7 tips voor zakelijk Twitteren

Vorig artikel Volgend artikel
7 tips voor zakelijk Twitteren

Voor veel individuen is Twitter een ideale tool om jezelf te presenteren, in contact te komen/blijven met gelijkgestemden of om op de hoogte te blijven van een heleboel dingen. Met de bredere acceptatie van het platform is ook de opkomst van bedrijven op het platform merkbaar. Meer en meer bedrijven gebruiken Twitter om zichzelf te profileren. Maar hoe breng je je bedrijfscultuur goed over via de 140 karakters die het platform je per bericht biedt?

Laat één ding duidelijk zijn: wanneer je Twitter ziet als zendkanaal en het gebruikt als verlengstuk van je RSS-feed, voegt je aanwezigheid in mijn tijdlijn niets toe. En zo denken meer mensen (lees: potentiële klanten). Twitter is namelijk een fantastische service om uit te reiken naar je klanten, de dialoog aan te gaan en om je bedrijf te profileren. Hoewel mensen een natuurlijke weerstand hebben tegen het communiceren met een bedrijfslogo, zul je zien dat er deuren geopend worden (of blijven) wanneer je je Twitter-account een menselijkere lading geeft. 

1. Deel je geschiedenis
Vertel je verhaal, maak mensen deelgenoot van historische momenten in de bedrijfsgeschiedenis. Grote prijs in je vakgebied gewonnen of groot project opgeleverd? Deel het.

2. Deel je visie / missie
Twitter is een ideale tool om mensen inzicht te geven in het dagelijks leven binnen je bedrijf. Het is, afhankelijk van je mate van transparantie, ook een platform waar je je bedrijfsvisie, doelen en plannen kan bespreken met je volgers. Kweek betrokkenheid door dit regelmatig te doen. 

3. Geef insights uit je vakgebied
Beperk de berichtgeving van je account niet tot alleen nieuwtjes van je bedrijf, deel ook vakgerelateerd nieuws. Geef je volgers een breder inzicht in je vakgebied en laat direct zien dat je je bezig houdt met wat er in die wereld gebeurt.

4. Erken je werknemers
Elk werkgeversmerk bestaat ook uit meerdere werknemersmerken. Erken je werknemers, wat zij voor het bedrijf betekenen maar ook wat jij voor hen betekent: bedrijfsuitjes, fitness via de zaak tot vrijdagmiddagborrels. 

5. Vermeld succes van je klanten
Naast je eigen successen delen is het ook zinvol om de successen van je klanten te vernoemen. Geef je volgers inzicht in wat voor werk je wat voor klanten doet en trek de banden aan met je klanten door te laten zien dat je trots bent op het werk dat je voor hen doet.

6. Reageer, wees alert
Al snel zul je via Twitter ook vragen vanuit je volgers krijgen. Reageer hierop alert en correct. Het is een uitbreiding op je al bestaande vorm van klantenservice. Houdt ook overzicht over wat men over je bedrijf meldt. Een voorbeeld is UPC Webcare.

7. Stel vragen
Twitter is een ideale tool om real-time informatie te verzamelen over je klanten. Stel daarom altijd vragen, van "wat zouden jullie willen verbeteren aan product X?" tot "Wat doen jullie op deze mooie zonnige dag?"

Het overbrengen van je bedrijfscultuur is altijd een pittige klus. Een platform als Twitter (maar in potentie elk social media platform) kan daar echter wel een positieve bijdrage aan leveren. Zelfs in 140 karakters kun je veel vertellen over het bedrijf, de werkvloer en wat je doet.

Overigens vind je ook heel wat tips en trucs op Twitter 101, het recentelijk gelanceerde initiatief van Twitter zelf. Ben je als bedrijf als actief op Twitter? Deel dan je aanvullende tips tot succes in de comments! 

(bron)

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies