Web 2.0 ontdekt netwerkinfrastructuur

Vorig artikel Volgend artikel
Web 2.0 ontdekt netwerkinfrastructuur

AMS-IX, één van de grootste Internet exchanges ter wereld, heeft een groeiende belangstelling voor peering geconstateerd bij web 2.0-bedrijven. Doordat deze nieuwe media-bedrijven beseffen dat de beste service de meeste bezoekers oplevert, richten zij zich steeds vaker tot wereldwijde Internet exchanges. Hiermee kunnen zij hun infrastructuur verbeteren en daardoor ook de gebruikerservaring.

Peering is een kostenneutrale overeenkomst tussen twee IP-netwerken om internetverkeer uit te wisselen. Dit wordt gedaan om kosten te verlagen en het verkeer directer te geleiden. Zelfs traditionele internet service providers kijken anders tegen partijen aan die content peering aanbieden. Zij hebben het idee dat de gebruikerservaring moet verbeteren om access netwerkbedrijven hun klanten beter te laten bedienen. Het hoge aantal unieke bezoekers naar websites met web 2.0-mogelijkheden vraagt om een betere regulering van contentuitwisseling door peering via Internet exchanges.

Nederland, en met name Amsterdam, speelt een cruciale rol in deze nieuwe beweging. AMS-IX ziet een toename in vragen naar peering-opties van websites met web 2.0-mogelijkheden.

"Web 2.0-bedrijven zien langzaam in dat een goed ontworpen infrastructuur essentieel is voor de gebruikerservaring. Dit is in essentie cruciaal voor hun succes", aldus Job Witteman, CEO bij AMS-IX. "Peering is een goede manier om snel content bij gebruikers af te leveren die een site bezoeken en gebruiken. Wij voorzien een groeiende vraag naar peering via een Internet exchange in de komende maanden omdat zij zich meer zullen richten op het verbeteren van de service voor hun gebruikers."

AMS-IX steunt deze ontwikkeling door The Next Web Conference te sponsoren. Dit evenement is dé Europese conferentie voor industriële opinieleiders, toonaangevende web-bedrijven, innovatieve start-ups, visionairs en echte Web-adepten. De derde editie van the Next Web heeft de afgelopen twee dagen in Amsterdam plaats gevonden.

Patrick de Laive van The Next Web zegt: "Sociale internet applicaties groeien ontzettend snel. Veel bedrijven hebben moeite hun service mee te laten groeien met deze hypergroei. Een goede en solide infrastructuur wordt steeds belangrijker om een goede service te bieden en om een internetonderneming te doen groeien. Het internet bestaat pas zo’n 5000 dagen. Mensen willen het wellicht niet geloven, maar we staan pas aan het begin. We zullen de nodige veranderingen in de nabije toekomst zien. Dat gebeurt in een hoger tempo dan dat we ons voor kunnen stellen."

In de afgelopen jaren is AMS-IX continu gegroeid. Momenteel heeft AMS-IX 300 verbonden leden op 503 poorten. Om deze opgaande lijn te behouden, breidt AMS-IX zijn netwerk steeds uit en wordt het continu ge-upgrade.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies