Onliners steeds vaker ook offline

Vorig artikel Volgend artikel
Onliners steeds vaker ook offline

De webshop blijkt een blijvertje binnen de detailhandel. Ondanks de crisis, of juist dankzij de crisis, houdt de thuiswinkelbranche zich staande.

Een opvallende ontwikkeling is dat deze 'onliners' steeds vaker een offline verkooppunt (gewoon een winkel) openen. Consumenten willen producten ook in de huidige, jachtige tijd kunnen 'ruiken en proeven'. Zo blijkt uit een aantal ronde tafelsessies gedaan door Grant Thornton met een aantal (toekomstige) webshopondernemers. "Onliners die hun activiteiten offline uitbreiden kunnen goede zaken doen. Met de dalende huurprijzen voor winkels is dit voor velen het juiste moment. Omgekeerd is de stap van offline retailers naar online best moeilijk. Het is een vak apart."

Verschillende trends kwamen uit de sessies met ondernemers naar voren. "Webwinkeliers zien consumenten steeds kritischer worden", aldus een woordvoerder. "Zo hebben klanten steeds meer behoefte aan productspecialisatie. Een specialist verkoopt over het algemeen beter dan een webshop met een uiteenlopend assortiment. Daarnaast zorgt toenemende concurrentie voor minder kleine webshops. Leveranciers en fabrikanten hebben bovendien vaak al hun professionele webshops gevonden. De kritieke slag gaat nu beginnen."

Het International Business Report (IBR) 2009 van Grant Thornton dat jaarlijks in 36 landen onder mkb-bedrijven wordt gehouden noteerde een optimisme-/pessimismebalans voor de detailhandel van -20%, terwijl het sentiment in 2008 nog op +44% stond. Eén van de weinige lichtpunten in het rapport was de ontwikkeling van online winkels. Volgens het rapport profiteren thuiswinkels en winkels met een online verkoopfaciliteit van de huidige interesse van consumenten in aanbodbereik, prijs en bestelgemak.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies