Steeds meer consumenten shoppen online

Vorig artikel Volgend artikel
Steeds meer consumenten shoppen online

In het voorjaar van 2009 heeft zo'n driekwart van de 11,8 miljoen internetgebruikers in Nederland laten weten dat ze ooit wel eens goederen via het internet hadden gekocht. Ruim tweederde van hen behoort tot de frequente online shoppers en heeft in de 3 maanden voorafgaande aan de peiling goederen via internet gekocht.

Het gaat hier om meer dan de helft van alle internetgebruikers in ons land. In 2002 behoorden nog maar 2 van 10 internetgebruikers tot de frequente online shoppers. Maar dat aantal is dus flink toegenomen. Zo blijkt uit onderzoek van het CBS (PDF).

Het gemak en de flexibiliteit zijn voor de consument de voornaamste oorzaken van de flinke groei in de afgelopen jaren. 7 op de 10 internetters die frequent online aankopen deden gaven aan dat zaken als gemak, tijdbesparing en winkelen wanneer je maar wilt de belangrijkste redenen zijn om online aankopen te doen.

Verder is ook de toegang tot producten die vaak in de regio niet voorhanden zijn een vaak genoemde reden. Ook een lagere prijs en een grotere keuze zijn heel belangrijke redenen die kopers via internet noemen.

Verblijfsaccommodaties voor vakanties worden het meest genoemd als internetaankoop. Daarnaast worden ook kaartjes voor evenementen, boeken en tijdschriften en kleding en sportartikelen vaak gekocht via internet.

Consumenten die in de 3 maanden voorafgaande aan het onderzoek via internet kochten deden dit meestal vaker dan 1 keer. Ruim driekwart van deze groep gaf aan tussen de 1 en 6 keer iets gekocht te hebben. De overigen kochten zelfs vaker dan 6 keer goederen via internet. Bij de totale uitgaven van deze online shoppers gaat het in ruim vier van de tien gevallen om een bedrag tussen de 100 en 500 euro. Één op de drie gaf minder uit, iets minder dan een kwart zei meer te hebben uitgegeven. Hoewel steeds meer consumenten online hun aankopen verrichten is de totale omzet hiervan nog beperkt, ruim 4 miljard.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies