Babyplaats: een schoolvoorbeeld van Anderson’s theorie “The Long Tail"

Vorig artikel Volgend artikel

Rik van Elk, voormalig Brand Manager bij McDonalds en oprichter van de website Babyplaats.nl, zal tijdens Marketing3 op 30 november zijn affiliate marketing case Babyplaats.nl presenteren. Babyplaats is een schoolvoorbeeld van Chris Anderson’s theorie over “The Long Tail”. Volgens deze theorie is de traditionele 80-20 regel van Pareto die dicteert dat 20 procent van de klanten 80 procent van de winst genereren, niet meer geldig.

Babyplaats is een online winkelcentrum voor ouders. De website biedt een grote hoeveelheid aan baby- en kinderartikelen aan in haar 'schappen': van een aantal verkooptoppers tot artikelen waar er één per maand van wordt verkocht. Bij elkaar opgeteld bedient Babyplaats een specifieke, maar grote markt. Anderson’s theorie, waarbij de overige 80 procent van de klanten minstens zo belangrijk is als de grootste 20 procent, is heel specifiek van toepassing op affiliate marketing, waarbij nichedoelgroepen worden aangetrokken door websites zoals die van Babyplaats.nl die zich heel gericht op hen hebben toegespitst.

Affiliate marketing op Babyplaats.nl Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij het verbeteren van verkoopresultaten door het uitbreiden van verkooppunten op internet centraal staat. De webmaster (affiliate) plaatst een link van een adverteerder op zijn of haar website. Zo plaatst Babyplaats.nl bijvoorbeeld een link naar de kinderafdeling van Neckermann. Affiliate Marketing Netwerk M4N is de intermediair die deze twee partijen bij elkaar brengt, de conversiecijfers van de advertentiecampagnes inzichtelijk maakt en promotiemateriaal verzorgt. De webmaster ontvangt van de adverteerder een vergoeding per geleverde bezoeker. Bovendien vangt de webmaster vaak nog een extra vergoeding als een consument iets koopt of aanvraagt via zijn advertentie.

Affiliate Marketing Netwerk M4N gaat ervan uit dat bezoekers met een hoge koopbereidheid juist van nichesites zoals Babyplaats.nl komen en niet van de websites met enorme bezoekersaantallen. Door de toepassing van Affiliate Marketing worden allerlei producten met een veel kleinere afzetmarkt ook winstgevend, omdat de extra kosten per klant of product nauwelijks toenemen. Kortom: dankzij internet zijn nichedoelgroepen veel interessanter geworden voor marketeers.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies