Column: Lef

Vorig artikel Volgend artikel
Column: Lef

Ook in je beleggingsbeslissingen is het voor echte performance wellicht tijd om eens voorbij best practices (dan word je namelijk hoogstens tweede) te kijken naar next practices. Als je op zeker speelt, verdien je weinig geld. Want anderen gingen je al voor. Maar kun je nog meer op zeker spelen en toch je rendement verhogen doordat je gewoon beter geïnformeerd bent? Of ben je bereid uit de gebruikelijke manier van analyseren van beleggen te stappen en als first mover in een nieuwe manier van kijken naar je portefeuille te stappen? Hier twee suggesties die je vandaag kunt regelen via internet.

Suggestie één. Word crowd funder en investeer in een beginnend kunstenaar die jouw hart gestolen heeft. Of in een violist die een goed instrument verdient maar daar zelf de middelen niet voor heeft. Of in een innovator die zijn prototype niet gefinancierd krijgt. Niet alleen Joop van den Ende. Jij kan ook 'block busteren!! Als jij en ik vandaag dit besluit nemen om dit gewoon te gaan doen 'beweegt' geld weer en hebben we morgen 'de nieuwe bank' met zijn allen geïntroduceerd. Op internet vind je vele opportuinities.

Suggestie twee. Ga eens te rade gaan bij een waarnemingspsycholoog om informatie op te halen voor je beleggingsbeslissingen. Waarom? Uit onderzoek blijkt dat je gezichtsuitdrukkingen, zij het in een split second, altijd iemands werkelijke emotie laten zien, een gevoel dat we normaal niet zien. Veiligheidsdiensten bijvoorbeeld maken van dit gegeven bij hun interviews ruimschoots gebruik en rechters worden in het waarnemen van non-verbale communicatie in deze split second getraind. High speed videocamera's leggen feilloos deze split second emotie vast en daarmee wat iemand ergens werkelijk van vindt.

Wat kan je hiermee? Neem geen genoegen met informatie via internet of schriftelijk. Dan doe je jezelf tekort. Wat wel? Neem de aankondigingen van de onderneming op en bekijk het thuis frame voor frame. Dat levert je heel veel extra informatie op over de echte plannen en toestand van die onderneming. Uiteraard ook toepasbaar voor 'Nieuwspoort'.

De echte intuïtievelingen hebben deze extra waarnemings-skill natuurlijk niet nodig. Die voelen dat en wisten toch al dat 'Pietje' eigenlijk toch niet dacht dat hij het zou halen en dat hij zit te bluffen tijdens de persconferentie. Maar voor ons normale stervelingen heel handig bij de vraag hoe serieus je sommige informatie moet nemen. 'Denkt ie nou echt aan die fusie'? De echte informatie is dus niet alleen te vinden in de schriftelijke persberichten met al die obligate woorden maar gewoon in het gezicht van de beslisser of de woordvoerder.

Ik heb zelf ooit een sessie met zo'n non-verbale communicatie expert gehad. Dat ging zo. Zij nam mij onder het oog van de lopende camera een kort, 2 minuten durend interview af met een aantal best heftige, nogal persoonlijke vragen. Langer duurde dat niet. Daarna haar analyse, frame voor frame. Ik kan je verzekeren dat dit heel leerzaam is voor als je jezelf echt wilt leren kennen.

Wil je een bedrijf echt kennen, doe er je voordeel mee!

Meer content

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies