De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Viral marketing is zooooooo 2006. Hierbij is namelijk vaak nog de afzender voor de hand liggend. Of is het in ieder geval bekend om welk merk het gaat. De opvolger van Viral Marketing is pas écht een sneaky bastard.
Stealth Marketing is zo ontwikkeld dat het volledig onopgemerkt het ‘advertising schild’ van de consument penetreert. De bedoeling is dus dat het volledig authentiek lijkt, terwijl het eigenlijk geregisseerd en geproduceerd is.
Er zijn natuurlijk een aantal voorbeelden uit Amerika. Aanschouw de trailer van de nieuwe film van director Michael Mann en acteur Benicio Del Toro “Lucky Star”, waarin Del Toro rondrijdt in een glimmende SL. De film blijkt verder niet te bestaan. In New York is er een bedrijf genaamd PASS (Interscope Records) dat merken koppelt aan Hip Hop muziek. Zo wordt Jay-Z betaald om de naam Motorola te noemen in een van z’n nummers. Maar dit zijn nog een soort van geavanceerde product-placement voorbeelden (Als Unilevers ‘Life and Cooking’). De getrainde Stealth marketeer kijkt echter verder dan z’n neus lang is. Het bedrijf Freedom Tabaco betaalt actrices (‘leaners’) en bekende rokers om hun sigaretten op te steken in barren en nachtclubs in Manhatten. Onder andere Red Bull betaalde bloggers om het over hun nieuwe product te hebben.
merkbeleving Momenteel is er een discussie gaande omtrent de ethische kanttekeningen bij deze manier van marketen. Kun je het als merk wel maken om mensen als het ware te bespelen? Een terugkomende vraag binnen dit kader is: Hoe zichtbaar is het bedrijf achter de campagne en hoe transparant zijn de bedoelingen? Er zijn tegenstanders (als altijd) die dit zien als het bedriegen van mensen en een verbod eisen. Maar het hele idee van ‘stealth marketing’ is natuurlijk juist om de juiste groep mensen over je product te laten praten. zonder dat je zelf als afzender wordt gezien.
Ik vind dit wel een slimme manier van marketen, maar ook een hele gevaarlijke. Doordat de boodschap niet wordt ervaren als een commerciële, kan de acceptatie bij iemand erg hoog zijn. Als het slim gebeurt werkt het goed, maar zorg ervoor dat mensen zich achteraf nooit bedrogen kunnen voelen.
Verder lezen over Music
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Gadgets26.03.2024
Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom
Lekker analoogEntertainment15.03.2024
Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendOnline01.03.2024
10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster
Tips tegen ticketstressNieuws29.02.2024
Live muziek doet meer met je dan Spotify
Verder lezen over PR
DC Business21.12.2023
Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA
DC Business10.07.2020
Digital Marketing Summit: PR meets Marketing
Online21.04.2020
Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0
Online21.03.2019
Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie
DC Business17.06.2018
5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018
Entertainment23.11.2017
Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland
Murder on the Orient Express in het echtSocial Media12.04.2017
Het PR-drama van United Airlines gaat viral
Social Media10.04.2017
Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets
gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy'sVerder lezen over Viral
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Social Media23.03.2024
Deze week viral: Drentse Beyoncé en Star Wars op Empire State
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media10.03.2024