Viral is dood. Below the belt is in!

Vorig artikel Volgend artikel
-181.jpg

Viral marketing is zooooooo 2006. Hierbij is namelijk vaak nog de afzender voor de hand liggend. Of is het in ieder geval bekend om welk merk het gaat. De opvolger van Viral Marketing is pas écht een sneaky bastard.

Stealth Marketing is zo ontwikkeld dat het volledig onopgemerkt het ‘advertising schild’ van de consument penetreert. De bedoeling is dus dat het volledig authentiek lijkt, terwijl het eigenlijk geregisseerd en geproduceerd is.

Er zijn natuurlijk een aantal voorbeelden uit Amerika. Aanschouw de trailer van de nieuwe film van director Michael Mann en acteur Benicio Del Toro “Lucky Star”, waarin Del Toro rondrijdt in een glimmende SL. De film blijkt verder niet te bestaan. In New York is er een bedrijf genaamd PASS (Interscope Records) dat merken koppelt aan Hip Hop muziek. Zo wordt Jay-Z betaald om de naam Motorola te noemen in een van z’n nummers. Maar dit zijn nog een soort van geavanceerde product-placement voorbeelden (Als Unilevers ‘Life and Cooking’). De getrainde Stealth marketeer kijkt echter verder dan z’n neus lang is. Het bedrijf Freedom Tabaco betaalt actrices (‘leaners’) en bekende rokers om hun sigaretten op te steken in barren en nachtclubs in Manhatten. Onder andere Red Bull betaalde bloggers om het over hun nieuwe product te hebben.

merkbeleving Momenteel is er een discussie gaande omtrent de ethische kanttekeningen bij deze manier van marketen. Kun je het als merk wel maken om mensen als het ware te bespelen? Een terugkomende vraag binnen dit kader is: Hoe zichtbaar is het bedrijf achter de campagne en hoe transparant zijn de bedoelingen? Er zijn tegenstanders (als altijd) die dit zien als het bedriegen van mensen en een verbod eisen. Maar het hele idee van ‘stealth marketing’ is natuurlijk juist om de juiste groep mensen over je product te laten praten. zonder dat je zelf als afzender wordt gezien.

Ik vind dit wel een slimme manier van marketen, maar ook een hele gevaarlijke. Doordat de boodschap niet wordt ervaren als een commerciële, kan de acceptatie bij iemand erg hoog zijn. Als het slim gebeurt werkt het goed, maar zorg ervoor dat mensen zich achteraf nooit bedrogen kunnen voelen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies