Zal goedkoper glasvezel de markt gaan redden?

Vorig artikel Volgend artikel
Zal goedkoper glasvezel de markt gaan redden?

KPN is bezig om veruit de grootste glasvezelaanbieder van Nederland te worden. Binnenkort zullen een aantal kleine glasvezelaanbieders die KPN eerder had overgenomen verdergaan onder de KPN-merknaam Telfort. De NMa had deze overnames goedgekeurd, omdat de kabel voor voldoende concurrentie zou zorgen. Het is de vraag of dankzij de nieuwe structuur van de markt de verglazing van Nederland sneller zal gaan, of dat er bij gebrek aan concurrentie juist het tegenovergestelde gebeurt.

Vorig jaar vroeg ik mij nog af of als glasvezel te duur zou blijven, er wellicht een tweedeling in de (digitale) maatschappij zou ontstaan. Inmiddels heeft KPN aangekondigd dat ze via haar merknaam Telfort goedkoper glasvezel gaan aanbieden. Als daardoor inderdaad glasvezel voor meer huishoudens betaalbaar wordt, is die dreiging afgewend. Echter, het is de vraag of een monopoliepositie op de lange termijn gewenst is.

De NMa heeft een aantal glasvezelovernames van KPN goedgekeurd, omdat er volgens hen genoeg concurrentie is van de verschillende kabelmaatschappijen. Op dit moment is dat zeker het geval, omdat de kabel even hoge snelheden kan bieden als glasvezel. Het is wel de vraag of dit in de toekomst ook zo blijft. De netwerken van de grootste kabelmaatschappijen, Ziggo en UPC, zijn voor het grootste deel van glasvezel, maar het laatste deel tot of in het huis niet. Daardoor lijkt het aannemelijk dat als de kabelaars ook niet het overgebleven deel van hun netwerk verglazen, ze het in de toekomst zullen afleggen tegen KPN.

Toch zit er een groot voordeel aan een partij die een groot deel van de markt in handen heeft. Sinds 2005 is installatiebedrijf Reggefiber (waar KPN inmiddels voor 51% eigenaar van is) al bezig met het verglazen van Nederland. In veel  gemeentes werd en wordt er eerst bepaald of er genoeg vraag is van de bewoners. Als er voldoende huishoudens hebben toegezegd een glasvezelabonnement af te nemen, wordt daadwerkelijk overgegaan tot het aanleggen van het netwerk. Het kwam geregeld voor dat de vraag niet voldoende was, waardoor sommige delen van Nederland geen glasvezel krijgen. Het voordeel van een grote partij, zoals KPN, is dat de provider waarschijnlijk wel een (klein) verlies kan nemen. Als de vraag net niet hoog genoeg is, kan er alsnog tot aanleg worden overgegaan met de verwachting dat in de toekomst er wel genoeg mensen glasvezel willen afnemen.

Op het eerste gezicht lijkt het geen goed idee als één bedrijf een groot deel van de markt controleert. De komende jaren zal kabel nog prima kunnen concurreren met glasvezel, maar het is de vraag of kabelmaatschappijen uiteindelijk zullen investeren om het laatste deel van hun netwerk te verglazen. Toch zit er een voordeel aan de sterke positie van KPN, omdat de kans nu groot is dat de verglazing van Nederland een stuk sneller zal gaan.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies