Het Internet, wie is er niet groot mee geworden?

Vorig artikel Volgend artikel
1111404868Kettingzaag

Mark Ketting, onze gastblogger, was een jongetje dat op school graag achterin de klas zat en zich meer bezig hield met propjes gooien dan met wat er op het schoolbord werd gekalkt, dat soort jongens komen uiteindelijk terecht in het marketingvak. Deze dwarse marketeer zal met de kettingzaag zijn licht laten schijnen over ons vak.

Mark Ketting: De titel slaat niet op de generatie die op dit moment bezig is om het Internet groot te maken, maar op de generaties die nog gaan komen. Deze kids zullen waarschijnlijk wakker worden , hun Nintendo of Playstation opstarten en hun videoboodschappen van vrienden via Google's Pegasus Bittorrent reader downloaden. Natuurlijk zijn deze videoboodschappen allemaal gesponsord door het nieuwste Coca Cola drankje wat naar Mars smaakt en alleen verkrijgbaar is als je 12 Big Happy Wopper menu's besteld.

Toekomstmuziek? Misschien wel, maar ik wil er alleen maar mee zeggen dat marketeers, die nu eindelijk ervan bewust zijn dat je als merk niet zonder eigen website kunt, nog een verandering te wachten staat. Nadat marketeers al jaren vertrouwd zijn met de voordelen van DM, raken ze nu ook steeds meer vertrouwd met interactieve marketing.

En nog is het niet genoeg? Nee! Het Internet is echt een vriendending en je zult eerder naar een site gaan als je erop gewezen wordt door een goede vriend of kennis dan als een volslagen vreemde op de televisie staat te schreeuwen dat je zeker naar een bepaald www adres moet gaan.

Viral marketing dus, de voordelen en successtories zullen ongetwijfeld bekend zijn, maar waarom zijn we dan toch bang? Is het misschien dat we het wel een veilig idee vinden om een uiting op een grote groep mensen af te vuren en te hopen dat de doelgroep misschien wel daartussen loopt? Of is het misschien dat de mogelijkheden in Nederland nog niet echt bekend zijn en de meeste interactieve bureaus ook nog niet weten met welke boodschap in combinatie met welke techniek de juiste doelgroep kan worden bereikt. Mensen sta eens op, kijk eens rond op het internet.

Het zijn eigenlijk allemaal kleine plaatsen op het net waar allemaal mensen wonen die minimaal een ding met elkaar gemeen hebben. Een boodschap helemaal gericht op de inwoners van zo'n stadje op internet zal dus als een lopend vuurtje verspreid worden onder de groep gelijk gestemden. De boodschap precies waar jij hem hebben wilt. En deze boodschap kun je natuurlijk in alle soorten en maten verpakken. Bijvoorbeeld voor een nieuwe televisieserie een preview weggeven, maar aan het einde van het filmpje naast de tegenwoordige standaard tell-a-friend optie ook de optie aanbieden waar mensen hun telefoonnummer kunnen achterlaten zodat ze op de dag dat de eerste aflevering van de serie op de buis te zien zal zijn een smsje krijgen dat ze moeten kijken.

De echte die-hard marketeers zien natuurlijk gelijk de mogelijkheden om deze groep mensen later nog eens een smsje te sturen dat de tune van de serie nu ook als realtone te downloaden is. De hardcore die-hards zullen zelf een forum of weblog over de serie in het leven roepen en op deze manier ook weer zo'n eigen stadje op internet creeren. En dat stadje is natuurlijk weer handig als er weer een nieuw televisieprogramma in dat genre aan zit te komen.

Is het moeilijk om een buzz rondom je merk te creeren? Natuurlijk hangt dat weer af van wat voor product of dienst je wilt hypen, maar er zijn wel enkele methodes waarvan je ziet dat ze steeds vaker gebruikt worden. Iedere marketeer zal weleens voor zijn eigen product of dienst advocaat van de duivel spelen. Altijd handig om de swot analyse in te vullen, maar in plaats van de nadruk te leggen op je sterke punten kun je misschien ook een sterk punt maken van je zwakke plekken.

Bijvoorbeeld Ringtone boer Jamba. Enorm populair onder de kids met hele irritante belmelodietjes. Nu hebben ze weer een of andere irritant kuikentje met een melodie die heel de dag in je hoofd blijft rondspoken. Reken maar dat een antisite over het kuikentje zoals opgezet in Duitsland heel veel aandacht heeft gekregen. Soms gaat het erom dat het beter is dat ze over je fiets lullen, inplaats van over je lul te fietsen.

Volgende keer: Hoe pimp mijn suffe fietsbel bij hippe doelgroep?

Just my 2 cents! groeten van Mark Ketting

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies