News of the World top wist van afluisterpraktijken

Vorig artikel Volgend artikel
News of the World top wist van afluisterpraktijken

Rupert Murdoch, zijn zoon James Murdoch, voormalig News of the World-baas Andy Coulson en nog een aantal toplui van het mediaconcern News Corporation (The Times of London, Wall Street Journal, Fox News,...) hebben vorige maand met zijn allen een potje staan liegen toen ze voor een onderzoekscommissie van het Britse Parlement verklaarden niet op de hoogte te zijn geweest van de afluisterpraktijken die Groot-Brittannië in rep en roer zetten en uiteindeliijk tot de sluiting van de tabloïdkrant News of The World hebben geleid.

Dat leiden een paar leden van de onderzoekscommissie af uit een deze week gepubliceerde, maar al 4 jaar geleden geschreven brief door de voormalige correspondent voor het Britse koningshuis bij NotW, Clive Goodman, waarin te lezen is dat de afluisterpraktijken 'breed besproken' werden op redactievergaderingen, tot Andy Coulson de journalisten verbood om er nog verder over te spreken.

Coulson stelde voor dat Goodman zijn job kon houden op voorwaarde dat hij de krant niet in zijn problemen zou betrekken wanneer hij voor de rechtbank verscheen. Goodman noemt in de brief ook de namen van andere redacteuren die 'volledig op de hoogte waren en goedkeuring gaven aan deze gang van zaken.'

De claims zijn ook vernietigend voor de Britse premier Cameron, die Coulson na zijn ontslag bij NotW inhuurde als adviseur. Verwacht wordt dat de commissie vader en zoon Murdoch opnieuw zal gaan verhoren. Via

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies