Online13.11.2014

​De top tien online irritaties


We kennen allemaal wel de YouTube-filmpjes van mensen die door het lint gaan omdat hun computer niet doet wat ze willen. We kennen ook allemaal wel de irritaties die aan dit soort gedrag ten grondslag liggen. Soms is het je computer die niet doet wat jij wilt, soms is het een website die het bloed onder je nagels vandaan haalt. Het laatste wat je als commerciële organisatie wilt, is dat jouw website de oorzaak is van scheldkanonnades en agressie jegens computers. Je kunt er zeker van zijn dat je deze geïrriteerde klanten nooit meer terugziet en de kans is ook nog eens vrij groot dat het je de slechtste mond op mond reclame oplevert die je maar kunt krijgen.

Gelukkig staan er tegenwoordig talloze middelen tot onze beschikking om de klantervaring te monitoren en mits we deze middelen op de juiste manier inzetten, kunnen we veel irritaties voorkomen of verhelpen. We stelden een top tien van ergernissen samen op basis van customer feedback die men bij Mopinion voor klanten verzamelt.

De meeste feedback gaat over foutmeldingen op sites (20%), maar dat wil niet zeggen dat foutmeldingen de belangrijkste irritatiefactor zijn. Combineren we de absolute cijfers met een sentimentanalyse, dus in welke mate mensen zich echt storen aan zo’n probleem, dan zien we dat van die 20% slechts 30% een negatief oordeel velt. Problemen met de laadsnelheid van sites maken daarentegen slechts 6,7% van de totale feedback uit, maar irriteert mensen duidelijk in hogere mate: maar liefst 58% van die feedback is negatief.

Gemiddeld is ongeveer een kwart van de feedback van websitebezoekers negatief. De overige driekwart is dus positieve feedback. Dat wil zeggen dat mensen wel ergens tegenaan liepen, bijvoorbeeld onvindbare informatie of problemen met inloggen, maar dat ze hun humeur er niet door lieten verpesten.

statement
statement

In absolute aantallen feedback, ziet de top tien er als volgt uit:

  • Foutmelding (20.0%)
  • Informatie niet te vinden (19.0%)
  • Formulieren invullen en downloaden (18.5%)
  • Gegevens opnieuw moeten invullen (8.8%)
  • Tekst onduidelijk (7.4%)
  • Site laadt langzaam (6.7%)
  • Werkt niet op mobiel/ tablet (6.1%)
  • Problemen met inloggen (4.8%)
  • Functionaliteiten site onduidelijk (3.3%)
  • Pagina niet gevonden (3.3%)

Gecombineerd met de sentimentanalyse krijgen we de volgende top tien:

  • Site laadt langzaam (pos: 42%/ neg : 58%)
  • Problemen met inloggen (pos: 52%/ neg : 48%)
  • Problemen contact via email (pos: 63%/ neg : 37%)
  • Gegevens opnieuw moeten invullen (pos: 67%/ neg : 33%)
  • Foutmelding (pos: 70%/ neg : 30%)
  • Functionaliteiten site onduidelijk (pos: 70%/ neg : 30%)
  • Pagina niet gevonden (pos: 71%/ neg :29%)
  • Informatie niet te vinden (pos: 72%/ neg: 28%)
  • Formulieren invullen en downloaden (pos: 72%/ neg : 28%)
  • Werkt niet op mobiel tablet (pos: 72%/ neg : 28%)
  • Tekst onduidelijk (pos: 75%/ neg : 25%)
statement
statement

Het verzamelen van feedback betreft ook kwalitatieve informatie en inzichten die verborgen liggen in open commentaren zoals suggesties en klachten. Het doel is dat je leert van de commentaren en de feedback, dus als je geen conclusies kunt trekken, is het een nutteloze bezigheid. Het is ook belangrijk om feedback van zoveel mogelijk respondenten te krijgen – aan de hand van een enkele beoordeling kun je je processen tenslotte niet verbeteren. De bruikbare antwoorden kun je vinden door de statistieken met de kwalitatieve data te combineren, zodat je na verloop van tijd kunt zien of de doorgevoerde verbeteringen en je verworven inzichten inderdaad tot betere resultaten leiden.

De waarde van feedback ligt niet in de hoeveelheid die je verzamelt, maar in de acties die je erop onderneemt. Het voordeel van moderne feedbacktechnologie is gelukkig dat je goed kunt inzoomen op de zaken die je wilt verbeteren op je site. Denk na over wat je wilt bereiken en wat de interne consequenties kunnen zijn voor je organisatie. Ga de interactie aan met de teams binnen je organisatie; bespreek de mogelijke uitkomsten en de voordelen van het verkrijgen van de nieuwe inzichten. En vergeet ook niet de hieruit voortvloeiende successen te delen –zowel intern als met je klanten.

Verder lezen over Website

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

OnlyFans: niemand ‘kent’ het, maar toch harkt de website per jaar een bizarre 5,6 miljard dollar binnen. Het platform waarop influencers en andere persoonlijkheden erotische content delen tegen betaling vindt gretig...

Online25.08.2023

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!

Als je last hebt van een lekkage, kan dat natuurlijk behoorlijk vervelend zijn. Het kan zorgen voor waterschade, wat veel geld kan kosten en voor stress kan zorgen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doe...

Lifestyle10.05.2023

Last van lekkage? Met deze 4 tips is dat snel opgelost!

​Hoe staat het met de Nederlandse goksites?

Goksites zijn in Nederland steeds populairder geworden, vooral door de opkomst van het internet en de toenemende beschikbaarheid van online gokdiensten. Veel mensen vinden het gemakkelijker om vanuit huis te gokken, en a...

Entertainment28.02.2023

​Hoe staat het met de Nederlandse goksites?

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan de online marketing conferentie YoastCon plaats. De online marketing wereld is momenteel vo...

Marketing14.02.2023

Ook tijdens YoastCon komen Bard, Ernie en ChatGPT aan bod

11 mei een dag vol SEO
​iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022

De koopjeswebsite iBood is gekroond tot Website van het Jaar 2022. Het is een belangrijke prijs omdat in deze verkiezing het publiek stemt in plaats van een vakjury. Daarnaast zijn er in verschillende categorieën nog me...

Online25.11.2022

​iBood is volgens het publiek de Website van het Jaar 2022

​Check deze drie zaken regelmatig op je website

Ondernemers investeren vaak veel geld in het laten maken van een nieuwe en goede site. Maar ook particulieren die een bedrijfje of webshop starten naast hun huidige baan weten vaak niet hoe snel ze moeten investeren in e...

DC Business20.10.2022

​Check deze drie zaken regelmatig op je website