Maakt SBS Broadcasting dezelfde fout als platenmaatschappijen?

Vorig artikel Volgend artikel
1151443200gs_tipeenpodcast_photo

SBS broadcasting, oa van KinkFM en Caz! heeft geeist van Gespod dat de podcasts van Caz! en KinkFM niet meer beschikbaar zijn via het Gespod platform. Daarbij wordt gedreigd met juridische argumenten die niet uit de koker van juristen komen. De gevestigde orde steekt energie in het op oneigenlike manier verdedigen van hun positie, tijdens een veranderende omgeving die onomkeerbaar is.

Zie ook de platenindustrie en online verkoop van songs. De eis van SBS lijkt op een staaltje nieuwe distributieinitiatieven pesten in een wanhopige poging de etherfrequenties te verdedigen. Gespod steekt ondertussen liever haar energie in positieve dingen en in positieve partners en spelers. Daarom heeft Gespod de podcasts gede-activeerd. Bovendien is enkele podcasts van de 900 die via Gespod te vinden zijn geen enkel probleem.

Maar het feit dat dit gebeurt is wel een belangrijke ontwikkeling. Steeds meer sites willen , in het licht van web 2.0, contentaanbieders zoals podcasters podcasters helpen om een meer en breder publiek te bereiken. Zo ook Gespod. Zij helpen daarnaast consumenten met transparantie in het aanbod van informatie en entertaiment via radio en TV podcasting.

Maar Gespod helpt niet alleen de partijen met de dure frequenties, maar ook de nieuwe partijen en amateurs. De nieuwe manier van distributie is ontegenzeggelijk een bedreiging voor de gevestigde partijen. Net zoals platenmaatschappijen dit al jaren proberen, wil SBS Broadcasting vernieuwing ook stoppen.

Helaas is dat niet mogelijk. Nieuwe manieren van consumeren dienen zich aan en wie niet meedoet zal ground verliezen aan nieuwe spelers.

Gespod is een vindservice voor radio en TV on-demand. Voor podcasting dus. Mensen kunnen op de site een overzicht krijgen van alle podcasts die relevant zijn voor het Nederlandse publiek. Relevant omdat de podcasts door de makers of fans zelf op Gespod worden geplaatst. Als mensen dat grote aanbod van podcasts willen doorkijken om te zien of er wat tussen zit waar zij zich op willen abonneren (waardoor zij vervolgens iedere uitzending op de iPod kunnen bekijken of beluisteren), is het erg handig om even een fragment te kunnen beluisteren van een podcast. En daar wil SBS een stokje voor steken.

Zij zijn ervan overtuigd zijn dat dat juridisch niet mag als er geen toestemming voor gevraagd is. Saillant detail: Caz! heeft ZELF de podcasts op Gespod gezet. Bovendien, naar hoeveel materiaal wordt er tegenwoordig niet verwezen in weblogs, via google, google news, etc? Web2.0 heet dat toch? Mijns inziens moeten in de nieuwe wereld alle uitgevers alleen maar blij zijn met extra traffic. Want heeft SBS niet als doel om zoveel mogelijk mensen naar de commercials binnen de uitzendingen te laten luisteren, daar zijn hun inkomsten toch van afhankelijk?

Succes aan alle partijen met het verdedigen van oude structuren, radiozenders met het verdedigen van de etherfrequenties. (via Wilco Turnhout)

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies