Engelse kortingscode regulering naar Nederland

Vorig artikel Volgend artikel

Imbull en Daisycon hebben samen gekeken hoe ze de markt voor kortingscodes verder kunnen  professionaliseren. Besloten is om een code of conduct op te stellen. De code of conduct komt overeen met de gedragslijnen die eerder zijn opgesteld door het IAB in het Verenigd Koninkrijk.

Binnen de affiliate marketing branche is er al tijden discussie over de zogenaamde kortingscode-websites (PDF). Deze websites zijn naar buitenlands voorbeeld naar Nederland gekomen en bieden kortingscodes bij consumenten aan. Met kortingscodes kunnen consumenten tijdens het aankoopproces kortingen verkrijgen bij webshops. Het aanbod van kortingscodes groeit sterk. In Nederland bedient Imbull het gros van de markt en de daarmee verbonden social media groepen.

Daisycon heeft de groei van het gebruik van kortingscodes uiteraard ook waargenomen. Kortingscodes worden al door veel adverteerders bij Daisycon met succes ingezet om aan upselling te doen. Door bestaande klanten na hun aankoop een kortingscode aan te bieden krijgt de klant een extra prikkel om snel weer een aankoop bij deze shop te doen. Daarnaast kunnen kortingscodes nieuwe klanten over de streep trekken om een eerste aankoop te doen, bijvoorbeeld door een keer geen verzendkosten te rekenen.

Daisycon denkt dat vooral hier de toegevoegde waarde van kortingscode-websites ligt. Websites als kortingscode.nl kunnen tot de grotere en best gevonden websites van Nederland worden gerekend. Het heeft absoluut toegevoegde waarde voor onze adverteerders om hier tussen te staan, maar uiteindelijk bepaalt de adverteerder zelf of hij dit wil.

Waarom de Engelse code of conduct?

"Consumenten worden zich meer en meer bewust dat het mogelijk is om kortingscodes te gebruiken bij online aankopen. Mede om die redenen hebben wij besloten snel deze stap te maken, echter wat oudere sites moeten worden opgeschoond, dit gaan we in de maand september doorzetten", aldus Imbull. "Waar kortingscodes in Nederland ‘nieuw’ zijn voor adverteerders en hierdoor de juiste strategie nog gevonden moet worden, zijn ze in Engeland en de grotere landen om ons heen al aan de orde van de dag. Dit geeft op het gebied van regulering een groot voordeel: In Engeland is er door alle partijen gezamenlijk al een sterke code of conduct opgesteld". Deze code of conduct is onlangs in opdracht van Imbull letterlijk vertaald naar het Nederlands en deze zal op korte termijn alle eventuele onduidelijkheden kunnen voorkomen.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies