Kever uit 1938 mag hier niet ontbreken
Autostadt_RO80_1977
Nog zo'n klassieker, de RO 80 uit 1977

Level Green - Het concept van duurzaamheid

Naast al het geweld van klassiekers en andere bijzondere auto’s wordt in Autostadt terecht gekeken naar de toekomst van autorijden en bezit en in hoeverre deze van invloed is op het leven en de levens van toekomstige generaties. Op de permanente tentoonstelling Level Green - The Concept of Sustainability (in het Zeithaus) word je uitgenodigd om de ontwikkeling van onze toekomst te verkennen.

De tentoonstellingsruimte is gebaseerd op een netachtige structuur geïnspireerd op het bekende symbool voor kunststofrecycling. Het creëert een verbinding tussen de 26 interactieve multimedia-exposities die je volop achtergrondinformatie verschaffen over de onderlinge samenhang tussen sociale, economische en ecologische aspecten. Ook word je geïnspireerd om mee te denken of je zelf een bijdrage zou kunnen leveren aan een duurzame toekomst met als eindresultaat je persoonlijke score (en die was met de manier hoe wij leven niet best).

Autostadt_duurzaamheid
Permanente tentoonstelling Level Green - The Concept of Sustainability
Autostadt_duurzaam_1
Langzaam ronddraaiende bloempotten met waterbak

Automerken in Autostadt

In Autostadt vind je aantal paviljoenen van respectievelijk Volkswagen (x2), Bugatti, Skoda, Lamborghini, Audi, Porsche en Seat. Verwacht hier geen overzichtstentoonstellingen van de diverse merken. De ontwerpers van de fraaie paviljoens wilden vooral essenties naar boven halen van een automerk.

Bij Volkswagen (klantencentrum) kun je o.a. de ontwikkeling en de productie van de nieuwste modellen zien en is er een shop voor echte liefhebbers van het merk. In de cube (een ander woord is er niet te bedenken) vind de meest exclusieve auto’s en kun je met behulp van VR kennis maken met de toekomst van het automerk.

Het Bugatti paviljoen is opvallend omdat het in een heuvel is gebouwd en je alleen de opvallende ingang kunt zien. Binnenin vindt je slechts één zilverkleurige Bugatti Chiron. Hier draait alles om design en architectuur. Het is de ultieme uitstraling van een van de meest bijzondere auto’s ter wereld.

Het Porsche paviljoen verdient eigenlijk een architectuurprijs en valt vooral op door de vorm van een golf die over een vijver hangt. Binnen staan de Boxster, Panamera en natuurlijk de 911, de drie huidige modellen. Het is de plek waar veel liefhebbers van het merk zich laten fotograferen.

Lamborghini heeft gekozen voor een oersaai zwart gebouw waar je alleen een videoshow kunt gaan bekijken. Hoogtepunt is het einde als er een ‘Lambo’ vanuit de muur naar binnen draait, maar daar moet je het dan ook echt mee doen.

Bij Skoda is het meer een stukje museum met wat historie en wordt de link gemaakt met een sportief en avontuurlijk leven. Bij Skoda staan daarin fietsen centraal (Tour de France).

Ook bij Audi hadden we eigenlijk iets meer emotie verwacht. Wel staan zo’n beetje de meest populaire modellen van nu er en natuurlijk het pronkstuk van het merk, de Audi R8. Met behulp van een ronde bal kun je overal in het paviljoen video bekijken. Heel veel video, dat wel.

Seat weet geeft een overzicht van alle modellen en toont net als Audi wat er allemaal vandaag te koop is. Verder is er een led-licht-show waar je kunt zien wat je op basis van design kunt doen.

Autostadt_Bugatti
Zilverkleurige Bugatti in een zwart spiegel decor
Autostadt_Wolfsburg_Porsche
Porsche in Autostadt, 3 modellen that's it
Autostadst_Skoda_01
Skoda heet duidelijk iets met fietsen (huismerk van de Tour de France)
Autostadst_Audi_01
Magic balls bij Audi die zorgen dat tekst krijgt bij wat je gaat zien

Autostadst_lamborghini_01
Beetje bluf bij Lamborghini, geen auto's, wel veel video
Autostadst_volkswagen_03
En Volkswagen laat je ook meekijken hoe autorijden er in de toekomst uit ziet

Autostadst_Volkswagen_Bulli_02
Volkswagen eert hun kampeerauto (Transporter) ook bekend als de 'Bulli'

Autostadt en Wolfsburg

Inmiddels bezoeken jaarlijks ruim 2 miljoen mensen Autostadt en groeit het park nog steeds in populariteit. Het is buiten enkele feestdagen het gehele jaar geopend. Autostadt is een leuk park waar je kunt rondkijken in de wereld van Volkswagen, kunt relaxen, zwemmen, waterfietsen, spelen en naar de bios kunt gaan. En we zouden het bijna vergeten, maar je kunt er in de vele luxe restaurants (twaalf stuks om precies te zijn) ook heerlijk eten. Gezinsleden die liever gaan shoppen kunnen dat doen via een loopbrug die naar het ernaast gelegen Outlet Centre gaat.

We kunnen er kort over zijn, Wolfsburg en Autostadt zijn meer dan de moeite waard om te gaan bezoeken.

Autostadst_strand_01
Chillen op het VW strandje na een volle dag Autostadt
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies