(Dis)form follows (dis)function?

Vorig artikel Volgend artikel
1131442097startribune

Website, blog, lood, oud ijzer, appels en sinaasappels. Terwijl in mijn eigen krant reglmatig verhalen opduiken waarin (we)blogs omschreven worden als iets wat ik er nog niet in gezocht of ontdekt had, vraag ik mezelf nog steeds af wat het belang van lay-out is, en het verband tussen content en vormgeving. Wat is de relatie tussen die twee? Wat doet-ie? Leven vormgevers, journalisten, krantenmakers, al dan niet ten onrechte in de veronderstelling dat die relatie belangrijk is?

Sommige van de best bezochte websites zijn dat ondanks het totaal ontbreken van vormgeving, waarmee een nieuwe trend in de vormgeving gezet is, zoals Google. Het enige waar het daar om gaat is snelheid, logische navigatie, heldere structuur.

Bij andere succesnummers op het web is kennelijk wel de nodige aandacht en inspanningen geschonken aan de vormgeving, maar het resultaat is niet om aan te zien. Smaken verschillen, en ik weet niet wie ik op zijn tenen trap, maar de lay-out van Slashdot doet pijn aan mijn ogen, en van die van Dutch Cowboys ben ik ook niet kapot.

Dat gezegd hebbende; over mijn eigen lay-outs en templates ben ik nooit tevreden, en ik kan zomaar een uur besteden aan het pielen met een lullig gifje van 10 bij 20 pixels, dat ergens een doorklikfunctie heeft.

Ah, daar is het woord, waar het om gaat: functie, functionaliteit. (Dis)form follows (dis)function, zo was het toch? Met andere woorden; de vorm moet altijd de functie volgen, in dienst van de functie staat, en als alle functies goed zijn, dan volgt (de schoonheid van) de vorm vanzelf. Aldus een oud mantra van designers. Zou het?

Kijkende naar Google, Slashdot, honderden wetenschappelijke blogs, waar functionaliteit en content perfect zijn, klopt de stelling van geen kanten. Kijkende naar de vormgeving (en intussen blijven de smaken verschillen) van honderden weblogs waar de content klopt, alles interessant is en er veel bezocht en gereageerd wordt, klopt de mantra ook niet.

Hoe dan ook, terwijl ik zelf blijf pielen aan de lay-out, omdat het nog steeds een hobby is, zijn er kranten/portals die de vormgeving - van de krant én van de blog/website/portal in dienst stellen van bezoek en content.

Zoals de StarTribune.Com, gevestigd in de tweelingstad (heeft Nederland een tweelingstad?) Minneapolis - Sint Paul in Minnesota. The Digital Edge besteedde er de afgelopen week een uitgebreide review aan, dat werd weer opgepikt door de RSS-reader van Cyberjournalist.Net en via die omweg dook het op in mijn Bloglines. Zo gaat dat in deze bloggende wereld.

Ken Riddick en Will Tacy, de eerste vice president for interactive media, de tweede de hoofdredacteur, zeggen een hoop zinnige dingen. Dat niet alleen, ze hebben het ook gedaan, waar nogal wat uitgevers over de hele wereld veel te veel tijd verdoen met praten, overleggen en toekomstmogelijkheden bespreken . . .

Lees het interview op Digital Edge, en bezoek de StarTribune. Heldere, mooie site, simpel, overzichtelijk, uitgebalanceerd. Een plaatje! Verder doen ze niet al te lullig als het om code gaat. Dat bovenmenu ziet er mooi uit, dus wat doe je dan als aspirant-nerd? Je kijkt even in de code, en met de webdeveloper plugin van FireFox kun je met een klik de style sheets, forms, wat je maar wil, zonder verder gedoe in beeld brengen.

De Star Tribune maakt het nóg gemakkelijker voor je; bovenin de broncode staan niet alleen de complete url's van style sheets en java scripts, er wordt je zelfs aangeraden naar de website van Dynamic Drive te gaan, waar je de volledige broncode van de website kan downloaden!

Handig, inplaats van al die bij voorbaat tot mislukken gedoemde pogingen om style sheets, java scripts en andere code te verbergen voor ambitieuze amateurs. Wees dus niet verrast als ik binnenkort gebruik blijk te maken van dat mooie afrolmenutje in de bovennavigatie van de Star Tribune.

Maar lees eerst dat interview met Riddick en Stacy, en hoe en waarom ze het gedaan hebben. Vooral ook hoe ze de organisatie aangepast hebben zodat niet alleen de website maar ook de papieren krant en de manier van werken onderdeel van het totaal geworden zijn.

De wellicht belangrijkste alinea:

The Star Tribune is trying to create a more integrated relationship between its print and online staffs. Three to four members of the StarTribune.com team now devote some of their day to working with print reporters to take information over the phone, do quick rewrites or updates and post this content to the Web. The online group, in this role and during editorial meetings, is helping print editors understand the role of print and online products in a continuous news cycle, Tacy said. The Web is about immediacy and what’s happening in the world right now, he said. The ink-and-dead-trees edition is about context and explaining how the news affects readers' lives. Editors on both sides are committed to creating more a circular promotional push.

Meer content

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies